Duger denna dator till Kubuntu?

Permalänk

Duger denna dator till Kubuntu?

VIll veta 2 saker. 1; Duger datorn till det jag ska ha den till? 2; Är det värt att köpa delarna för priset jag får?

Ska ha den att spela musik, divx samt skriva lite i, i Kubuntu. Men inget mer avancerat. Kan köpa delarna nedan för 650 kr

Processor: I Celeron 2,8 Ghz
RAM 256 MB DDR
Asus MOBO med 4x sata, 4xDDR/DDR2, Inbyggdt grafik etc.

Permalänk
Medlem

Borde funka bra, blir det slött kan du prova Xubuntu istället!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Kommer nog att funka helt ok, dock skulle du haft lite mera minne i den 256 är i minsta laget.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ja, men det kommer underlätta om du köper mer ramminne.
En 512mb-sticka för 400 spänn så ska det gå galant.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Borde funka bra, blir det slött kan du prova Xubuntu istället!

Blir det slött ska du börja med att pröva hårdvaruaccelerat GUI. Det ger i mitt tycke enormt mycket mer än att byta till en annan fönsterhanterare.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

OKej, jag har ju 30-50 % rabatt på allt jag köper, så visst kan jag nog satsa på 512 MB RAM. Jag tänkte mer att eftersom jag bara ska spela musik/skriva, och ibland divx så kanske det inte behövs mer. Jag kommer till exempel inte ha internet utan har en mediadisk.

Permalänk
Medlem

Du menar en HTPC?
Om man inte använder sig av GUIt särskillt mycket så kan du lika gärna satsa på Xubuntu.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwertyuiopåasfgh
OKej, jag har ju 30-50 % rabatt på allt jag köper, så visst kan jag nog satsa på 512 MB RAM. Jag tänkte mer att eftersom jag bara ska spela musik/skriva, och ibland divx så kanske det inte behövs mer. Jag kommer till exempel inte ha internet utan har en mediadisk.

Visste du att internet inte drar något minne?

I min gamla klass så var vi ett par stycken som körde Ubuntu på våra laptops med 256MB minne, för varje ny verision så gick det långsammare och långsammare. Jag provade att ta bort allt onödigt ur kärnan och köra med mer slimmade fönsterhanterare, till slut kom vi fram till att det inte var värt besväret. Var var den där gamla Hoary Hedgehogskivan nu igen?

Det är en myt att GNU/Linux är så minnessnålt och effektivt att man kan välja själv hur lite minne man vill sätta i oavsett kraven.

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera bra.

Denna länk kanske är av intresse med: http://www.psychocats.net/ubuntu/kde-core

Klaar: Du körde med en skrivbordsmiljö. Klart som korvspad att det krävs lite kräm för att det ska flyta på.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag siar gärna i korvspad jag med, på bottnen av min Bullens pilsnerkorvs-burk så står det skrivet att även Kubuntu kommer med en skrivbordsmiljö

Permalänk
Avstängd

Det bör nog funka bra, men även jag tror att 512 mb skulle sitta fint.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Blir det slött ska du börja med att pröva hårdvaruaccelerat GUI. Det ger i mitt tycke enormt mycket mer än att byta till en annan fönsterhanterare.

vad menar du med hårdvaruaccelerat ?
Kan göra en liten skillnad om han kör på xubuntu då det är en hel skrivbordsmiljö.
Han lär klara sig på 256MB men helt klart lär den bli snabbare och skönare med 512.