Färskt test med Dx10 spel och Ati HD2900XT 1 Gigs versionen.

Permalänk
Medlem

Färskt test med Dx10 spel och Ati HD2900XT 1 Gigs versionen.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/directx10-game...

Kolla vilken imponerande boost av minimum FPS 1 Gigs versionen av 2900XT får i CoH. Och i Lost planet kan kortet vara över dubbelt så snabb som 512 mb versionen. Synd att den kostar så saftigt.

Och nej inga nVidia Vs. Ati diskussioner tack. Och nämn heller inte G92 eller hur icke prisvärd 1 Gigs versionen av 2900XT är. DEt förstår jag eftersom jag nämnde det ovan.

I Dx10 visar sig HD2600XT vara mkt snabbare än GF8600GTS trots att GTS är dyrare ibland. Dock så är FPSn inte på en spelbar nivå förutom i vissa spel. Vilket är en nyhet för mig, trodde 2600 kortet var underlägset när det gällde alla spel.

" * Despite its unassuming performance in DirectX 9 benchmarks, the ATI Radeon HD 2900 XT is capable of beating the Nvidia GeForce 8800 GTX, which is much more expensive, in DirectX 10 applications provided that the Catalyst driver has game-specific optimizations. Of course, Nvidia’s ForceWare driver has to “know” the particular game to run it at a high speed, too.
* The ATI Radeon HD 2600 XT and HD 2400 XT are kind of DirectX 10 kings in their respective price categories. However, these cards often prove to be slower than Nvidia’s GeForce 8 in the more important DirectX 9 applications.
* The ATI Radeon HD 2000 architecture features the most advanced implementation of DirectX 10 today.
* Performance of both ATI Radeon HD 2000 and Nvidia GeForce 8 is fully dependent on drivers, therefore, it is nearly unpredictable which graphics card will eventually become better DirectX 10 performer."

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Jädrans! Blir ju glad av detta. Vilken boost i Company of Heroes som förvisso inte är ett riktigt DX10 spel vilket är synd.

Här är ett annat DX10 spel/test som är färskt där det hela ser lite annorlunda ut. Det är också ett riktigt DX10 spel och det första riktiga DX10 spel:
http://www.firingsquad.com/hardware/bioshock_directx10_perfor...

EDIT: Angående testet som du länkade Gambit så ser det lite skumt ut på ena stapeln där 8800GTS 640 presterar nästan 90% bättre än 8800GTX i Company of Heroes. Längst ner på sidan med dom röda staplarna, undra varför.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tycker också det verkar konstigt att 8800gts 640 ofta har högre minimum FPS än vad 8800gtx har. Vad skulle kunna orsaka detta, annat än variationer i körningarna eller mysko drivers?
Att 2600xt råpiskar 8600gts tycker jag är väldigt beundransvärt, då det ofta går att hitta runt tusenlappen. Med andra ord mycket billigare än 8600gts.

O.T: Vad tror ni, skulle 2st 2600xt GDDR4 i crossfire spöa ett 8800gts? Det är ju betydligt billigare. Borde inte kunna göra det, men det ser ju coolare ut.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Varför är 2900xt 1GB så mycket bättre än de andra korten när det gäller min. fps i Company of heroes?

Permalänk
Medlem

8600gts vs 2600xt : http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/directx10-game...

Ganska imponerande för ett kort som nästan kostar hälften så mycket.

EDIT, Deluxxe hann före mig =(

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det verkar ytterst skumt, jag skulle inte lita på det där testet för fem öre när resultaten ligger så uppåt väggarna. Jag vill se fler test från oberoende källor innan jag tror dem.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Normalt hade jag sagt att de andra korten fått slut på minne, men det känns inte speciellt troligt i de där upplösningarna samt att 8800gts 320 får bättre resultat en storebror 640. Det där måste snarare bero på variationer under testkörningarna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

I testet från techreport får den även där lite högre min-fps i CoH än vad som skulle anses normalt, inte direkt lika stora skillnader som testet från x-bit dock:

http://techreport.com/reviews/2007q3/radeon-hd-2900xt-1gb/ind...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd

Alla test är så olika jag tror inte ett dugg på några av dessa tester!!1

Väntar på att swec gör tester istället...

troligen att ett 2600xt skulle slå ett 8600gts med dom siffrorna högs troligt haha...

Permalänk
Medlem

Xbitlabs när en av de test siter som jag har störst förtroende för, dom har tidigare visat sig ligga på en betydligt högre teknisk nivå än de flesta andra siter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Det är helt rätt.

Köttis, du ska veta att Xbitlabs och Anandtech är dom två största världen över. Riktiga entusiaster och dom vet mycket väl vad dom sysslar med, men vi ska klart inte glömma sweclockers.

Det är fortfarande ingen som reagerade på BioShock testet som är ehlt nytt och det första DX10 spelet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är helt rätt.

Köttis, du ska veta att Xbitlabs och Anandtech är dom två största världen över. Riktiga entusiaster och dom vet mycket väl vad dom sysslar med, men vi ska klart inte glömma sweclockers.

Det är fortfarande ingen som reagerade på BioShock testet som är ehlt nytt och det första DX10 spelet.

Pfft! SweClockers! Deras texter håller sig på en dagisnivå jämfört med den djupare journalistiken från Anandtech

Permalänk
Avstängd

Jo kanske det men jag litar inte på nåt annat än svenska test (iRONI) om ni ej fatta det...

Tycker testen har varit så olika när kortena väl kommer till swec.. dom gör ett bra och grundligt jobb... väntar på deras test.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Pfft! SweClockers! Deras texter håller sig på en dagisnivå jämfört med den djupare journalistiken från Anandtech

Det är sant men vi hänger ju på sweclockers och får inte glömma det.
Sweclockers utvecklas dom med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur väl aktade xbit-labs är så kan även de få resultat som generellt sett inte stämmer, och med tanke på att dessa resultat avviker, inte bara från andra tester, utan även från hur det rimligtvis borde se ut så bör det tas med en nypa salt.
Men om både Anandtech och xbit visar på samma sak så kan det ses som mer trovärdigt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är helt rätt.

Köttis, du ska veta att Xbitlabs och Anandtech är dom två största världen över. Riktiga entusiaster och dom vet mycket väl vad dom sysslar med, men vi ska klart inte glömma sweclockers.

Det är fortfarande ingen som reagerade på BioShock testet som är ehlt nytt och det första DX10 spelet.

OM nån månad kommer väl det komma drivrutiner som optimerar de för spelet och prestandan går upp. Eftersom Ati fick ut kortet så sent så har väl de flesta utvecklarna använt nVidia som mall för DX10. Såhär lär det se ut gansska länge nu tyvärr. Ati måste få ut ett nytt kort som har mkt råkraft eftersom ingen spelutvecklare använder sig av dem. Kanskeför spel som kommer om 1 år eller ngt så har de använt även R6XX/R7XX i åtanke när de gjort spelet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Se där, 1GB kan göra stor nytta ibland. Visst är Min FPS ett dåligt mått då ett kort kan dippa till 10 FPS en gång och 20 FPS alla andra medans ett annat som dippar till 11 hela tiden får ett bättre resultat i diagrammet men eftersom 1GB versionen konsekvent äe 2, 3 upp mot 4 ggr så bra så känns det ganska pålitligt.

Annars visar testet mest hur uselt DX10 fungerar i allmänhet, kort för 3-5000:- (från båda lägren) kommer knappt upp i 30FPS i 1280 utan AA, helt oacceptablet. Då har jag inte ens nämnt dom så kallade mainstreamkorten, kort i den prisklassen brukade vara bra alternativ för den som inte hade så höga krav eller ville spara pengar men senaste generationen är helt odugliga. Jag evisas med mitt X800XL ett tag till...hoppas bara R700 eller G92 faktiskt klarar DX10 i praktiken.

A.N'doja: Så ett bra exempel på ett "äkta" DX10-spel är ett spel där DX9 och DX10 är identisktk vad gäller prestanda och utsende...?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
A.N'doja: Så ett bra exempel på ett "äkta" DX10-spel är ett spel där DX9 och DX10 är identisktk vad gäller prestanda och utsende...?

Det är inte identiskt i utseende.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

från vad jag vet har CoH redan från början designats efter DX10. så då måste man väl se spelet som "äkta" DX10.

Permalänk
Medlem

Bör inte ett spel ha DX10 som "krav" och ha ett läge med DX9 kompabilitet för att räknas som ett äkta DX10???

Så ser jag på saken iaf, att DX9 är en bonus för dom med äldre kort.
Har inte HL2 det så med DX8 tex??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

så lätt att det blir ett sånt kort nu

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är inte identiskt i utseende.

Ok, minimala skillnader finns.

"under DX10 the shadows should look “crisper”, but we’re hard-pressed to see any differences, even when zoomed"

"Once again, it’s very difficult to see any differences between DX9 and DX10. The water wake on both characters looks pretty similar to us."

"When a bullet is fired and hits the couch, a puff of smoke is emitted where the bullet strikes the couch. You can see hard edges on particles where this smoke meets the couch in the DX9 screenshots.
In the DX10 shots, you can see how the edge of smoke blends smoothly with the couch"

"In the images above you can see how the shadow of the woman and stroller are less blurry under DX10. The edges of shadows are much crisper actually! Thanks again to Ring Wraith for discovering this nice find for us!"

Bättre rökeffekter och skarpare skuggor (i vissa fall), Frågan är om det ens är medvetet. Hur som helst är det mycket mindre "äkta DX10" än CoH där man kan se, gämförelsevis, stora skillnader mellan DX9 och 10: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3029&p=4

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

När jag körde ingame testet på CoH med vsync (75Hz) så fick jag average 75 fps av nån anledning, men min fps stog på 5 eller 6, så hur länge bör det då ha gått på den frameraten? jag tror mer på att det är någon bugg i CoH eller nVidias drivers som ger detta resultat...

Konstigt värre så såg spelet ut att hacka och inte alls på 75FPS, stämmer verkligen detta test, grafiken motsvarar inte ingame heller, ser inte ut att vara samma spel heller för den delen...

Ingame gick spelet riktigt bra iaf.

8800 Ultra, X2 2600MHz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ok, minimala skillnader finns.

"under DX10 the shadows should look “crisper”, but we’re hard-pressed to see any differences, even when zoomed"

"Once again, it’s very difficult to see any differences between DX9 and DX10. The water wake on both characters looks pretty similar to us."

"When a bullet is fired and hits the couch, a puff of smoke is emitted where the bullet strikes the couch. You can see hard edges on particles where this smoke meets the couch in the DX9 screenshots.
In the DX10 shots, you can see how the edge of smoke blends smoothly with the couch"

"In the images above you can see how the shadow of the woman and stroller are less blurry under DX10. The edges of shadows are much crisper actually! Thanks again to Ring Wraith for discovering this nice find for us!"

Bättre rökeffekter och skarpare skuggor (i vissa fall), Frågan är om det ens är medvetet. Hur som helst är det mycket mindre "äkta DX10" än CoH där man kan se, gämförelsevis, stora skillnader mellan DX9 och 10: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3029&p=4

i dx10 mode såfinns det soft particlesså visst är det skillnad grafikst sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Bättre rökeffekter och skarpare skuggor (i vissa fall), Frågan är om det ens är medvetet. Hur som helst är det mycket mindre "äkta DX10" än CoH där man kan se, gämförelsevis, stora skillnader mellan DX9 och 10: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3029&p=4

Jag håller inte med. I Bioshock när du ska genom en brotunnel när det krashar ett plan mitt i allting och när vattnet sprutar ut mot dig. Spela det och jämför DX9 mot 10 så kommer du att se en _väldigt_ stor skillnad Curly.

Det är precis som man alltid har skrivit angående Company of Heroes, knappt ingen skillnad och massor med FPS drops. I Bioshock så ser vi resultat efter bra optimering av spelet tillsammans med bra optimering av drivrutinerna ifrån Nvidia än så länge i alla fall.

Dom bilderna som Anandtech visar upp ser mer ut som hög och låg gamma. Grafiskt sätt är det inte mycket skillnad och den skillnaden kan man göra med DX9. Effekterna i Bioshock kan man ej göra med DX9 utan att få riktigt mycket fps drops, som du skriver, röken bl.a.

Jag förstår inte hur du kan få CoH som ett mer "äkta" DX10 spel när det bara är en DX10 patch. Bioshock utvecklades för vissor först i DX9 men lär ha skrivits om väldigt mycket till DX10 efter årets gång.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Bättre rökeffekter och skarpare skuggor (i vissa fall), Frågan är om det ens är medvetet. Hur som helst är det mycket mindre "äkta DX10" än CoH där man kan se, gämförelsevis, stora skillnader mellan DX9 och 10: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3029&p=4

Jag håller inte med. I Bioshock när du ska genom en brotunnel när det krashar ett plan mitt i allting och när vattnet sprutar ut mot dig. Spela det och jämför DX9 mot 10 så kommer du att se en _väldigt_ stor skillnad Curly.

Det är precis som man alltid har skrivit angående Company of Heroes, knappt ingen skillnad och massor med FPS drops. I Bioshock så ser vi resultat efter bra optimering av spelet tillsammans med bra optimering av drivrutinerna ifrån Nvidia än så länge i alla fall.

Dom bilderna som Anandtech visar upp ser mer ut som hög och låg gamma. Grafiskt sätt är det inte mycket skillnad och den skillnaden kan man göra med DX9. Effekterna i Bioshock kan man ej göra med DX9 utan att få riktigt mycket fps drops, som du skriver, röken bl.a.

Jag skrev tidigare att det inte var så stor skillnad mellan DX9 och 10 i Bioshock men jag hade väldigt fel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kanske bör påpeka att 1gb kortet använder GDDR4 minne istället för 512mb kortets GDDR3. Tycker det är ganska kasst att FSAA inte fungerade på HD2900xt, det är ju det som är intressant.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Kanske bör påpeka att 1gb kortet använder GDDR4 minne istället för 512mb kortets GDDR3. Tycker det är ganska kasst att FSAA inte fungerade på HD2900xt, det är ju det som är intressant.

Helt korrekt. Det är nog väldigt intressant när DDR4 verkligen utnyttjas.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
I Bioshock när du ska genom en brotunnel när det krashar ett plan mitt i allting och när vattnet sprutar ut mot dig. Spela det och jämför DX9 mot 10 så kommer du att se en _väldigt_ stor skillnad

Jag ber om ursäkt på förhand:

*host*bullshit!*host*

Så kanterna på effekter och annat försvinner, big deal. Det dynamiska vattnet såg inte heller så värst bättre ut.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Jag ber om ursäkt på förhand:

*host*bullshit!*host*

Så kanterna på effekter och annat försvinner, big deal. Det dynamiska vattnet såg inte heller så värst bättre ut.

Och hur vet du det med ditt X1950PRO? Har du spelat DX10 versionen? Jag tyckte i början att det knappt var någon skillnad men det är en ganska stor skillnad i längden, för att inte tala om röken som gör extremt stor skillnad:

DX9:

DX10:

Fast nu är jag ute för mycket offtopic, tillbaka till G92.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.