Microsoft fuskar till sig ISO-standard?

Permalänk
Medlem

Hur "öppet" är för övrigt egentligen ODF? Är verkligen alla delar av ODF verkligen helt "fria" och på så sätt skyddade från alla civilrättsliga angrepp pga patentintrång?
Och hur mycket pengar/juridisk uppbackning har de som backar upp standarden såsom det ser ut nu?
Man kan ju nästan garantera att NÅGON i USA kommer börja stämma folk till höger och vänster för patentintrång om ODF blir en standard av den enkla anledningen att det finns pengar att tjäna, och även om fallet aldrig kommer till rättegång så är ju risken att någon domare får för sig att blockera användningen tills dess att patenträttigheterna ordnats ut.

Som jag påpekade ovan är problemet med "fria" standarder inom den kommerisiella världen just den jurdiska aspekten, nämligen att ingen vill riskera att stå där med en stämning på halsen.

En fördel med Microsofts format är väl just att de själva ägen patenten och kan på så sätt "skydda" det. Jag kan mycket väl tänka mig att många föredrar det framför ett öppet, men osäkert, format

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Om microsoft på nått sätt lyckas få sitt format till att bli sis-standard så är de tryggade i Sverige och har möjlighet att fortsätta som vanligt.

En standard skall ge Microsoft precis samma fördelar som andra bolag. Dom ska kunna vara lika stora som dom är idag, begränsar standarden det är något fel. Detta gäller alla företag.

Varför skall dom inte få fortsätta som vanligt?

Citat:

En fördel med Microsofts format är väl just att de själva ägen patenten och kan på så sätt "skydda" det. Jag kan mycket väl tänka mig att många föredrar det framför ett öppet, men osäkert, format

Hur menar du att dom skall kunna skydda det?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Klart du loggar ut. Du postar en länk där microsoft postar vad dom lovar, sedan säger du att du postat exakt vad du har emot OOXML. Jag tror helt enkelt att du inte är tillräckligt väl insatt.

Jag förstår fortfarande faktiskt inte vad det är du motsätter dig. Det du länkade till säger vad microsoft lovar. På vilket sätt tycker du inte att detta räcker?

Du påstår även att OOXML är patentskyddad, tja, förklara istället hur det är patentskyddad så att det på något sätt äventyrar standarden.

Du påstår även att det krävs license för att använda, vad för licens och hur påverkar detta standarden negativt?

Det jag kan se som är en farozon, är att både SUN och MS på visst sätt låst utveckligen av både ODF och OOXML, men här är det lika ovisst för bägge parter. Sun har tex lovat fria händer, sålänge dom är med på utvecklingen (det är väldigt vagt vad det kommer betyda i framtiden) medans MS inte klartgjort vad som ämnas i framtiden riktigt väl. Samma skit bägge två, men det är vad vi väljer på.

Jag må vara tröttsam, men jag försöker att inte kasta skit utan anledning.

Domifuling

Visst du är bra på att hitta information, men du tycks inte ha kunskap till att tolka den.

Om du läser igenom hela tråden en gång till och föröker att vara så objektiv som möjligt, så bör du komma fram till att det är i själva verket du som sprider den mest insnöade dyngan här inne.

Lycka till i fortsättningen!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling

Varför skulle dom inte ha det? Företag tjänar stålar på en standard, det är därför vi har ett tillräckligt stort incitament för att genomföra liknande processer. Det är aboslut inte för att du och jag skall få det bättre. Sedan kan du ju fråga dig, 10000000000 nördar skulle röstat om dom kunde, varfördå? 17000 som röstningen kostade är en piss i nilen för dom flesta bolag med fler än en anställd.

Helt seriöst, kan du inte se fler gånger det är till fördelar så har du inte tänkt vidare långt. Ta av dig huvan och gör ett riktigt försök istället för att enbart försöka kasta skit på en produkt för att den kommer från MS, det blir väl genomskinligt.

Man kan absolut inte bortse, men skall inte vara den övervägande faktorn, att det redan är såpass stort. En standardisering är till för att förenkla och skära ner kostander. Dvs, att spara några miljarder går aboslut inte plocka bort som argument även om vissa försöker. I övrigt samma fråga som ovan, ser du seriöst inte mer än en fördel med formatet?

Terabyte? Det är på gränsen till enbart skitkastning. Varför inte försöka hålla en vettig nivå istället?

detta är bolagen som registrerade sig enkom för omröstningen och röstade för: Camako Data AB (Microsoft Gold Certified Partner), Connecta AB (Microsoft Gold Certified Partner), Cornerstone Sweden AB (Microsoft Gold Certified Partner), Cybernetics (Microsoft Gold Certified Partner), Emric AB, Exor AB (Microsoft Certified Partner), Fishbone Systems AB (Microsoft Gold Certified Partner), Formpipe Software (Microsoft Gold Certified Partner), FS System AB, HP (Microsoft Gold Certified Partner), IBizkit AB (Microsoft Certified Partner), IDE Nätverkskonsulterna (Microsoft Gold Certified Partner), IT-Vision AB, Know IT (Microsoft Gold Certified Partner), Modul1 (Microsoft Gold Certified Partner), Nordic Station AB (Microsoft Certified Partner), ReadSoft AB (Microsoft Certified Partner), Sogeti (Microsoft Gold Certified Partner), Solid Park AB (Microsoft Gold Certified Partner), SourceTech AB, Strand Interconnect AB (Microsoft Gold Certified Partner) and TietoEnator (Microsoft Gold Certified Partner) en stor del konsultfirmor och IT-hanterare som likväl kunde använt vilken standard som helst annars. men det hade ju inte kliat ryggen på Microsoft om de nu ens gjort detta oberoende, och om man tror att samtliga dessa utförde en så synkroniserad kupp samtidigt utan Microsoft direkta eller indirekta inblandning måste man ju vara väldigt mjuk i roten.

självklart finns det fler fördelar än nackdelar, (annars hade det knappast ens övervägts som standard liks..) det betyder inte att det är bra. en sak med 10000 fördelar kan falla till en nivå att betraktas som helt värdelös av en enda nackdel. beroende på vilken nackdelen är, risken att beständig arkivhantering inte kan garanteras är en sån nackdel.

nej jag ser ingen fördel från min horisont annat än bakåtkompatibilitet. detta kunde man dock släppa till en egen standard fritt och antingen utveckla sin egen vidare låste eller öppet för de som väljer det och låta andra spara om dokumenten i en ny, oberoende och äkta öppen standard som inte riskerar bli ett blysänke om 10-20 år.

ok, jag vet inte vad myndigheters totala samling av virtuella arkiv uppgår till ärligt talat. (men kom gärna med korrekta siffror själv om du anser dig veta istället för att kasta skit i glashus btw, det börjar nästan bli en trend) men det är i många fall ett problem för alla som inte har Microsoftprodukter redan idag, och på sikt (de där 10-20 jag nämnde) så är siffran både rimlig och trolig, liksom det är troligare att problemen blir högre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Domifuling

Visst du är bra på att hitta information, men du tycks inte ha kunskap till att tolka den.

Om du läser igenom hela tråden en gång till och föröker att vara så objektiv som möjligt, så bör du komma fram till att det är i själva verket du som sprider den mest insnöade dyngan här inne.

Lycka till i fortsättningen!:)

Det absolut bästa jag har läst i den här tråden.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Domifuling

Visst du är bra på att hitta information, men du tycks inte ha kunskap till att tolka den.

Om du läser igenom hela tråden en gång till och föröker att vara så objektiv som möjligt, så bör du komma fram till att det är i själva verket du som sprider den mest insnöade dyngan här inne.

Lycka till i fortsättningen!:)

Du får gärna rätta mig där jag har fel. Vi för dagligen diskutioner ang detta då det kommer beröra oss en hel del.

Citat:

nej jag ser ingen fördel från min horisont annat än bakåtkompatibilitet.

Så du ser tex ingen fördel i den utökade funktionalitet som OOXML erbjuder?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Så du ser tex ingen fördel i den utökade funktionalitet som OOXML erbjuder?

Vad för utökad funktionalitet för ooxml med sig jämfört med odf om man inte prata om gamla bäddade format och konstigeter som är MS egen egendom och som inte ingår i standarden?

Är det bara ett öppet format baserad på xml som är lättläst även i framtisden (eller på papper) som söks så finns det redan en bra standard : nämligen IEC 26300:2006 som är över ett år gamma,l och snart kommer genomgå en revision så som standarder gör med tiden.
Det finns förvisso invändningar mot den (se länk och en är från MS att de får svårt att bädda sina nuvarande oöppna format.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling

Så du ser tex ingen fördel i den utökade funktionalitet som OOXML erbjuder?

personligen, nix. men även för min del (såg tvas inlägg också) får du gärna ta upp exempel för vad mer avancerade användare behöver som inte finns i ODF tex utöver vad jag redan konstaterat den enda vettiga delen är.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna förtydliga för en som inte är så insatt;

Om OOXML skulle bli standard, kan då gratisalternativ i stil med OpenOffice implementera den utan att betala licensavgifter till Microsoft?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Om OOXML skulle bli standard, kan då gratisalternativ i stil med OpenOffice implementera den utan att betala licensavgifter till Microsoft?

Inte nödvändigtvis men jag har för mig MS lovat att den kan användas utan licensavgift tills vidare.
Sen innebär ju inte en implementering av OOXML att det blir självklart att Office-dokument kan köras i någon annan applikation med samam funktionalitet för dels är det massa punkter som är så luddiga så det är trail'n'error som gäller och dels så tillåter OOXML inbäddning av låst hemlig kod.

Men det finns redan en standard som heter "ISO/IEC 26300 : OASIS Open Document Format for Office Applications" vilken MS enkelt skulle kunna stödja - dom har varit medlemmar tidigare faktiskt - om ett filformat byggt på XML vore nog för dem.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk