SATA lr Hårddisk Problem?

Permalänk
Medlem

SATA lr Hårddisk Problem?

Hej

Har haft ett problem med min dator i ett par månader nu, som inte verkar vilja lösa sig själv :P, så jag tänkte kolla om kanske kunde få förslag på lösningar här.

Problemet är att datorn helt plötsligt bara hackar upp sig efter att en av hårddiskarna gett ifrån sig ett klickande ljud. Efter det så står den antingen låst i ett antal minuter för att sedan komma tillbaka och funka normalt. Eller så startas datorn direkt om och ingen av hårddiskarna går att hitta i BIOS. Men efter att man bytt sata port så hittar den på dom igen och funkar sedan bra i antingen ett par dagar lr bara nån timme.

Köpte ett nytt kontrollerkort eftersom jag tänkte om det var nå fel på sata portarna på moderkortet, men samma exakt samma sak händer även nu.

Jag kör med Windows Vista Ultimate 32-bitars och resten av mitt system finns nere i signaturen.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Stationär Corsair 700D :: Corsair H850 :: Asus Maximus V Formula :: Intel Core i7 3770K :: Corsair H80i :: 16GB Corsair Vengance DDR3 2133MHz :: Asus Radeon HD7970 MATRIX :: 2 x OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB
Server Intel 3770K :: 16GB RAM :: 2 x WD RaptorX 150G :: 4TB Lagringsdiskar
Laptop 1 Lenovo Y500 Laptop 2 MSI GX660 med 2 x Corsair Force 120GB

Permalänk
Avstängd

Vän,

Det låter som att hårddisken är trasig. Klickande hårddiskar är nästan alltid ett tecken på att hårddisken har gett upp.

Permalänk
Medlem

Det finns 2 tänkbara problem. Sata controlern eller hårddisken.
Jag ser att du har en Diamondmax, precis som jag och de är inte något vidare. Jag har haft 2 såna diskar som gett på mindre ett års tid. Nu sitter jag med 3 såna och väntar på att de ska börja krångla så att man kan byta. De förra började låsa sig. Efter ett tag så kunde de börja låta frenetiskt. Ett långt smattrande. Din hårddisk kommer ge upp och har redan delvis slutat fungera klokt. Lagra en backup på det du vill spara snarast innan det blir för sent.

Offtopic:
Vista Ultimate 32 bitars är inget vidare. Efter 4 ominstallationer då operativsystemet krashade så provade jag 64-bitars versionen. Den är mkt stabilare. Inte haft en enda krash. Sen tappade jag dvd-läsarens drivrutin 2 ggr och minst 10 ggr fick jag installera om den externa hårddisken för den la sig bara som okänd enhet. Allt detta på bara 3 veckors tid. Och JA. Det var lagliga versioner.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jo,
så är det nog!
Kör HD tillverkaren's diagnosprogram. Och lagra inget viktigt!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Jo,
så är det nog!
Kör HD tillverkaren's diagnosprogram. Och lagra inget viktigt!

De är inte att lita på för min hd krashade trots att den var ok enligt hd tune och maxtors egna diagnosprogram

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar.
Ska testa köra diagnosprogramet och se vad den säger.
Annars får det väll bli en ny disk.

Visa signatur

Stationär Corsair 700D :: Corsair H850 :: Asus Maximus V Formula :: Intel Core i7 3770K :: Corsair H80i :: 16GB Corsair Vengance DDR3 2133MHz :: Asus Radeon HD7970 MATRIX :: 2 x OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB
Server Intel 3770K :: 16GB RAM :: 2 x WD RaptorX 150G :: 4TB Lagringsdiskar
Laptop 1 Lenovo Y500 Laptop 2 MSI GX660 med 2 x Corsair Force 120GB

Permalänk
Medlem

Click Of Death.. gör backup på de saker du vill spara ganska snabbt:)

Permalänk
Medlem

hade samma problem på min hårddisk men då var det p.g.a nätagget som var för svagt

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |