Vilken version av Vista ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken version av Vista ska jag köpa?

Denna frågan har säkert varit uppe 500gånger innan. Men tänkte höra lite med min dator.

Vill ha vista för.. det är nytt, XP har luggit och puttrat i datorn sen det kom ut så tänkte klämma till med en beställning på en version..

Men det finns ju massa olika.

Min dator
Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2
Point of View GeForce 8800GTS EXO 575MHz GPU 320MB DDR3
Sound Blaster X-fi Xtreme Audio

Vad mer behövs för att veta att det går igång?

Program/Spel
World Of Warcraft
PhotoShop 8.0
Sony Vegas 7.0
VLC (Ser på film)
Mera gör jag inte på datorn, förutom att surfa då.

Windows Versioner
Microsoft Windows Vista Home Basic - Svensk (32-bit)
Microsoft Windows Vista Home Basic - Svensk (64-bit)
Microsoft Windows Vista Home Premium - Svensk (32-bit) (OEM)
Microsoft Windows Vista Home Premium - Svensk (64-bit) (OEM)

Vad betyder OEM? Eftesom den som det står (DVD) på istället kostar 100% mer """ EDIT: hittade när jag sökte på Google, OEM är en version som bara går installera engång sen låser den sig på "modekortet" och det går inte installera igen på en ny dator eller om man byter ut modekortet i datorn. Men det ska jag inte göra på ett tag.

Jag vet att Vista funkar kasst nu, Men jag vet att SP1 ska komma snart.

Kan någon dra ett litet svar på skillnaden på basic och premium. Tänk nu på att jag bara gör dom sakerna som står i listan. Visst är ju små program med som Firefox, winamp, Norton Antivirus 2005.

Vista var inte så dyrt. 1000-1200kr beroende på version.

Permalänk
Medlem

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

Fungerar Vista kasst? Ja SP1 är bara en fil som innehåller alla uppdateringar som finns på Windows Update inget mer magiskt med den än någon annan HotFix.

Ja om spel och program är kompatibla får du väl kolla på resp företags hemsida.
VLC fungerar och PS CS3

OEM får bara installeras på en dator. Retail får du flytta runt till vilken dator du vill (så länge det bara är på en dator i taget)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Blir Home Premium, Men ska jag köpa 64 eller 32?

Blir 32. Hittade en tråd om det.

Behöver inte svara på denna mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Blir Home Premium, Men ska jag köpa 64 eller 32?

Blir 32. Hittade en tråd om det.

Behöver inte svara på denna mer

Det beror ju som sagt på om din dator stödjer 32 eller 64 bitar.
Jag slog till på ett 64 bitars eftersom det känns mer framtidssäkert. funkar bra för mig iaf.

Visa signatur

Gigabyte p35-DS4, Dual core 2.13, Scythe infinity, Nvidia 8800 gts 320mb, Ram 512MB x4, 200+320 GB HD, Antec p182, Windows vista.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Vista Home Premium 32bit och fick 64bitarsversionen på posten efter 4 veckor för en billig penning.

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spinifer
Jag köpte Vista Home Premium 32bit och fick 64bitarsversionen på posten efter 4 veckor för en billig penning.

Hur då? Och du köpte väl inte oem-versionen?

Permalänk
Medlem

Nej, det är sant... Retail

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem

Köp INTE VISTA, det har inget du vill ha, slött och menigslöst. Skaffade en Dell 9400 med Vista och den är slöare än min 386:a från -97. har gjort massor för att snabba upp Vista men utan framgång. Borde aldrig ha fått släppas. tom Dells suppurt tycker det suger vad jag förstår.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spinifer
Nej, det är sant... Retail

Japp, det är en sak till att tänka på, med Retail kan du få båda versionerna, med oem måste du köpa den du vill ha från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av di98mase
Köp INTE VISTA, det har inget du vill ha, slött och menigslöst. Skaffade en Dell 9400 med Vista och den är slöare än min 386:a från -97. har gjort massor för att snabba upp Vista men utan framgång. Borde aldrig ha fått släppas. tom Dells suppurt tycker det suger vad jag förstår.

Jag sjunger med i kören. Byt för allt i världen inte bara för att "det är nytt".
Har en gratislicens av Vista Business och trots detta ids jag inte använda det. Vore väl säga en del.

Ska man trots allt köra det bör man ladda upp med minst 1.5 gigabyte ram. Men förvänta dig sjöar av "Explorer has stopped working", att nätverksskrivare inte går att installera och att fönsterhanteraren får hårdspatte i tid och otid. Förvänta dig även att datorn kan komma att vara totalt skruvad efter uppvaknande från sleep/hibernate.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av di98mase
Köp INTE VISTA, det har inget du vill ha, slött och menigslöst.

Det beror på vad du har för mjukvara, jag väljer det windows os som fungerar bäst till min dator och mitt val är vista. Stabilitet och hastighet är det som är viktigast. Men nej, jag tvivlar på att skulle köpa vista som student, men nu får jag det ju gratis

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Jag sjunger med i kören. Byt för allt i världen inte bara för att "det är nytt".
Har en gratislicens av Vista Business och trots detta ids jag inte använda det. Vore väl säga en del.

Ska man trots allt köra det bör man ladda upp med minst 1.5 gigabyte ram. Men förvänta dig sjöar av "Explorer has stopped working", att nätverksskrivare inte går att installera och att fönsterhanteraren får hårdspatte i tid och otid. Förvänta dig även att datorn kan komma att vara totalt skruvad efter uppvaknande från sleep/hibernate.

Efter drygt ett halvår med Vista så är jag överlycklig över att slippa XP med alla irriterande moment och buggar. Det du beskriver med explorer som slutar svara hände dagligen i XP, men har för mig aldrig synts till i Vista.
Med hybrid sleep aktiverat så startar datorn från avstängd nätdel till skrivbordet på låga 12 sekunder.
Datorspecifikation i profilen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag kör numera vista efter att ha köpt 1024mb ram, och jag kan lugnt säga att det faktiskt går snabbare med vista än xp med denna låga mängd ram. Innan så prövade jag vista med 512mb ram, men DÅ fick jag problem med att explorern, iexplorern, photoshop cs3 etc. bara slocknade.

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Om du tror att du kommer behålla ditt moderkort en lång tid framöver så kan du ju ta OEM. Det får du välja beroende på hur mycket du uppgraderar din dator o.s.v. Själv skulle jag ha valt 64bit eftersom att det är framtiden :). Kör själv med 64bit vista och det funkar hur bra som helst.

Alla som whinar så mycket på att vista suger etc, försvinn vi vill inte veta om era erfarenheter när majoriteten tycker det är snabbare, stabilare och bättre än XP. Det brukar bara vara folk som inte kan något om vista/testat det med typ 512MB RAM/aldrig testat men läst massor av skit från MS hatare som skriver skit om alla MS nya produkter.

Permalänk

Håller med hela vägen! Vista fungerar grymt bra och stabilt och jag kommer aldrig gå tillbaka till XP. Som konstaterat är dock bra med ram i datorn nästan ett måste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av di98mase
Köp INTE VISTA, det har inget du vill ha, slött och menigslöst. Skaffade en Dell 9400 med Vista och den är slöare än min 386:a från -97. har gjort massor för att snabba upp Vista men utan framgång. Borde aldrig ha fått släppas. tom Dells suppurt tycker det suger vad jag förstår.

Hehe Dells support Kör Vista på två datorer som börjar närma sig 3år helt utan problem. Om Dells extra lull-lull-diagnostik-och-annat-bra-och-ha-i-autostarten-program rullar illa på vista skulle jag nog ta och göra en ren installation av Vistan utan deras extra skräp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så det borde fungera bra med vista med 2048 mb ram, 6000+ am2 prolle?

Tänkte köpa vista home premium!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Jag kör med Vista och kommer ALDRIG byta tillbaka till XP.
Snabbare, skönare och smidigare OS har MS aldrig skapat.

Men som sagt, det är bara se hur det var när XP kom, då satt samma folk som klagar på Vista nu och klagade på XP...

XP är ett mycket bra OS, låser sig väldigt sällan om en någon gång för min del.
Men Vista är smidigare som desktop-OS tycker då jag.

Jag kör med datorn i min sign, fungerar utmärkt. Trodde faktisgt att man skulle slippa se fler trådar om massa folk som säger att Vista är skit enbart p.g.a. 3:e parts programvara (var det någon som klagade på en deldator här eller...) eller skit bakom spakarna.
Trodde folk hade lärt sig efter 2000/XP bytet...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

två "enkla" frågor

två saker jag undrar över när det gäller vista:

1. Är det sant att man måste ha 64 bit för att OS ska hitta 4 gb ram, med 32bit hittar den tydligen inte mer än 3 gb?

2. När jag ska välja installation så kan jag välja mellan x86 & x64, nu kommer frågan att låta dum men vilken av dom är 64 bit?

eller står inte ens 86x och 64x för "bit" och i såna fall vad betyder det "x"?

väljer man först vilken bit version man ska installera och sedan vilken "x".. vad är det för skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Jag kör med Vista och kommer ALDRIG byta tillbaka till XP.
Snabbare, skönare och smidigare OS har MS aldrig skapat.

Men som sagt, det är bara se hur det var när XP kom, då satt samma folk som klagar på Vista nu och klagade på XP...

XP är ett mycket bra OS, låser sig väldigt sällan om en någon gång för min del.
Men Vista är smidigare som desktop-OS tycker då jag.

Jag kör med datorn i min sign, fungerar utmärkt. Trodde faktisgt att man skulle slippa se fler trådar om massa folk som säger att Vista är skit enbart p.g.a. 3:e parts programvara (var det någon som klagade på en deldator här eller...) eller skit bakom spakarna.
Trodde folk hade lärt sig efter 2000/XP bytet...

Kunde inte sagt det bättre, förstår mig inte på alla som klagar så otroligt. Har de ens själva testat Vista mer än 10minuter?

Har kört Vista Business versionen som jag fått via MSDN sedan i våras och aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem

Re: två "enkla" frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpzan
två saker jag undrar över när det gäller vista:

1. Är det sant att man måste ha 64 bit för att OS ska hitta 4 gb ram, med 32bit hittar den tydligen inte mer än 3 gb?

2. När jag ska välja installation så kan jag välja mellan x86 & x64, nu kommer frågan att låta dum men vilken av dom är 64 bit?

eller står inte ens 86x och 64x för "bit" och i såna fall vad betyder det "x"?

väljer man först vilken bit version man ska installera och sedan vilken "x".. vad är det för skillnad?

1. Ja, du måste ha 64 bit för att ha mer än 3 GByte i Ram.

2. x86 = 32 bits, x64 = 64 bits. Själva x:et behöver du inte bry dig om.

x86 är en gammal slänga som följer med från förr. 8086, 286, 386, 486, 586 o.s.v. Det är själva arkitekturen som är "86", därför skriver man x86.
x64 vet jag inte riktigt varför det blivit så...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

För 1, följ länk i min signatur.

x86 är 32bit och x64 är 64bit.
x86 är en förkortning som inbegriper många generationers intelprocessorer som har 86 som sista siffror i produktnamnet, tex 80386, 80486.

När AMD utökade x86 till 64bit var namnet först x86-64, vilket snart förkortades till x64.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Denna frågan har säkert varit uppe 500gånger innan. Men tänkte höra lite med min dator.

Vill ha vista för.. det är nytt, XP har luggit och puttrat i datorn sen det kom ut så tänkte klämma till med en beställning på en version..

Men det finns ju massa olika.

Min dator
Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2
Point of View GeForce 8800GTS EXO 575MHz GPU 320MB DDR3
Sound Blaster X-fi Xtreme Audio

Vad mer behövs för att veta att det går igång?

Program/Spel
World Of Warcraft
PhotoShop 8.0
Sony Vegas 7.0
VLC (Ser på film)
Mera gör jag inte på datorn, förutom att surfa då.

Windows Versioner
Microsoft Windows Vista Home Basic - Svensk (32-bit)
Microsoft Windows Vista Home Basic - Svensk (64-bit)
Microsoft Windows Vista Home Premium - Svensk (32-bit) (OEM)
Microsoft Windows Vista Home Premium - Svensk (64-bit) (OEM)

Vad betyder OEM? Eftesom den som det står (DVD) på istället kostar 100% mer """ EDIT: hittade när jag sökte på Google, OEM är en version som bara går installera engång sen låser den sig på "modekortet" och det går inte installera igen på en ny dator eller om man byter ut modekortet i datorn. Men det ska jag inte göra på ett tag.

Jag vet att Vista funkar kasst nu, Men jag vet att SP1 ska komma snart.

Kan någon dra ett litet svar på skillnaden på basic och premium. Tänk nu på att jag bara gör dom sakerna som står i listan. Visst är ju små program med som Firefox, winamp, Norton Antivirus 2005.

Vista var inte så dyrt. 1000-1200kr beroende på version.

Enligt OEM-licensen får det väl inte installeras på en dator som tidigare haft något operativsystem? Så har det väl sagt tidigare här i forumet. Just för att det är en licens som ska säljas med nya datorer och vara billigare.
Tekniskt är det nog inte stora problem (i värsta fall tar man väl bort allt först från hårddisken).

Jag tycker du kan ta Home Basic. Home premium har lite småsaker och sen aero gränssnitt samt media center.
En liten registerfixning skulle tydligen aktivera Aero på home basic...
Spara dina slantar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG