Permalänk
Medlem

Minnen, 4, 3 eller 2gb?

Hej!

Jag har en liten fundering som ni skulle kunna svara på!

Har 4gb i datorn, använder bara 2 efter jag ställt om memory remap i bios (fick bara bluescreen när jag använde alla 4a i win, antagligen för windows bara klarar av 3).

Så skall jag ta ur en sticka, ställa om memory och köra på 3gb ram? Saken är ju den att då blir det 3 stickor och då kan dom väl inte köra i dual channel, eller blir 2 och köra i dual och den sista i single?

Vad ger bäst prestanda?

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Avstängd

windows klarar av 4gb.
troligen hårdvaru fel någonstans om du får bsod.

dualchannel är bäst.

kör memtest på stickorna och kolla om moderkortet stöder 4stickor dvs 4gb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Har fått nya minnen av komplett då det var fel på en sticka förut, har testat köra par om 2 och 2 och det har fungerat, det är just när jag har alla fyra i och har memory remab enabled det fungerar, när det är disabled och windows tar upp ~ 3gb det blir krångel, vilket jag tycker är skumt...

Därför tänkte jag om problemet ligger att jag har fyra stickor, så om jag ska ta ur en sticka och köra på 3gb och se om win klarar av det, men jag får mycket bättre prestanda med 3 stickor än 2 i dual?

Visa signatur

Sup?

Permalänk

Kör ett 64bitars OS istället

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle jag vilja, men jag har inte ekonomin till det och många säger att det strular mycket med drivrutiner?

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

snurrah
Framgår inte vilket OS du har, men jag hade exakt samma problem med XP 32. Körde jag utan remapping av minnet i BIOS, så fick jag 3008 Mb RAM både där och i Win. Med remapping fick jag 4 Gb i BIOS men bara 2 Gb i Win. Upplevde datorn ändå som snabbare med minnet remappat, och "bara" 2 Gb tillgängligt. Märkliga var att om jag körde program som läste av minnena så hittade dom alla 4 Gb och inga errors.

Bytte till XP 64 och allt löste sig, nu 4 Gb med remapping i både BIOS och XP

Något större strul med drivrutiner har jag inte märkt av. Var lite problem att hitta ett fungerande AVG som löste sig med ett freeware från Grisoft. Brandvägg har jag bara provat en så länge, ZoneAlarm men den vägrade installera sig så kör för tillfället med Windowsbrandväggen. Samt en del andra drivrutiner som till exempel till webkameran som vägrade via automatiska sökningar, eftersom där inte fanns till 64-bitars. Dom löste sig med manuell installation av 32-bitars drivisar.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Farang, det är exact sånt problem jag har som du beskriver, nu blev jag glad att någon annan upplevt det :). Låter toppen du, ska försöka få tag på en 64 bitars version någonstans, får väl råna något ställe :), nej då, men blir väl att spara ett tag!

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Dom löste sig med manuell installation av 32-bitars drivisar.

Vad menar du? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vad menar du? :S

Menar bara att jag gick in på hemsidan och laddade ner drivrutinerna manuellt, och sedan körde dom. Så webkameran som jag hade i exemplet funkar nu, och den körs på 32-bitars drivrutiner.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Menar bara att jag gick in på hemsidan och laddade ner drivrutinerna manuellt, och sedan körde dom. Så webkameran som jag hade i exemplet funkar nu, och den körs på 32-bitars drivrutiner.

Det går väl inte? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det går väl inte? :S

Webkameran är en Philips SPC 200NC och mig veterligen så finns där inga 64-bitars drivruter till den. Om det går eller inte, avgör själv. Nedre bilden är ett snapshot tagen med den ungefär precis nu

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"