Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

IBM lyckas lagra data i en enda atom

Permalänk
Melding Plague

IBM lyckas lagra data i en enda atom

Forskare vid det amerikanska företaget IBM har lyckats med bedriften att lagra data på en enda atom. Tekniken kan på lång sikt komma att leda till enorma minnen som dessutom är både energisnåla och billiga.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, riktigt coolt

Hehe, absoluta nollpunkten, Kelvin?

Permalänk
Musikälskare

Coolt, bra de går framåt!

Tror dock det kommer att ta X antal år innan det blir verklighet för oss

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Utmärkt sätt att kombinera överklockning på. Hårdisken och RAMet ligger på processorerna och chipen i framtiden?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Smart idé

Men absoluta nollpunkten...den är såvitt jag vet 0 K (kelvin) eller -273,15 grader celcius. Inte -272,65 som står i texten. Men kallt är det iaf.

Visa signatur

Ingenjör.

Permalänk
Avstängd

Kanske beror på växthuseffekten?

Permalänk

Jag trodde inte man hade kommit ner i absoluta nollpunkten ens i labb?
Var iofs mååånga år sen man läste kemi på högstadiet

Annars får väll framtiden utvisa om det är något användbart.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghoj
Smart idé

Men absoluta nollpunkten...den är såvitt jag vet 0 K (kelvin) eller -273,15 grader celcius. Inte -272,65 som står i texten. Men kallt är det iaf.

Det är skillnad på nollpunkten i teorin och vad man kan uppnå i praktiken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

-272,65 °C? Öhhh? Nära, men inte rätt.

Absoluta nollpunkten är definierad till 0 K = -273,15°C.

Om man tittar till källan ser man dock att det tydligt står:
"Idag fungerar tekniken bara nära den absoluta nollpunkten (0,5 K eller -272,65 grader)." (min kursivering)

Således måste man inte nå den absoluta nollpunkten, något som för övrigt är omöjligt, utan det räcker med nära. Nästan asymptotiskt nära.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Absoluta nollpunkten kan enligt gällande teorier ej uppnås, har jag lärt mig på stockholms tekniska institut

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara den absoluta nollpunkten så tror jag knappast att man skulle kunna använda atomen till att lagra data. Den är väl helt stilla då...

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är ändrat nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Om det skulle vara den absoluta nollpunkten så tror jag knappast att man skulle kunna använda atomen till att lagra data. Den är väl helt stilla då...

Nej, den vibrerar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmen
Nej, den vibrerar fortfarande.

Om man kommer ner i den absoluta nollpunkten så kan inte atomen vibrera för då skulle det bildas friktion och alltså höja temeperaturen.

Så jo den kommer att vara stilla när den absoluta nollpunkten råder

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Hedersmedlem

Men du glömde ju tacka mig xphaze hehehe. Skojar.

Men lite ontopic så lär det nog dröja ett tag innan vi ser sådana tillämpningar på våra datorer. Fast med denna tekniken går det kanske att förbättra våra nuvarande lagringstekniker?

Permalänk
Avstängd

Coolt!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Inaktiv

stod väl att 272.65 bvar nära absoluta nollpunkten, inte exakt på, som är omöjligt. alla vet att 0 K = -273.15 C

Permalänk
Medlem

Re: IBM lyckas lagra data i en enda atom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Forskare vid det amerikanska företaget IBM har lyckats med bedriften att lagra data på en enda atom. Tekniken kan på lång sikt komma att leda till enorma minnen som dessutom är både energisnåla och billiga.

Dom får nog gå upp ett par hundra grader innan dom minnena blir energisnåla

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Riktigt bra att vi kan komma ner på atomnivålagring, jag skulle tro att om ca. 15-20 år kommer vi se hårddiskar med det här lagringssättet (om det någonsin kommer gå)

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Helt galet vad vi männsikor lyckas åstakomma ändå.
Blir fan mörkrädd, men på ett bra sätt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Kanske beror på växthuseffekten?

hoppas du skojjade

nollpunnkten påverkas inte av växthuseffekten, absoluta nolpungten är nog konstant
precis som stället noll är på din linjal den är noll hur mycket du än förlänger linjalen

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Om man kommer ner i den absoluta nollpunkten så kan inte atomen vibrera för då skulle det bildas friktion och alltså höja temeperaturen.

Så jo den kommer att vara stilla när den absoluta nollpunkten råder

Klassisk mekanik är inte tillämpbar på enstaka atomer som i detta fall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Absoluta_nollpunkten

Permalänk
Medlem

Ger lite perspektiv åt tanken på "bra" kylning i burken
Hur coolt som helst i vilket fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Absoluta nollpunkten är som sagt 0K vilket är detsamma som -273.15 grader C.
Att komma ned till 0.5K som det talas om här är inte alls svårt och har varit rutin i gissningsvis 40-50 år eller nått i den stilen (i alla fall sedan tidigt 60-tal).
Man använder ett helium-3 system (det finns två isotoper av helium , helium-3 har en neutron, det "vanligt helium" har två, och är således helium-4) som i sin tur är nedkylt med flytande helium-4 (som har en temperature på 4.2K) så att det blir flytande.
När man väl förvätskat helium-3 så kan man nå temperaturer på runt 0.270K genom att pumpa på det med en vakuumpump. Ett helium-3 system kostar gissningsvis runt 200 000 kr eller så.
Att temperaturen är så hög som 0.5K i experimentet som beskrivs här beror på att själva apparaten ger ifrån sig värme och därmed värmer upp provet.
Med en så kallad utspädingskryostat kan man komma ned till 0.008-0.0025 K (beroende på hur mycket värme experimentet avger; den jag använder ligger på runt 0.015K), det har också varit rutin i snart 30 år och utrustningen kan köpas från företag såsom Oxford Instruments (kostar tunt en miljon).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toli
Absoluta nollpunkten är som sagt 0K vilket är detsamma som -273.15 grader C.
Att komma ned till 0.5K som det talas om här är inte alls svårt och har varit rutin i gissningsvis 40-50 år eller nått i den stilen (i alla fall sedan tidigt 60-tal).
Man använder ett helium-3 system (det finns två isotoper av helium , helium-3 har en neutron, det "vanligt helium" har två, och är således helium-4) som i sin tur är nedkylt med flytande helium-4 (som har en temperature på 4.2K) så att det blir flytande.
När man väl förvätskat helium-3 så kan man nå temperaturer på runt 0.270K genom att pumpa på det med en vakuumpump. Ett helium-3 system kostar gissningsvis runt 200 000 kr eller så.
Att temperaturen är så hög som 0.5K i experimentet som beskrivs här beror på att själva apparaten ger ifrån sig värme och därmed värmer upp provet.
Med en så kallad utspädingskryostat kan man komma ned till 0.008-0.0025 K (beroende på hur mycket värme experimentet avger; den jag använder ligger på runt 0.015K), det har också varit rutin i snart 30 år och utrustningen kan köpas från företag såsom Oxford Instruments (kostar tunt en miljon).

Tack för lite nyttigt vetande!

Hade inte en aning om att man kunde komma så nära som 0.008 K.

OnT: Hoppas dessa minnen slår snart, och att de även fungerar i ett sommarvarmt rum

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Helt galet vad vi männsikor lyckas åstakomma ändå.
Blir fan mörkrädd, men på ett bra sätt

Om man vänder på saken så kan man bli lika rädd för hur mycket det finns som vi INTE kan/förstår.
Jag fastande på wikipedia läsandes lite om astrofysik och allmän astronomi, helt galna saker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har aktier i IBM. Av alla deras grundforskningsprojekt så kommer i alla fall ett par innebära rejäla intäkter nån gång i framtiden, det är jag övertygad om.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Re: Re: IBM lyckas lagra data i en enda atom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Dom får nog gå upp ett par hundra grader innan dom minnena blir energisnåla

ja haha, det beror på hur man ser det, att få ner nåt till minusgrader krävs energi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Om det skulle vara den absoluta nollpunkten så tror jag knappast att man skulle kunna använda atomen till att lagra data. Den är väl helt stilla då...

Nej, den har nollpunktsenergi. Massa kan inte bli helt energilöst, då skulle den försvinna. Så materia som teoretiskt når den absoluta nollpunkten kommer fortfarande att vibrera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Om man kommer ner i den absoluta nollpunkten så kan inte atomen vibrera för då skulle det bildas friktion och alltså höja temeperaturen.

Så jo den kommer att vara stilla när den absoluta nollpunkten råder

Nej, inte alls. Friktion och värme är makrofenomen. Det går utmärkt för en atom att vibrera utan att värma upp sin omgivning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Tack för lite nyttigt vetande!

Hade inte en aning om att man kunde komma så nära som 0.008 K.

OnT: Hoppas dessa minnen slår snart, och att de även fungerar i ett sommarvarmt rum

Man har kommit bra mycket närmare än så, ner till några pK (picoKelvin), eller rent av femtoKelvin, minns inte riktigt. Då är det inte trivialt längre utan man måste ta till mycket speciella kylmetoder. Några få kelvin däremot, kan man nå rätt enkelt med rätt utrustning, det klarar många av världens universitet och forskningsinstitutioner. Några grader till och det görs på rutin.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Man har kommit bra mycket närmare än så, ner till några pK (picoKelvin), eller rent av femtoKelvin, minns inte riktigt. Då är det inte trivialt längre utan man måste ta till mycket speciella kylmetoder. Några få kelvin däremot, kan man nå rätt enkelt med rätt utrustning, det klarar många av världens universitet och forskningsinstitutioner. Några grader till och det görs på rutin.

Ja och nej, pico- och nanokelvin nås genom laserkylning av vissa gaser (och då bara några "få" atomer av gasen); det går inte att kyla ned ett chip så lågt i temperatur.

Den lägsta "meningsfulla" temperaturen man kan komma ned i med ett chip är kanske några hundra mikrokelvin (det beror på experimentet). FÖr att komma dit så hänger man ytterligare ett kylsteg (adiabatiskt demagnetisering av ett paramagnetiskt salt) på en utspädningskryostat.
Om jag inte minns fel så har Helsingfors universitet världsrekordet.

I realiteten så begränsas man dessutom alltid av att man ju faktiskt också måste ha möjlighet att skicka signaler upp till rumstemperatur för att kunna mäta något och alla former av kablar värmer upp provet (eller rättare sagt, elektronerna i provet; gittret är rätt enkelt att hålla kallt) mer eller mindre oavsett hur försiktig man är.