Bytte grafikkort, nu är datorn överhettad?

Permalänk
Medlem

Bytte grafikkort, nu är datorn överhettad?

Köpte mig ett nytt grafikkort, inget superbra utan ett Radeon X1650, samt nytt nätagg igår.

Men nu är det så att när jag ska spela så stänger datorn av sig. Installerade Everest och där står Moderkorts-tempen på mellan 75-85grader när jag bara surfar internet. (CPU-temp 37grader)

Kan bytet av graffekort (hade ett Geforce 4 Ti4200 förut) ha påverkat tempen så mycket, eller blir det överhettatt om nätagget är för dåligt och inte kan leverera tillräckligt med ström? Dum fråga kanske men jag vet inte...
Och vad gör man enklast åt problemet?
Köper en ny fläkt? Tips på billiga&bra?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Musikälskare

En enkel sak kan ju vara att du har kommit åt NB kylaren eller nått vid bytet, kolla de först kanske

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

prova med det gamla grafik kortet och kolla om det fortfarande e sa..

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Hedersmedlem

Du har antagligen råkat stöta till NB-flänsen, kolla om den sitter som den ska!

Permalänk
Medlem

Hmm jag satte i det gamla graffekortet och det blir samma sak då... den går upp i hela 100grader och sedan stängs datorn av, det dröjer max 5min efter att man startat den.

Alla fläktar snurrar som dom ska... =/

Med andra ord så är den helt obrukbar för tillfället... hinner knappt in i Windows innan den stänger av sig nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
En enkel sak kan ju vara att du har kommit åt NB kylaren eller nått vid bytet, kolla de först kanske

Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Du har antagligen råkat stöta till NB-flänsen, kolla om den sitter som den ska!

Såvitt jag vet finns det inga nordbryggor med inbyggda tempsensorer på moderkort med AGP-port. Så såvida moderkortssensorn sitter kloss inpå nordbryggan borde väl inte den vara problemet?

Permalänk
Medlem

mitt gamla epox har tempsensor på nordbryggan. socket a med agp.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Såvitt jag vet finns det inga nordbryggor med inbyggda tempsensorer på moderkort med AGP-port. Så såvida moderkortssensorn sitter kloss inpå nordbryggan borde väl inte den vara problemet?

Det där är direkt felaktigt. Finns massa AGP-moderkort som har det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Det där är direkt felaktigt. Finns massa AGP-moderkort som har det.

Som?

nForce-chipseten har det inte, mitt via-chip (KT890 tror jag det hette) hade det inte heller.

Permalänk
Medlem

Ja ja nu har jag varit och pillat på fläkten iaf och med det gamla graffekortet så vandrar tempen mellan 50-70, mest runt 60grader. Är inte det alldeles för högt?
Ska sätta i det andra nu och se vad skillnaden blir...

Permalänk

det är inte processor fläkten/flänsen som har kommit på sniskan då?

//Andreas

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Som?

nForce-chipseten har det inte, mitt via-chip (KT890 tror jag det hette) hade det inte heller.

Abit AN7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Abit AN7.

Här är en screencap från AN7's bios. Ser ingen övervakning av nordbryggan där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Här är en screencap från AN7's bios. Ser ingen övervakning av nordbryggan där?

"System" brukar vara NB-sensorn.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
"System" brukar vara NB-sensorn.

Källa på det?

Permalänk
Medlem

det är MB sensorn, står system för mig med men everest läser det som MB. Plus att jag har testat det en gång genom att hålla i för luftströmmen till min nordbrygga och övervakat system tempen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F