Frågor kring mitt nätverksprojekt

Permalänk
Medlem

Frågor kring mitt nätverksprojekt

Hej ärade sweclockare
Det är så att jag för en tid sen köpte en MacBook och mitt användande av min stationära WinXP-dator sjunker för varje dag som går.
Jag vill ha den som filserver och Linux-desktop.

Nu till problemet.
Jag vill kunna kontrollera min stationära via min MacBook, t.ex. starta och stänga av datorn via LAN eller ge order åt Torrent-klienten att ladda ner filer.
Vilka program behövs och hur går jag till väga?

Ber om ursäkt ifall ämnet har varit uppe tidigare, har inte hittat det jag letat efter.

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

Du startar och stänger av datorn med hjälp av SSH. Gäller om du ska bara köra terminal på filserver och ej ha grafisk desktop installerad annars kan vnc användas Du loggar in via ssh och kör en gammal hederlig shutdown. Det går att fixa genvägar så att du genom att klicka på en ikon på macbooken kan stänga respektive starta om av maskinen. Jag hade en sådan guide men kan ej hitta den nu. Jag postar här om jag hittar den.

Gällande torrent program så finns det rTorrent som du kan ställain så att den scannar en viss mapp som innehåller dina torrent filer. Den placerar du på din filserver så klart. Så fort du sparar torrent fil i den mappen så startas den automatiskt av torrent programmet. Använder själv och det fungerar som en klocka.

All torrent hantering sköts av filserver så jag slipper ladda via min Macbook Pro. Smidigt. Jag använder Debian + samba3 + lvm2 + rtorrent. Funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Perfekt, precis ett sånt svar jag hoppades på att få
Ska kolla upp det där lite mer i helgen, har tenta att plugga på nu.
Jag letar efter en dist med bra grafiskt gränssnitt, vill kunna använda den som desktop ändå. Tror du Ubuntu skulle fungera bra? Har hört att just Ubuntu passar bra för nybörjare

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

Kör på Ubuntu om du är inte van. Det är säkert kort. Du har massvis med guider och dokumentation till Ubuntu. Lycka till

Permalänk
Medlem

För att starta datorn så kan man väl bara använda magic-package?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox