Permalänk
Medlem

Coollaboratory Liquid Pro

Började komma upp i oroväckande 60 grader i load på CPU´n. Har läst en del bra recensioner om Coollaboratory Liquid Pro. Så smetade på lite sådant och fick dessa grader

Idle innan byte från AS5: Kärn2 = 46c, Kärn1 = 38c, CPU = 39c
Load innan byte från AS5: Kärn2 = 61c, Kärn1 = 52c, CPU = 53c

Idle efter byte: Kärn2 = 42c, Kärn1 = 35c, CPU = 36c
Load efter byte: Kärn2 = 55c, Kärn= 48c, CPU = 49c

Så sänkte ju graderna lite redan direkt, nu till frågan: När kan man förvänta sig nå optimal kylning, runt 60h körning något? Och temperaturskillnaden mellan kärna 1 och 2 verkar inte gå att göra någonting åt, antar att man får leva med det.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

varför ska du köra 60 timmar för?!
en 6 timmar stress test är allt gott nog..

Att du har en temp skillnad på cores brukar nästan alltid bero på en skev IHS, alltså den metallplattan som sitter mellan core och kylare.

du kan "lappa" den om du vill för att få den plan och jämna ut graderna på cores.

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Har försökt få till det men det går inte, har nu cpu och kärna1 på 30-33c och sedan kärna2 på runt 41c.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
varför ska du köra 60 timmar för?!
en 6 timmar stress test är allt gott nog..

Att du har en temp skillnad på cores brukar nästan alltid bero på en skev IHS, alltså den metallplattan som sitter mellan core och kylare.

du kan "lappa" den om du vill för att få den plan och jämna ut graderna på cores.

mvh

Det är inte *bara* det som kan ge olika temp på kärnorna, kärnorna kan även ha olika bra kontakt med IHSen på "andra sidan" och där lär du ju få det rätt svårt att lappa

Enda som verkligen hjälper i det fallet e ju att slakta lite och pilla bort IHSen med alla risker som följer med det....

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Mjo, sa dock "nästan" alltid ... har inte sett nå fall där det inte har jämnat ut sig av att lappa cpun, iaf på en dualcore.

va folk märker på saker som inte ens ska märkas på LÄS orden och se om det är värt att märka på sedan.. nåja. dessutom tror jag inte han har lappat cpun? eller har du det? ibland kan det vara så lätt som att montera om kylaren.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Jag körde med 240, 400 och 1200 papper, var nog inte tillräckligt noggran. Å andra sidan skall jag byta CPU-fläkt snart då den nuvarande Zalman CNPS9500 tar luft från fronten vilket inte är optimalt i mitt chassi då jag har två st sidofläktar dessutom lyser den grönt vilket inte passar in för fem öre i burken

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

nåja, man ska väl iaf ägna 10 mins åt varje papper

240-400-600-800-1000-1200 ,och 1500 om du vill ha det blankare.
slipade du så att ALL koppar kom fram över hela IHS?

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Mjo, sa dock "nästan" alltid ... har inte sett nå fall där det inte har jämnat ut sig av att lappa cpun, iaf på en dualcore.

va folk märker på saker som inte ens ska märkas på LÄS orden och se om det är värt att märka på sedan.. nåja. dessutom tror jag inte han har lappat cpun? eller har du det? ibland kan det vara så lätt som att montera om kylaren.

Alltid och alltid

Tycker att det brukar vara folk som börjar tjattra om betydligt mindre grejor jag har sagt ibland och då ska väl inte jag vara värre ??

Och ja, det jämnar nästan alltid ut sig av lappning men det mest effektiva (och som sagt riskfyllda) är ju att helt enkelt bara skala bort IHSen helt, dock lär man ju veta vad man gör om man ska försöka sig på det.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem

skulle hoppa 240 papper iaf.
Använde bara 600 papper på mitt "hemmabyggda" vattenblock och de funka fint. Orkade inte "lappa" CPU:n... får väll bli av lite senare. blocket är inte direkt optimalt så nån skillnad blir det nog inte med lappning i mitt fall

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Alltid och alltid

Tycker att det brukar vara folk som börjar tjattra om betydligt mindre grejor jag har sagt ibland och då ska väl inte jag vara värre ??

Och ja, det jämnar nästan alltid ut sig av lappning men det mest effektiva (och som sagt riskfyllda) är ju att helt enkelt bara skala bort IHSen helt, dock lär man ju veta vad man gör om man ska försöka sig på det.

Hehe yeye no biggie nästan alltid heheh...bra där iof

get what you mean... folk läser inte igenom trådarna ibland tror jag, eller nåt..
och ja folk tjattrar FÖR mycket

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.