Permalänk
Medlem

Hemmabio köp, hjälp

Hejsan, jag har bestämt mig att köpa ett hemmabiosystem till min nya tv, LG 42PC1R.

Jag vill inte lägga mig i en prisgrupp högre än 3000:- (jag är student)

Ett hemmabiosystem som jag har blivigt intresserad av är SONY HT-DDW890.
Länk: http://prisjakt.se/produkt.php?p=155648

Jag vet att ni på sweclockers kan er sak, så jag vill höra eran åsikt och få hjälp om ett bra köp.

Permalänk
Medlem

som så ofta får man vad man betalar för. men denna lösning har du ju alltid möjligheten att uppgradera lite i taget vilket är en nog så stor fördel mot andra mer låsta paketsystem.

om möjligt bör du ju försöka lyssna på det först hursomhelt. men ha i åtanke att det förmodligen låter bättre hemma än i en större butik om det är miljön.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
som så ofta får man vad man betalar för. men denna lösning har du ju alltid möjligheten att uppgradera lite i taget vilket är en nog så stor fördel mot andra mer låsta paketsystem.

om möjligt bör du ju försöka lyssna på det först hursomhelt. men ha i åtanke att det förmodligen låter bättre hemma än i en större butik om det är miljön.

Okej, tack för tipset.

Någon annan som har lite mer tips? Kanske på något annat bättre system för samma pengar?

Permalänk
Medlem

borde in Logitech Z-5500 passa rätt bra eller har jag fel? ska nog köpa ett sådant själv snart och är i ungefär samma sits

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zmutch
eller har jag fel?

ja. det är så fel, så fel det bara kan bli..

nejdå, var och för sina val. men jag hade nog hellre rakat röven, smort in den i honung och satt mig i en rödmyrestack innan jag använt "datorhögtalare" till en hammabio och/eller musik.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

haha iofs så ska jag ha dom till just datorn och film vid datorn.. kunde ju gått

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk

Sen tycker jag du bör fundera på om det verkligen är värt att köpa ett 5.1 system i den prisklassen. Man kommer långt med sjysst stereo-ljud. När "tjusningen" med surround har gått över så ökar det faktist inte upplevelsen speciellt mycket i vanlig "vardagsrums"-miljö.

Nu kanske det är svårare att hitta en sjysst stereo-set (helst med flerkanalsstärkare så du kan köpa till mer högtalare senare) i den prisklassen också.

Hur som helst,,,,ta med en dvd-skiva och gå runt och provlyssna,,,var inte rädd att "kräma" på rejält i butiken,,,,man märker då snabbt vilka grejer som är skitkvalitet.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

precis. en bra poäng som jag ser som så självklar att jag lyckades glömma den.

satsa de 3000 på en förstärkare (2-kanal alltså) och och ett par högtalare istället, (hälfen på var ungefär) sen kan du expandera med resten när du har råd. :

stereo istället för TV-ljud = 80% av hemmabioupplevelsen *

surround = de sista 20% *

*(inom sina respektive prisklasser givetvis)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Leta begagnat också.
Går att göra mycket fynd.
En surround reciever och ett par högtalare för 3 papp, blir mycket ljud ändå.

Annars såg faktiskt paketet du tänkte på rätt okej ut så länge man inte ska spela musik.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

runka utan handkräm en månad och köp
http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=2890

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan83
runka utan handkräm en månad och köp
http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=2890

Håller med om högtalarpaketet (skulle dock välja svart). Receivern är jag dock mer osäker på. Har inte sett några recensioner eller privatpersoners utlåtanden. Det är ju bara att välja någon annan dock.

Logitech Z-5500 skulle jag välja bort direkt. Har haft föregångare Z-680 och var inte nöjd. Mycket slö/brummig bas som inte lämpade sig för musik alls.

Permalänk

Har Z-5500 i sovrummet. Fick köpa den för 500kr, det är väl ungefär så mycket jag skulle värdera den till också.

Permalänk
Medlem

vet inte om det är "små" hötalare som du vill ha (typ dator högtalare) men annars kan detta system funka.

reciver
brl (högtalare) art. nr: 800HCS5SV

lite högre pris är det.
vet inte om kvaliten är bra, men Kenwood brukar vara bra, och brl högtalarna tror jag är bra.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
vet inte om det är "små" hötalare som du vill ha (typ dator högtalare) men annars kan detta system funka.

reciver
brl (högtalare) art. nr: 800HCS5SV

lite högre pris är det.
vet inte om kvaliten är bra, men Kenwood brukar vara bra, och brl högtalarna tror jag är bra.

Tack för tipset. Jag kan knappt någonting om vad det är man ska kolla efter. Men detta packet är bättre än det jag hade kollat på från början ?

Permalänk
Medlem

det står att förstärkarn kan spela 500w så det borde dunka rättså bra. jag tror man kan lyssna på högtalarna i en brl affär. (det finns montrar men vet ej om det finns med just dom här högtalarna.)

men man vet inte om man kan lita på mig. någon som jobbar med sånt hr borde kanske ge tips.
annars så kan man prata med dom på brl, dom är snälla. En stog och pratade om en mp3 med mig i 10min

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
det står att förstärkarn kan spela 500w så det borde dunka rättså bra. jag tror man kan lyssna på högtalarna i en brl affär. (det finns montrar men vet ej om det finns med just dom här högtalarna.)

men man vet inte om man kan lita på mig. någon som jobbar med sånt hr borde kanske ge tips.
annars så kan man prata med dom på brl, dom är snälla. En stog och pratade om en mp3 med mig i 10min

500W? I vilken reciever? Om du menar den från Kenwood så är det "låtsaswatt". Det finns recievers med 1/3 så mycket watt som med all säkerhet krämar på bättre. Kenwood skulle jag undivka. Visst, dom kanske gör en del bra saker som t ex matberedare men en reciever för 2 000 kr skulle jag stå över. Lägg hellre en tusenlapp till på ngt från Yamaha t ex.

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska bestämma mig nu, lönen kommer vilken dag som helst. Så vilket är det bästa paketet jag får för ca3000 ?

Permalänk
Medlem

Ett litet annat tips, dock kanske lite för mycke pengar för dej, men ska vara riktigt prisvärt:

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2943
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1392

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Sen är det ju vad man har för krav på ingångar osv. Om allt det ska lira ihop med priset så tycker jag att Sonys paket är riktigt prisvärt. Optiska ingångar som jag använder båda xbox:arna på. Komponent växel och även 6.1 system.

Har haft sony innan och har varit super nöjd. Hade LG ett tag och det va en besvikelse. Tycker så att: kvalite, mera framtidssäker och även funktioner så är det väldigt prisvärt paket. Dunkar på Riktigt bra här hemma och kan ansluta allt jag behöver utan switchar osv. Funkar utmärkt till film med mycke effekter i. Subben mullrar faktiskt rätt bra.

Finns säker andra paket som är likvärdiga men då kanske vi kommer till priset. Oftast dyrare.

Jag kan varmt rekommendera SONY HT-DDW890... Men kom gärna med andra förslag till grabben nu.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimma
500W? I vilken reciever?

jag glömde det, rms är det ju man ska mäta med. annars var det 6x100 watt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Köp en begagnad stereoförstärkare + högtalare.

Det är nog det smartaste du kan göra om du vill ha hyfsat ljud för det priset...

Har man inte råd att skaffa ordentliga hemmabioprylar så får man mest för pengarna genom att köpa så stereoljud man har råd med. Surroundljud innebär fler högtalare = kostar mycket mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja. det är så fel, så fel det bara kan bli..

nejdå, var och för sina val. men jag hade nog hellre rakat röven, smort in den i honung och satt mig i en rödmyrestack innan jag använt "datorhögtalare" till en hammabio och/eller musik.

Vad är det för skillnad på "datorhögtalare" jämfört med vanlig?

Permalänk
Medlem

jag antar att datorhögtalare är exempelvis:

och sedan högtalare för hemmabio / musik är:

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
jag antar att datorhögtalare är exempelvis:
http://prisjakt.se/produktbild/93639

och sedan högtalare för hemmabio / musik är:
http://fynda.se/bilder/dynavoice-definition-50-paket-walnut.j...

Vad är detta då?

Permalänk
Medlem

det är ett designat hemmabiosystem.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
det är ett designat hemmabiosystem.

Och det skiljer sig hur mot logitech z-5500? Förutom DVD-delen dvs. (Försöker få fram en poäng här )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Och det skiljer sig hur mot logitech z-5500? Förutom DVD-delen dvs. (Försöker få fram en poäng här )

jag vet inte riktigt.
personligen så tycker jag att "stora" högtalare är mycket finare...
Men det är mer bas i satteliterna i ett "stort" system jämfört med ett "dator" högtalar system. större element, 8" i det som jag tipsade om, i "data-stuket" så är det väll 3,5"

cLIBB: dom högtalarna som du har skrivit om i ditt första inlägg passar nog. Go for it

på dustin home så får produkten 8,6 av 10

tänk på vilka anslutingar du vill använda så att du inte står där med...tja nånting som inte går att ansluta...

Videoutgångar 1 x HDMI
1 x Komponent
1 x Komposit

Videoingångar 2 x HDMI
3 x Komponent
4 x Komposit

Ljudutgångar 1 x Stereo RCA
1 x Subwoofer

Ljudingångar 2 x Digital Optisk
1 x Digital Koaxial
6 x Stereo RCA

//Andreas

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
jag vet inte riktigt.
personligen så tycker jag att "stora" högtalare är mycket finare...
Men det är mer bas i satteliterna i ett "stort" system jämfört med ett "dator" högtalar system. större element, 8" i det som jag tipsade om, i "data-stuket" så är det väll 3,5"

cLIBB: dom högtalarna som du har skrivit om i ditt första inlägg passar nog. Go for it

på dustin home så får produkten 8,6 av 10

tänk på vilka anslutingar du vill använda så att du inte står där med...tja nånting som inte går att ansluta...

Videoutgångar 1 x HDMI
1 x Komponent
1 x Komposit

Videoingångar 2 x HDMI
3 x Komponent
4 x Komposit

Ljudutgångar 1 x Stereo RCA
1 x Subwoofer

Ljudingångar 2 x Digital Optisk
1 x Digital Koaxial
6 x Stereo RCA

//Andreas

Tänkte mest på det att philips-systemet har små satteliter även det. Jag kan definitivt tänka mig att logitech-högtalarna spelar skiten ur liknande system som ligger i samma prisklass. Detta är i första hand menat för AndreaX som verkar tro att Z-5500 låter piss för att det är "datorhögtalare".

Permalänk
Medlem

Dom låter piss i lite större rum samt till musik, det finns en anledning till varför dom används som datorhögtalare. Och med detta inte sagt att det andra paketet du länkade till är nåt bra. Det finns massor med skit att köpa, bara man letar lite så hittar man
Har man hört ett riktigt hemmabiosystem eller en riktigt stereosystem så är Z5500 inte mycket att hänga i granen, ska man flytta luft så räcker helt enkelt inte ett 3tums element vidare långt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Detta är i första hand menat för AndreaX som verkar tro att Z-5500 låter piss för att det är "datorhögtalare".

dom låter skit oavsett vad man kallar (det finns alltid en anledning när jag sätter ut lite "" i inlägg) dom. och inte är det för att de är små, eller i plast, (det finns mycket bra högtalare, även aktiva som är både små och av plast) utan för att de låter skit* på helt egna meriter och av naturliga anledningar, som dala tror jag det var var inne på.

dels är de inte ett jota neutrala, utan högst anpassade för en målgrupp som accepterar väldigt mycket bas på bekostnad av mellanregister, dels är de som sagt gjorda för en mindre miljö dessutom, vilket i sin tur leder till ännu mer av föregående brist i en normalstor** hemmabio.

och sist men inte minst, även om Philips plastpaket låter lika illa, eller tom sämre, (vilket jag tvivlar på) är det, som också påpekats, fortfarande mycket mer lämpat och praktiskt för TV-bion. (för att inte tala om snyggare)

**(men visst, har man en bioskrubb, bara ser på brötaction och aldrig tänker tanken att starta ett musikspår så kan det säkert vara uthärdligt även för mig.)

*(detta är som allt annat givetvis en subjektiv åsikt, men objektivt bör även nån som verkligen gillar ljudet inse att det lider av obalansen ifråga om att fungera till annat än tex stomptechno och liknande)

fö börjar jag ibland undra om det inte verkar nån slags halvt organiserad Logitechmaffia här..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint