Sveriges billigaste bärbara dator?

Permalänk
Melding Plague

Sveriges billigaste bärbara dator?

Det starkt växande danska företaget Zepto Computers lanserar en bärbar dator som kan vara billigast i landet. Modellen heter Znote 3215 och kostar bara 3771 kr.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hekt klart OK pris!

EDIT: och för 4556kr slipper man "Celeron" stämpeln och får en C2D istället
Oj! SSD disk på 32GB finns som val under HDD:s.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Hoppas dessa kommer i större upplaga senare så skolan kan "uppdatera maskinparken" som de kallar det.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

En perfekt dator att ha i skolan helt enkelt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Men Millenium-laptopen skulle kosta 1000 spänn? Är inte mer än 3,5 ggr den summan på tok för mkt?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Oj, 1gb minne och trådlöst nätverk så är det en perfekt dator till surfa och skriva..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tokbilligt! Riktigt bra priser på uppgraderingar också, till skillnad från vissa andra leverantörer (host, dell) 628:- så får man en core2 duo på 1.5 ghz istället. Toppklass Zepto!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Jag som precis var på jakt efter en skrivmaskin. Perfekt!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

Trevligt pris!

Hur kan Zepto vara så billiga? De är inte ens asiatisk företag...

Skulle sitta fint att köra Linux på en sån laptop.

Media Markt har nu på deras 1 års jubileum en laptop för 3999kr, med Vista Home Basic, och trådlöst nätverk.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Trevligt pris!

Hur kan Zepto vara så billiga? De är inte ens asiatisk företag...

Skulle sitta fint att köra Linux på en sån laptop.

Media Markt har nu på deras 1 års jubileum en laptop för 3999kr, med Vista Home Basic, och trådlöst nätverk.

Sist jag kollade var Zepto privatägt och behöver således inte bry sig om kvartalsrapporthysterin. De kan således skära i marginalerna utan att ägarna går i taket.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Alltså, varför måste ni överanvända ordet "högupplöst"?
1280*800 på en 15,4-TFT är INTE högupplöst!

Förövrigt jävligt dumt att skippa det trådlösa nätverket men ha kvar en dvd-brännare... Släpp en utan CD/DVD istället, vem använder cd/dvd-skivor idag?

Andre_H - Sen när vet skolor hur man köper rätt datorer för rätt tillfälle?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Alltså, varför måste ni överanvända ordet "högupplöst"?
1280*800 på en 15,4-TFT är INTE högupplöst!

Förövrigt jävligt dumt att skippa det trådlösa nätverket men ha kvar en dvd-brännare... Släpp en utan CD/DVD istället, vem använder cd/dvd-skivor idag?

Vadå? Kanske jag som är för gammal, men jag minns det som igår när 1024x768 var standard på 15"-skärmar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

512 MB RAM kommer man inte särskilt långt med, särskilt inte om man tänker köra Vista. Fast 1024 MB kostade visst bara typ 200 kr extra.

WLAN hör ju också till, ytterligare ett par hundralappar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ohh den datorn på mediamarkt har jag missat. Fast den gäller kanske enbart i Sthlm?
Likvärdig prestanda men ink Vista och Wlan. Bara 219kr dyrare än zepton också. Nu blev jag riktigt sugen.

Till er andra: den dära billiga Zepto datorn disskuteras redan i vårat forum, om ni vill söka upp mer info.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Trevligt pris!

Hur kan Zepto vara så billiga? De är inte ens asiatisk företag...

Skulle sitta fint att köra Linux på en sån laptop.

Media Markt har nu på deras 1 års jubileum en laptop för 3999kr, med Vista Home Basic, och trådlöst nätverk.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt i Lund har samma dator Men det kanske bara tillfälliga priser med tanke på de öppnar idag?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
512 MB RAM kommer man inte särskilt långt med, särskilt inte om man tänker köra Vista. Fast 1024 MB kostade visst bara typ 200 kr extra.

WLAN hör ju också till, ytterligare ett par hundralappar.

Öh? Hört talas om Linux? 512MB ram är mer än väl -_-
Edit: Wow X3000 grafik åtminstone

Permalänk

Jag beställde denna dator för ett par dagar sedan till min flickvän. Dock med 1gb ram. (180 spänn mer)
Därimot inget wlan.. men det kan man ju fixa som instick.
Zepto gör bra bärbara och har vunnit en del tester genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Gillar designen, ser rätt strycktålig ut

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Förövrigt jävligt dumt att skippa det trådlösa nätverket men ha kvar en dvd-brännare... Släpp en utan CD/DVD istället, vem använder cd/dvd-skivor idag?

CD/DVD är nog användbart, om vill installera nåt operativ system på datorn.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Alltså, varför måste ni överanvända ordet "högupplöst"?
1280*800 på en 15,4-TFT är INTE högupplöst!

Förövrigt jävligt dumt att skippa det trådlösa nätverket men ha kvar en dvd-brännare... Släpp en utan CD/DVD istället, vem använder cd/dvd-skivor idag?

Andre_H - Sen när vet skolor hur man köper rätt datorer för rätt tillfälle?

Den medföljande bränner endast cd-r/rw, och cd/dvd behövs för att installera operativsystemet

Kan däremot hålla med om att skärmen är lågupplöst. 800 pixlar vertikalt är inte mycket. Högre än 1280*1024 ska det vara för att kallas högupplöst.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Den medföljande bränner endast cd-r/rw, och cd/dvd behövs för att installera operativsystemet

Kan däremot hålla med om att skärmen är lågupplöst. 800 pixlar vertikalt är inte mycket. Högre än 1280*1024 ska det vara för att kallas högupplöst.

1280 x 1024 är inte widescreen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Låter alldeles underbart att priserna håller på att klättra neråt för en bärbar =D
Väntar dock hellre på en C2D.

Också underbart att dom inte skickar med något OS!
Glömde skriva det ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Låter alldeles underbart att priserna håller på att klättra neråt för en bärbar =D
Väntar dock hellre på en C2D.

Öh... kolla hemsidan så får du lägga till grejer om du kan betala mer.
629kr mer så får du en C2D på 1,5GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
CD/DVD är nog användbart, om vill installera nåt operativ system på datorn.

Jo, fast det måste man väl kunna göra med en extern CD-drive? Funkar inte det?

Jag letar efter en bärbar ca 15" med HÖG upplösning och hyffsad prestanda. Men jag vill inte ha en massa junk typ CD-drive, kamera, bluetooth som bara tynger ner och gör datorn varmare, större och dyrare. Dessutom väntar jag några månader till för jag ska givetvis ha inte allt för dyr SSD...

OT: Fixar Linux förresten höga upplösningar, dvs hög DPI, utan att saker blir pyttesmå?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Jo, fast det måste man väl kunna göra med en extern CD-drive? Funkar inte det?

Jag letar efter en bärbar ca 15" med HÖG upplösning och hyffsad prestanda. Men jag vill inte ha en massa junk typ CD-drive, kamera, bluetooth som bara tynger ner och gör datorn varmare, större och dyrare. Dessutom väntar jag några månader till för jag ska givetvis ha inte allt för dyr SSD...

OT: Fixar Linux förresten höga upplösningar, dvs hög DPI, utan att saker blir pyttesmå?

Linux? Finns massa olika fönsterhanterare, ta en titt på Beryl exempelvis.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Najs! Det här måste jag kolla närmare på! Tror jag ska köpa en!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Öh... kolla hemsidan så får du lägga till grejer om du kan betala mer.
629kr mer så får du en C2D på 1,5GHz

Menade för ungefär samma pris

Permalänk

<I>OBS: Denna modell har inte stöd för Windows XP.</I>

What? XP måste de väl ha stöd för? Eller menar de att de inte stöder installationen, dvs bara installerar Vista om de ska göra det åt en?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vadå? Kanske jag som är för gammal, men jag minns det som igår när 1024x768 var standard på 15"-skärmar.

Jag sitter just nu vid en Lenovo T61 med 14,1" som har upplösningen 1440x900.
Så jag kan inte hålla med om att skärmen är högupplöst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NilsWithDaSkills
<I>OBS: Denna modell har inte stöd för Windows XP.</I>

What? XP måste de väl ha stöd för? Eller menar de att de inte stöder installationen, dvs bara installerar Vista om de ska göra det åt en?

Det måste ju vara att DE inte installerar!