Permalänk

aldrig mera asus?

Jag beställde för att tag sen en dator i delar då jag valde ett asus p5n-e sli som moderkort, vilket jag inte skulle gjort.
För efter en del felsökning fick jag skicka tillbaka det och det va fel på en transistor.

Jag ville då istället ha ett asus p5k...
men efter att ha byggt ihop allt igen så kommer jag förbi POST men sen startas den bara om.
Har kontakt datorbutiken och gjort som dom sagt till mig att göra, men inget hjälper.
Så nu tror dom att det e fel på moderkortet igen.

Och denna gången blir det verkligen inget asus utan ett Gigabyte och får hoppas på bättre resultat från dem

Permalänk

Asus är helt underbara just nu enligt mig, har varit i kontakt med flera olika modeller från Asus i veckan och alla har fungerat hur bra som helst. Föredrar Asus framför alla andra kort, speciellt Abit.

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag både Asus och Gigabyte starkt...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Asus ftw (for the win)! Gillar Asus skarpt men kan tänka mig att testa Gigabyte .

Permalänk

Men asså ABIT Köttar sönder allt ABIT is teh shit lixom köp ett abit

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar inte Abit. Monterade ihop ett system förra året med Abit och det bara krånglade, flasha bios osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Jag gillar inte Abit. Monterade ihop ett system förra året med Abit och det bara krånglade, flasha bios osv.

en bra grejj me abit är att dom många gånger stöder mer RAM än många andra och najs kylning på chipset POST Displayer på kortet

så om man vill ha ett Monster köttarkort så ska man nog ha Abit IN9-32X-MAX

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Finns folk som har krångel med allt. Jag kör min P5N-E SLi utan några problem alls, är mycket nöjd. Tittar lite på ett XFX kort med 680 chipset men dyrt är det! >_<

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Finns folk som har krångel med allt. Jag kör min P5N-E SLi utan några problem alls, är mycket nöjd. Tittar lite på ett XFX kort med 680 chipset men dyrt är det! >_<

Syftar du på mig har du fel. Jag har inte krångel med allt. jag arbetar förövrigt med datorer dagligen och sysslar med programmering. Klockar en del osv. Läst programmering A,B,C. Dessutom har jag byggt säkert 7-8 datorer från grunden. Så jag tror inte jag tillhör dem som har krångel med allt. jag sa bara att jag haft problem med Abit kortet. det betyder inte allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Syftar du på mig har du fel. Jag har inte krångel med allt. jag arbetar förövrigt med datorer dagligen och sysslar med programmering. Klockar en del osv. Läst programmering A,B,C. Dessutom har jag byggt säkert 7-8 datorer från grunden. Så jag tror inte jag tillhör dem som har krångel med allt. jag sa bara att jag haft problem med Abit kortet. det betyder inte allt.

Syftade på OP

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

Jag gillar också ASUS, har dock haft ett P5N-E SLI och det var bland det värsta jag varit i kontakt med (fast när det funkade så presterade det bra)
Mitt P5B deluxe/wifi funkade som en gud, stor skillnad mot mitt P5N som jag hade innan

Permalänk
Medlem

Jag gillar också Asus dom gör oftast bra grejer men min favorit är helt klart DFI, även om dom kan göra mindre bra kort ibland så är deras bättre kort nästan alltid bäst (enligt mej då ).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

har 5 asus mobo i drift just nu: 2 p5b, 1 p5k, 1 a8ne och 1 p5ld2 deluxe.Alla stabila och är väldigt nöjd med dem. Samtidigt Gigabyte är en utmärkt val. Synd att du har haft otur med asus

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Har haft ett Asus M2R32-MVP som vägrade fungera med mitt Asus 8800GTX.. Fipplade hur mycket som helst med skiten men det vägrade vara kompatibelt. Man tycker ju att två produkter från samma tillverkare bör fungera ihop !?

Fick aldrig det att fungera utan körde ett MSI kort ett tag med min förra AM2 setup utan problem.

Sen Köpte jag ett Gigabyte P35-DQ6 som jag kör än idag, bästa och stabilaste kortet jag någonsin ägt.

Köpte även ett Asus Striker Extreme för några veckor sen att ha till en SLI setup. Det var DAO samt hade lösa komponenter på kortet. Skickade tillbaks det och tog pengarna tillbaka samt avslutade mina relationer med Anus för gott troligtvis.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Asus har varit kända för att göra bra moderkort men det va för förr. Tycker att dom strävar efter att vara störst och har glömt lite deras kvalitet. Dom har släppt en del moderkort som bra och en del som är problematiska (skit). Det är min personliga åsikt. Asus är inget säkert kort utan vilken annan moderkort tillverkare som helst.
Finns en hel del andra moderkorts tillverkare som gör både bra och dåliga kort.
Prova andra tillverkare skadar inte.

Permalänk

Asus är ju allmänt kända som Anus.

Jag hade ett fett djävla bråk med dem ang. deras P5B-VM (skitbräda).

Man kan inte säga att något är byggt fr att överklocka om man inte får upp fsb:n en millimeter utan att cp-överklocka pci-e-bussen

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Har haft Asus mobos länge även graffekort, har aldrig haft problem alls. Finns prestandan jag är ute efter med Asus så är det ett köp

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Asus äger funderar på en gigabyte men vet inte hur bra dom är. . . .

Visa signatur

=)

Permalänk

man börjar ju tveka lite på asus när det varit 2 moderkort som e kassa på samma bygge

Permalänk
Medlem

Gillar oxå generellt Asus, dock har en känsla att dom sprutar ut lite väl mycket varianter av kort lite väl snabbt vilket gör att kvaliten och utveckling, stabilite blir lidande.
Ok mitt kort har fungerat jättebra, men det klankas rätt mycket på flera Asus kort, tex p5K premium speciellt SATA portar, dock SATA krångel förekomer på fler fabrikat med Intel ICH9R, men inte lika mycket.

Gigabyte gillar jag också, skulle faktiskt skaffat ett p35-DS4 eller P35-DQ6
om det inte vore för en sak, varför ingen bios styrning av chassi fläktar ?
faktiskt så väljer jag bort alla gigabyte bara därför även om det är riktigt bra kort i övrigt

ABit jo nästa kort kanske blir ett sådant om nästa blir lika bra som tex IP35 pro, bra layout, inget ivägen för långa graffe, plats för ljudkort, vilket inte går så bra med kombination Asus P5K-E dlx, premium / Antec P180/182
boot display för problem sökande, och det som fick vågen att väga över,
en jättebra styrning av fläktar.
nakdel verkar vara, kylning kunde varit lite bättre av mosfet + strömförsörning lite tveksam, vid överklockning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har aldrig testat Abit eller gigabyte innan... bara kört msi och asus, och dom har funkat helt okej då men har hört mkt gott om gigabyte så får ta och testa det nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
strömförsörning lite tveksam, vid överklockning.

Jo, asuskort har en tendens att droppa en hel del, men det är ju inget problem egentligen...lite högre temp IDLE kan iaf jag leva med

Permalänk

Hej!
Har haft många asuskort och haft ganska bra efarenhet av dom,men asus P5B måste vara ett lågvattenmärke av dom.
Pci-e bussen har en bugg som gör att grafiken ställer om sig x1 i stället för x16 linkwidth.
Detta händer vid överklockning och har drabbat många och debatteras på asus egen hemsida, men ingen reaktion från asus, mycket svagt.

Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m