Ljudet försvinner med optisk kabel

Permalänk
Medlem

Ljudet försvinner med optisk kabel

Hej. Jag köpte i förra veckan ett logitech z-5500 5.1 surroundsystem för att ha till min PC. Blev mycket nöjd när jag märkte hur skönt basen fläktade byxbenen.
Tänkte så också att nu när jag både har intergrerat optiskt ljud på moderkortet och på surroundsystemet så bör jag använda en optisk kabel. Jag var lite skeptisk till en början men tänkte, ska man ha så ska man, så jag investerade in en sådån. Trodde aldrig det skulle bli en sådan skillnad, glatt överaskad.
Problemen började dessvärre hopa sig när jag ville se på film. Så fort jag öppnar en .img .iso .bin eller .cue- mediafil d.v.s, en DVDfilm så försvinner allt ljud i windows. inga som helst problem med .avi .mpeg eller .wmv. Problemet kan endast återkallas genom att man startar om datorn. Det som gör det hela änn mer mystiskt är att om man använder analoga anslutningar fungerar det felfritt.
Det jag har testat hittills är VLC-player 0.8.6a samt PowerDVD 7.3 och båda gångerna fått samma resultat.
Snälla hjälp mig klura ut detta mystrium.

Permalänk
Medlem

Seriöst. Jag trodde sweclockers var källan till all kunskap. Är det verkligen ingen som har en idé om vad som är fel? Hade nämligen ett liknande problem för inte så länge sen: ljudet försvann om jag hade winamp igång och sedan startade vlc, vet dock inte varför det försvann, för nu kan jag ha dem igång samtidigt O.O

Permalänk
Medlem

Du måste välja optisk ut som default på ljudutmatningen i windows, och sen finns det även flera mediaspelare som du själv får ställa in de.

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD