Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Förbud mot datorer med förinstallerade operativsystem?

Permalänk

Bra att EU börjar ställa krav, fast 20 år för sent. Förinstallerat MS-Win är ju ett extremt uppenbart handelshinder för andra OS-tillverkare. I en annan branch hade ju B Gates suttit bakom galler för länge sedan.

Det finns också en stor problematik i faktumet att man köper en hårdvara med garanti mot fabrikationsfel men får med en mjukvara full av buggar och säkerhetsläckor där dess leverantör friskrivit sig i licensavtal som skulle göra Don Corleone grön i ansiktet (="vi har alla rättigheter, du har alla skyldigheter").

Permalänk
Medlem

Alltså, ni som inte var med när det hela började, som vi gubbar, fattar inte hur bra windows är, inte som OS kanske (Tar inte den diskussionen) men som en plattform för standard.

Innan windows fanns det massor av suspekta datortillverkare och alla hade sin egen variant av operativ. (atari, commodore, wang, digital, ericsson, facit, you name it!).

Microsoft lyckades med att få alla tillverkare av hårdvara att bygga maskiner där deras operativ fungerade, i eget vinstintresse för alla naturligtvis, M$ ville sälja licencer och datortillverkare ville sälja hårdvara.

En fungerande "standard" är vad alla vill ha. Jag vill att min fil ska fungera på nästas dator också. Detta är vad de har åstakommit.

Sen kan ni snacka om att linux är bättre, men hade inte M$ skapat en marknad för "standard datorer" så hade ni inte haft något liux, BSD eller vad ni nu har för favoritalternativ.

Så alla som påstår att M$ har monopol på marknaden och måste "bort" inser inte att det är marknaden som har valt Microsofts lösning. De ville helt enkelt ha en fungerande standard och valde en. (varför har inte apple 98% av marknaden om nu windows är så kasst?)

Jämför med videobandspelare (om någon är gammal nog att veta vad DET är) . Från början fanns 3 standarder, marknaden valde en, inte den bästa men den valde en, på grund av smart marknadsföring eller inte är osagt, men till sist var det bara en.

Samma sak nu, Blueray eller HDDVD. Om blueray blir "defacto standard" Ska vi då tvinga alla att de måste installera en HDDVD i maskinerna oxå, eftersom det skulle vara orättvist annars?

Och som Gunnar skriver, haha.. sitter statoil eller preem bakom galler för att de bara säljer bensin eller diesel.

Sitter Volvo bakom lås och bom för att jag inte kan köpa en bil som går på mjölk?

Sitter SAS bakom galler för att jag inte kan välja om jag vill flyga jetplan eller zeppelinare till Umeå med dem?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Återigen, har ni inte installerat ett operativsystem sen '95 eller vad?
Kan man inte installera ett operativsystem (alltså, sätta i en skiva och klicka på "nästa" och skriva in en cd-key) så är man åt helvete för okunnig för att kunna göra _någonting_ på datorn, eller för den delen koppla in den. Det finns inte en chans att agda 75 kan koppla in 4 sladdar i en helt främmande apparat med 15 ingångar...

haha, word! man måste vara väldigt inkompetent om man inte kan installera ett OS ens, och då kan man inte göra mycket på en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
haha, word! man måste vara väldigt inkompetent om man inte kan installera ett OS ens, och då kan man inte göra mycket på en dator.

Jag har jobbat som systemadmin i 15 år och utvecklare i 10 men ALDRIG lyckats installera ett FUNGERANDE linux. Det är alltid nått litet mojs som inte fungerar, och jag känner mig inte särskillt inkompetent.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

ZecretW: Samma sak här (fast inte under lika många år;)).

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har jobbat som systemadmin i 15 år och utvecklare i 10 men ALDRIG lyckats installera ett FUNGERANDE linux. Det är alltid nått litet mojs som inte fungerar, och jag känner mig inte särskillt inkompetent.

Jag kom själv i kontakt med Linux på 90-talet och vad jag kan säga om det är att det utvecklats enormt dom senaste åren!

Om du själv fortfarande är intresserad av Linux så skulle jag kunna rekommendera att du provar Debian (Debian Etch). Det är en bra distribution som i och med att dom tagit fram en grafisk installer i deras senaste utgåva inte är lika "nördig" som tidigare och håller en mycket god kvalité!

Många andra distributioner brukar ha väldigt bråttom med att dom senaste programmen alltid ska finnas med och p.g.a detta så blir distributionerna något mer instabila och sämre att använda.

Har du provat Debian?

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har jobbat som systemadmin i 15 år och utvecklare i 10 men ALDRIG lyckats installera ett FUNGERANDE linux. Det är alltid nått litet mojs som inte fungerar, och jag känner mig inte särskillt inkompetent.

har installerat ubuntu två gånger och nästan allt har fungerat.
Förstår inte vad som kunde vart enklare då man inte ens behöver skriva cd-key.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har jobbat som systemadmin i 15 år och utvecklare i 10 men ALDRIG lyckats installera ett FUNGERANDE linux. Det är alltid nått litet mojs som inte fungerar, och jag känner mig inte särskillt inkompetent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
har installerat ubuntu två gånger och nästan allt har fungerat.
Förstår inte vad som kunde vart enklare då man inte ens behöver skriva cd-key.

Läste du vad du skrev?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu