Sitekritik tack- Hemsida för bostadsrättsförening

Permalänk

Sitekritik tack- Hemsida för bostadsrättsförening

Jag blev nyligen med i styrelsen i bostadsrättsföreningen jag bor i. Det första jag gjorde var att starta ett projekt att ta föreningen in i 2000-talet. Det betyder:
1. Skaffa en hemsida
2. Skaffa en dator så de slipper sitta och slå i pärmar hela tiden.

Om vi håller oss till hemsidan så erbjöd jag mig att göra ett utkast på hur en sån skulle kunna se ut. Hemsida ska vara för medlemmarna och där ska finnas information för nyinflyttade, protokoll, nyheter och säkert något mera.

Jag "kodar" sidan i iWeb så eventuella åsikter om validering kan ni lägga åt sidan så länge. Allt annat får ni dock hemskt gärna komma med synpunkter på.

Hitills finns bara förstasidan i ett första utkast. Tanken med den är att framsidan ska liknas vid en anslagstavla. Ni vet såna som folk sätter upp roliga lappar på som t ex "Plocka upp efter dig- din mamma jobbar inte här" och liknande. Det utseendet är inte helt klart än men jag är på väg. Redan nu vill jag dock ha synpunkter så kom igen och sänk min skaparvilja

http://web.mac.com/ralmqvist/Västhaga_10/Välkommen_2.html

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

hmm:

Citat:

We're sorry
but we can't find the iWeb page you've requested. It's possible that: ...

EDIT: Sidan verkar funka nu... Ser väl okej ut.

Permalänk

Ny url som borde funka bättre:
http://web.mac.com/ralmqvist/VH10/Hem.html

Om nån provar den med Windows i
- IE6 och 7
- Firefox 2
- Firefox äldre än version 2
får gärna ni skicka ett mail med bifogat screenshot hit: ralmqvist-f63k@gallery.mac.com

Skriv vilken webläsare och version i ämnesraden. Mailet i övrigt kan vara tomt.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk

Eeeh, för mycket bilder om du frågar mig, jag vill ha info, vill ha det snabbt, snyggt och smidigt.

Varför ska sidan vara stämplad med "Gjord på en Mac"?

Inte mycket info alls.

Permalänk

Sidan såg rätt bra ut, men har inte mycket info. Och när man går till en undersida är stilen helt annorlunda, känns inte som att det är samma sida längre. Och ta bort "Gjord på en Mac".

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Sidan såg rätt bra ut, men har inte mycket info. Och när man går till en undersida är stilen helt annorlunda, känns inte som att det är samma sida längre. Och ta bort "Gjord på en Mac".

Sidan är i en Alpha-version där jag försöker hitta formen. Börjar med första sidan och sen får övriga sidor ny form senare.

Och värst vad alla stör sig på Gjord på en Mac Men visst, den kommer försvinna trots att jag egentligen gillar den.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänkte på att var att du kanske skulle välja en lite trevligare bild än en bild på parkeringen när det regnar. Annars var det inga fel på sidan, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Det är väl trevligt med "Skapad på en Mac"-stämplar men imo passar de bara på personliga hemsidor, inte föreningar och företag.

Går det att optimera bilderna mer så de laddar snabbare?

Visa signatur
Permalänk

Har nu bytt ut parkeringsbilderna (men inte uppdaterat sidan än). Tog bara vad jag hade när jag började.

Optimering av bilderna är något jag förstod skulle bli ett problem. Jag bygger sidan i iWeb vilket är ett supersimpelt wedsideprogram. Det är ibockat att bilderna ska optimeras automatiskt men jag förstår att det inte görs till 100%. Som det är nu är nästan allt på första sidan bilder. Även texten. Det beror på att jag vill ha en känsla av handskrivet som syns i alla webläsare. Valde då ett typsnitt som omvandlas till en bild av programmet. Inte helt optimalt såklart men när jag provade ett typsnitt som inte omvandlades visades det som Arial eller något i vissa webläsare.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Väldigt segladdad sida och seg när man ska scrolla osv. Men annars är den riktigt trevlig och gillar anslagstavlestilen på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roosweb
Väldigt segladdad sida och seg när man ska scrolla osv.

Segladdad förstår jag men varför seg när man ska scrolla? Är det pga alla bilder eller nå javascript eller något? Nån som förstår sig på sånt bättre än jag?

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS