Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sveriges billigaste bärbara dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akkaniclas
Det måste ju vara att DE inte installerar!

Man kan välja XP till några av deras andra modeller iaf.. fast det låter ju märkligt om inte XP skulle fungera...
De modeller med inbyggda grafikkortet GMA X3000 tycks ej ha stöd för XP konstigt nog...

Här står det att de jobbar på nya drivrutiner för XP och Vista.
http://support.intel.com/support/graphics/intelg965/sb/CS-025...
Intel is currently developing and validating drivers for the Intel® G965 & GM965 Express Chipsets that support hardware transform & lighting (T&L) and vertex shader functions for both the Windows* XP and Windows Vista* operating systems.

Permalänk
Medlem

Vad som menas med att den inte stödjer XP är att dom helt enkelt inte göra några drivdutiner, finns inga o ladda ner för xp men vista, de kanske funkar på xp vad vet jag? men installera går det men du blir kanske av med ex ljud o sånt.

Permalänk
Medlem

finns för xp. men inte på zeptos sida..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
finns för xp. men inte på zeptos sida..

Vad menar du? Att Zeptos revision av GMA X3000 inte stödjer XP?

Permalänk

hmm.. hur krafig är en

1,83 GHz Intel® Celeron® M 540
512MB DDR2 667/PC5300 SODIMM
80GB 5400RPM SATA Hårddisk - Hitachi®
Inget trådlöst nätverk
Inget operativsystem
SAMSUNG COMBO (DVD/CD-RW)
Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE
15,4" WXGA 1280x800 - 3215W
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W
Miljöavgift
Intel® GMA X3000

funderar dock på att isf byta till 1024 mb o en C2D propp.. är det värt det?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm.. hur krafig är en

1,83 GHz Intel® Celeron® M 540
512MB DDR2 667/PC5300 SODIMM
80GB 5400RPM SATA Hårddisk - Hitachi®
Inget trådlöst nätverk
Inget operativsystem
SAMSUNG COMBO (DVD/CD-RW)
Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE
15,4" WXGA 1280x800 - 3215W
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W
Miljöavgift
Intel® GMA X3000

funderar dock på att isf byta till 1024 mb o en C2D propp.. är det värt det?

Beror på vad du skall ha den till? Om du inte skall spela så duger den ju utmärkt.
Köpte som jag sa tidigare en sådan till min flickvän med 1gb ram.
Kommer räcka och bli över för henne..

Permalänk

egentligen är det ju en 4800-5k dator
2GB + 1,5GHz C2D + 9cells batteri + trådlöst nät-kort
(och tänk inte ens på att INTE ha nätverk inbyggt! hur tjatigt som helst med utstickande usb-thumb)
2x 1024 för 570:- ? LÄTT!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Yay, den här är iafl ingen fake som medison Men den duger vel, bara ofixa till mer ram sen o skaffa Bärbar grafik annars är GMA3000 okej men litar ej på intels intigerade

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Beror på vad du skall ha den till? Om du inte skall spela så duger den ju utmärkt.
Köpte som jag sa tidigare en sådan till min flickvän med 1gb ram.
Kommer räcka och bli över för henne..

Lite rent allmänt. film osv bara en C2D är ju ett bra snäpp bättre än celen iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
egentligen är det ju en 4800-5k dator
2GB + 1,5GHz Pentium DualCore + 9cells batteri + trådlöst (och tänk inte ens på att INTE ha nätverk inbyggt! hur tjatigt som helst med utstickande usb-thumb)

hmm hur mycket bättre batt tror du det är med 9cells`?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

ärligt sagt vet jag inte... min tanke är bara att bärbara skall ha så lång batteritid som möjligt (utan att hålla på och byta mellan flera batterier)
stör man sig på ett par hekto extra så är det ju fel dator redan från början

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det finns tv-out? Hurpass strikt är icke-kompatibiliteten med XP? Har ingen överdriven lust att köra Vista i dagsläget.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Är det någon som vet om det finns tv-out? Hurpass strikt är icke-kompatibiliteten med XP? Har ingen överdriven lust att köra Vista i dagsläget.

Hmm, funkar det bra att köra linux då? Typ Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Någon mer som blev köpsugen? Säkert rätt sunkig men den ser fräsch ut iaf.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Någon mer som blev köpsugen? Säkert rätt sunkig men den ser fräsch ut iaf.

Jo, jag... men skulle man uppgradera till DVD-brännare, och lägga till Wi-Fi, och kanske uppgradera minnet lite, så blev den lite dyrare...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm hur mycket bättre batt tror du det är med 9cells`?

Står på deras sida om kollar lite längre ned på höger sida.
Vid minimum belastning:
9-Cells batteri: 4 timmar och 30 minuter
6-Cells batteri 3 timmar

Vid max belastning (3D och CPU):
9-Cells batteri:2 timmar och 5 minuter
6-Cells batteri 1 timmar och 20 minuter

För övrigt så beställde jag laptopen i måndags men har inte ens fått en orderbekräftelse än. Tycker det är lite dåligt.
Har skickat ett mail idag för att kolla vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en sån här dator att ersätta farsans dator?
Han har idag en Thinkpad R32 med P4 1,5GHz, 256mb ram (galet lite!) och 20 GB hdd. Den används främst som surfdator och att spela musik på. Absolut inga tunga grafiska applikationer.

Inget operativsystem
SAMSUNG COMBO (DVD/CD-RW)
Tangentbord Znote 2x25W/3x15W Svart SE
15,4" WXGA 1280x800 - 3215W
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W * Datorn används mycket sällan utan koppling till elnätet
Miljöavgift
Intel® GMA X3000
ONLINERABATT
1,50GHz Intel® Core™2 DUO T5250 667MHZ 2MB *Gissar att det är värt att lägga 600kr extra för att få C2D istället.
80GB 5400RPM SATA Hårddisk - Hitachi® *Är 7200rpm-disk värt merkostnaden? Eller är det värt att köpa 120GB istället?
1024MB DDR2 667/PC5300 SODIMM *Känns som minimum idag, men 2048 är onödigt mycket tror jag.
Inget trådlöst nätverk *Vi har två stycken usb-stickor hemma redan så det känns lite meningslöst att lägga nästan 400kr extra på inbyggt wlan

En sak som gör mig tveksam är att den inte skulle stödja Windows XP.
Är det verkligen möjligt? Går det inte att använda datorn i XP eller är det bara att man inte kan spela eller liknande?
Såg att de utvecklar drivrutiner enligt Jonathan82's länk så en lösning kanske inte är allt för avlägsen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

X3000 ska väl vara en bra grafikprocessor och vad jag förstått är väl Intel det bästa företaget ännu på grafikdrivisar för linux då de väl är open source, ATI håller ju på att få det nu också, men de är inte mycket att hänga i julgranen än. Detta verkar alltså som en klockren Ubuntudator - props för att de inte tvingar på Windows

Plus för det billiga minnet också och det faktum att de har 7200-varvs hårddiskar bland sina val, något som väl både Dell och Apple har svårt att erbjuda vilket väl resulterar i ganska så saftiga flaskhalsar? Min C2D 2.0 ghz, 2gb ram laptop från Dell känns som att den är ganska så begränsad av sin 5400-varvare...

På tal om skärm - 1280x800 är inte högupplöst, vid 1680x1050 kan det börja kallas högupplöst och vid 1920x1200 är det riktigt högupplöst. Skulle nog säga att skärmupplösningen nog är denna datorns större nackdel ur mitt perspektiv - ska jag ha en så lågupplöst skärm ska den också vara på kring 12" för ska jag släpa runt på 15.4" ska jag få något för det också... Skärmen är väl dock något av det dyraste på datorn så som budget får det väl duga.

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akkaniclas
Hmm, funkar det bra att köra linux då? Typ Ubuntu?

Linux är inte relevant för mig. Det är en kompis som ska ha burken och hans kunskaper gällande linux är icke-befintliga.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
egentligen är det ju en 4800-5k dator
2GB + 1,5GHz C2D + 9cells batteri + trådlöst nät-kort
(och tänk inte ens på att INTE ha nätverk inbyggt! hur tjatigt som helst med utstickande usb-thumb)
2x 1024 för 570:- ? LÄTT!

Jag tänkte samma sak, men vilket WLan? "Zepto Wpro 300Mbit BGN" för 372,19 kr eller "260029 Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit" för 597,26 kr

Någon som vet hur hur kompatibel den är med ubuntu?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Haha jag missade att alla priser var Exkl moms
Då var det inte så billigt längre.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Haha jag missade att alla priser var Exkl moms
Då var det inte så billigt längre.

lär dig hitta knappen "visa inkl. moms" då...
och då är det fortfarande ruskigt billigt (har en polare som nyligen köpte en klart sämre bärbar är grundkonfigen för 5k... ja, jag fick reda på det först efteråt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
lär dig hitta knappen "visa inkl. moms" då...
och då är det fortfarande ruskigt billigt (har en polare som nyligen köpte en klart sämre bärbar är grundkonfigen för 5k... ja, jag fick reda på det först efteråt)

Kan inte du lära mig hur man hittar något man inte letar efter?

Klart det är billigt, dock inte lika billigt som om det vore inkl moms redan från början.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
...dock inte lika billigt som om det vore inkl moms redan från början.

vad konstigt!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vad konstigt!

Tycker du?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82

För övrigt så beställde jag laptopen i måndags men har inte ens fått en orderbekräftelse än. Tycker det är lite dåligt.
Har skickat ett mail idag för att kolla vad som hänt. [/B]

Säker på att du fyllt i alla uppgifter korrekt (framförallt mail). Beställde dator från Zepto (inte denna utan en 6224) för några dagar sedan, fick orderbekräftelsen på nån minut och ca. 2 dagar senare damp ett mail in där de angav uppskattad datum för ivägskickning etc.

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Hur mycket suger skärmen tro?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vizay
Säker på att du fyllt i alla uppgifter korrekt (framförallt mail). Beställde dator från Zepto (inte denna utan en 6224) för några dagar sedan, fick orderbekräftelsen på nån minut och ca. 2 dagar senare damp ett mail in där de angav uppskattad datum för ivägskickning etc.

Beställde datorn i måndags(24/9) då jag fick en mail på direkten om att de tagit emot min order.
Det stod även i mailet att "Du kommer att snabbast möjligast mottaga en orderbekräftelse via e-mail eller annan angiven adress, undantag under helgtid. "
Vilket jag inte har fått, men jag hoppas på att få svar nu på måndag iaf..
Dock så är det en vecka sedan jag skickade min order, men förhoppningsvis så kommer den inom 11 dagar vilket var utlovat.

Permalänk
Medlem

elgiganten: ADVENT8315 Advent laptop 8315
3990:-

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Går dock inte o beställa....men på denna länken funkar det att få iväg en beställning iaf:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...