Permalänk
Medlem

Behålla TVn eller inte?

Jag har insett det senaste året att jag i princip slutat titta på TV och filmer. Dock står jag och betalar TV-licensen och jag har jag ett Comhem-medium abonnemang som jag betalar för. Därav har jag funderat på om jag ska sälja min TV. Mest för att bli av med den (gammal CRT-TV som tar plats).

Det enda som egentligen gör mig osäker är min PS3. Köpte den då den släpptes men har inte spelat på den sen dess. Men jag vet att när Final Fantasy 13 släpps så kommer jag sitta bänkad framför den. Alternativt så köper jag en LCD-skärm med HDMI som jag kan koppla den till. Då kan den även användas till min bärbara dator ifall jag känner för det.

De för- och nackdelar jag kan komma på är:

+ Ringa till radiotjänst och säga upp TV-licensen.
+ Få bort den gråa kolossen ur vardagsrummet.
+ Spara 325:- i månaden.

- Ingen möjlighet att spela PS3 om jag skulle få akut behov av det.

Hur kommer mina vänner att betrakta mig om jag säljer TVn?
Skulle du klara dig utan TV?
Har du själv märkt att dina TV-vanor har ändrats?
Ser du mer eller mindre på TV idag än för ett par år sedan?
Vad ska jag skaffa för möbel som kan stå där TVn är placerad?

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

många frågor ska du själv svara på eftersom du ska bo där och inte jag, sen är dina vänner inga vänner om dom skulle börja ogilla dig om du fimpade tv'n.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ComHem-medium är väl bara att slänga ut genom fönstret. Själva tv apparaten skulle jag dock spara, eller eventuellt införskaffa en ny, då det kan vara riktigt trevligt med lite film en dyster höstkväll. Dessutom säger du ju själv att du förmodligen kommer att ha nytta av den till din PS3:a och/eller din dator.
Om inte annat kommer du troligtvis få en del sura blickar från vänner och bekanta som är på besök när fantasin börjar brista. (Bra att ha grej vid tråkiga "situationer".)
Tv licensen är ändock inte på mer än 2000:- 2007.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Har ingen TV själv, sen lite mer än ett år tillbaka och känner ingen som ser ner på mig p.g.a. detta. Dock verkar det vara rätt socialt accepterat att man som student inte har någon, vet inte hur det är med "resten av världen"

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Man behöver itne betala TVavgiften så länge man inte ska in i regeringen på vad jag har förstått så den betalar du nog i onödan ändå. Själv anse rjag att det kan vara ganska gött att ha TV ibland. bara släönga sig i soffan och halvdö framför nån dålig film:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Man behöver itne betala TVavgiften så länge man inte ska in i regeringen på vad jag har förstått så den betalar du nog i onödan ändå. Själv anse rjag att det kan vara ganska gött att ha TV ibland. bara släönga sig i soffan och halvdö framför nån dålig film:P

Du får ursäkta mig, men jag förstod inte alls vad du skrev angående avgiften?
Är det ett skämt eller kan man slippa undan?

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
Du får ursäkta mig, men jag förstod inte alls vad du skrev angående avgiften?
Är det ett skämt eller kan man slippa undan?

Ja det är inte direkt svårt att slippa undan, det är bara att ge fan i att betala.
Hot om "pejling" är inget annat än tomma hot eftersom man inte kan bevisa att en person har en tv genom en sådan metod och såvitt jag vet så är det också olagligt för kontrollanter att kika in genom fönster osv.

Så om en kontrollant knackar på dörren ge helt enkelt fan i att öppna.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
Tv licensen är ändock inte på mer än 2000:- 2007.

Jag tycker 2000:- om året för någonting man inte lyssnar eller tittar på mer än 5 minuter om året, max, är åt helvete för mycket.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Att det inte är svårt att slippa undan förstår jag mycket väl. Har inte hört talas om någon, förutom diverse politiker, som "åkt fast". Tycker dock att det är lite dålig stil.
Att kontrollanter däremot inte har några som hellst rättigheter hade jag ingen aning om.

EDIT: chif: 2000:- om året är självklart för mycket om man inte nyttjar sina möjligheter. Det är väll helt enkelt upp till var och en att överväga kostnad respektive tv-tittande.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
EDIT: chif: 2000:- om året är självklart för mycket om man inte nyttjar sina möjligheter. Det är väll helt enkelt upp till var och en att överväga kostnad respektive tv-tittande.

Självklart att det är upp till var och en.
Men enligt lag ska man betala TV-licens för varje TV-tuner man har i hemmet, ikopplad eller ej.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

PS3 kan du ju koppla till dator-skärmen om du skulle vela lira. Jag har själv funtat på samma sak, fast skaffa en projektor istället för TV, då jag endast kollar DVD/Bluray. Men sketet nog så måste jag ändå ha grund-utbudet av tv-kanaler från C-SAM för att få deras internet. Ruttet. Men TV-licensen skiter jag i. Det räcker med att betala för de vettiga kanalerna i onödan.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
Självklart att det är upp till var och en.
Men enligt lag ska man betala TV-licens för varje TV-tuner man har i hemmet, ikopplad eller ej.

En licenc per hushåll är det väl ändå, annars blir det fasligt dyrt..

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
En licenc per hushåll är det väl ändå, annars blir det fasligt dyrt..

Ja, så var det.
Vet inte vad jag fick det ifrån.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för responsen

Ekonomiskt sett så bryr jag mig inte i TV-licensen, det är mer en principiell sak att kunna ringa till radiotjänst och säga upp något jag idag inte nyttjar.

Men jag ska kika närmare på möjligheten att köra PS3 på en monitor. Finns det någon usb-adapter eller instickskort till bärbara datorer som kan ta emot video in via HDMI? Tänkte om jag skulle kunna nyttja den skärm som finns i min bärbara dator till PS3an. Sen har jag för mig att PS3 har som krav att köra HDCP via HDMI så jag får läsa mer om detta.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Måste man fortfarande betala tv-licensen även om man inte har någon digitalbox?

TV'ns inbyggda tuner fungerar ju inte längre...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

varför betala för publicservice om man bara kollar på reklam kanaler.

låt bli betala tv licensen kan du göra nåt roligare för dom där 2000kr som de tydligen skulle kosta.

edit nej uppmanar inte till att begå något lagbrott var min högst personliga åsikt.

men varför leka moraltant är de inte moderatorernas uppgift,
går de bra sitta i den svenska regeringen och inte betalt tv avgift haft svart arbetskraft och ett svartbygge anser jag att jag gör lite som jag vill med den här avgiften och, uppmanar inte någon att följa efter får då bryter man ju mor forums reglerna som du konstaterade.

sen är de väl näst intill omöjligt åka fast för de om man inte öppnar dörren för okända människor. för att göra husransakan ska brottet väl kunna ge fängelse och inte betala tvavgiften ger max böter.

de tv kanaler jag tittar på har reklam alltså betalar jag mitt tittande genom att även se reklamen.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
varför betala för publicservice om man bara kollar på reklam kanaler.

låt bli betala tv licensen kan du göra nåt roligare för dom där 2000kr som de tydligen skulle kosta.

Du uppmanar inte till brott nu va?
För det är emot reglerna....

Jag anser, finns det en avgift som är till för att betalas, så ska den också betalas.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Bara så att ni vet så måste man betala tv-licens så fort man äger en tv, det spelar ingen roll om man tittar på den eller inte

onoff tex anmäler direkt till radiotjänst när man köper ny tv

Visa signatur

"There's no such thing as gravity, the earth sucks!.
"we all know George Bush is an imbecill. He loves dick but he hates homosexuals.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Måste man fortfarande betala tv-licensen även om man inte har någon digitalbox?

TV'ns inbyggda tuner fungerar ju inte längre...

Detta var faktiskt en riktigt bra fråga. Logiskt sett borde inte man behöva betala längre då man inte kan ta emot signaler med endast en TV utan digitalmottagare.

On topic:
Om inte ekonomin är något större problem men du vill inte ha en TV, köp dig en stor datorskärm. T.ex:

42" Samsung datorskärm:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125468

Eller som sagt, projektor.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Detta var faktiskt en riktigt bra fråga. Logiskt sett borde inte man behöva betala längre då man inte kan ta emot signaler med endast en TV utan digitalmottagare.

On topic:
Om inte ekonomin är något större problem men du vill inte ha en TV, köp dig en stor datorskärm. T.ex:

42" Samsung datorskärm:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125468

Eller som sagt, projektor.

Jag har mailat radiotjänst nu, väntar på svar

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Detta var faktiskt en riktigt bra fråga. Logiskt sett borde inte man behöva betala längre då man inte kan ta emot signaler med endast en TV utan digitalmottagare.

On topic:
Om inte ekonomin är något större problem men du vill inte ha en TV, köp dig en stor datorskärm. T.ex:

42" Samsung datorskärm:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125468

Eller som sagt, projektor.

Det kommer man behöva, just för att lagen är sådan. Kort och gott måste den skrivas om innan ändring kommer ske.

*"off topic"*->
Tvlicensen är det sämsta påhitt som finns. En tvmottagare betyder att man även får 4an, eller snarare fick med det analoga nätet som är nersläckt nu, och varför ska man då behöva betala för två kanaler man inte tittar på? Att göra en lag för det är så dumt det kan bli. Tycker licensen ska bort och att 1an och 2an blir tillvalsköpkanaler istället för dom som vill ha dom. Har man en tv enbart till konsoll, dvd eller dyl. så ska man fan inte behöva betala dyrt för något man inte använder.

Jag "fick" en TV med i hyran och kollar bara DVDer, känner mig inte direkt villig att betala radiotjänst då tvn inte är min, utan stod här när jag flyttade in, samt att jag inte kan se 1an och 2an.
<-

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en potentiell köpare på min TV nu, min mor var intresserad av den

Ska bli skönt att förverkliga denna ide.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Jag har mailat radiotjänst nu, väntar på svar

Man betalar för att ha TV, spelar ingen roll om den står inpackad i en gammal garderob. Har man TV, så måste man betala TV licens. bowler hat skrev precis samma sak några inlägg över mig.

Det här är ett bra exempel på när tekniken ligger före lagstiftningen.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Jag har ingen TV sedan 3 år, det är en bliss.
Min flickvän tycker inte om det, men jag själv är väldigt glad över att inte ens riskera att fastna i en hel kväll av reklamgloende. Det gör att jag alltid gör ett mer aktivt val över vad jag ska göra på fritiden, känns det som.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

personligen så saknar jag tv (men sitter med TV-in-kort på laptopen och en 22"-skärm)