Att skapa en community - vad behövs?

Permalänk

Att skapa en community - vad behövs?

Bonjour!

Efter lite funderande kom jag på en idé - ett litet projektarbete för mig själv. Jag tänkte nämligen skapa en community-site för skolan. Den ska baseras kring skoltidningen men ha flera funktioner såsom ett litet forum, användarregistrering, lite polls, möjlighet att lägga in bilder, artiklar och flera annat som jag inte har kommit på ännu.

Saken är att jag egentligen aldrig gjort en omfattande sida förut, men jag har tillräckliga kunskaper om HTML, CSS, PHP och snart MySQL. Så mina frågor till er är då:
Vad ska man tänka på när man skapar en sån sida? Hur ska man lägga upp det hela så att det blir så rent och lättanvändligt som möjligt? Vad förutom ovannämnda behöver man kunna, alltså, kan man göra alla dessa funktioner enbart med PHP & MySQL?

Jag har givetvis försökt att hitta svar på internet och sökt här på forumet men inte funnit nåt. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ja, html, css, php och mysql räcker.

Däremot som första projekt så borde du inte räkna med att det blir något speciellt bra. Absolut inget illa menat, du kommer själv spy på grejerna när du har hållt på ett tag - därför att du utvecklats så mycket på slutet så att dina gamla grejer är så dåliga att du vägrar erkänna att det är du som gjort dem.

Så jag skulle ge dig tipset att ha roligt, bygg ut, bygg om, lär dig, fortsätt har roligt, skrota gammalt, börja om, gör bättre...

Det lär inte bli bra på försökta försöket. Satsa på att göra något skit först, typ något som ingen annan än du ska använda. Sedan när du börjar behärska tekniken så kan du börja göra saker till andra.

Lycka till

Permalänk
Medlem

När jag började med mitt första så blev det som totoo sa, bara skit. Det fungerade men var inte just mer och jag kan lova att du vill lära dig strukturera koden bra innan du gör någon större site. Så börja lite smått. Gör en chatt, ett klotterplank, profiler, gästböcker med mera och träna på det först så du märker själv hur du vill ställa upp sidan tills du ska börja med det riktiga projektet.

Sedan en till sak jag skulle vilja tipsa dig om att kolla lite på är Ajax då det förbättrar användarvänligheten markant om man använder det på rätt sätt!

Permalänk
Medlem

Precis som de andra sagt är ett community för stort. Att skriva det skulle ta måånga timmar, och du skulle tröttna på det innan det blev klart, och sånt är alltid lite tråkigt. Skriv något mindre först.