Tidsfristen för Windows XP förlängs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Du har aldrig suttit och jobbat en hel dag i CS2/CS3 ser jag. Du verkar inte förstå att det inte är Operativet som skall ta upp allt minne, det är programmen som ska göra det. Och CS3 slukar lätt 2-3GB i sig själv efter ett par timmars effektivt arbete, vill man då att 1GB redan har försvunnit till att driva operativet? Svar: nej!

Du läste inte vad jag skrev, ser jag?
Vista tömmer sig själv, och allt som inte behövs ur minnet, så att du ska kunna använda Photoshop utan att behöva swapa som en dåre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Då börjar man ju dock fundera.
Du menar alltså att bara för att man har minne till övers så ska ens OS få äta upp det? Tillämpar du samma idé när det gäller hårddiskutrymme, att det vore "fiffigt" om du konstant hade 0 i utrymme kvar för att ditt OS reserverat utrymmet i förväg, och om du nu skulle behöva det till annat så får du be om det?

Du förstår nog själv att det inte går att jämföra interminnet med hårddisken i det här fallet, hoppas jag.
Och läs vad jag skrev, en eller kanske fem gånger till.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Du förstår nog själv att det inte går att jämföra interminnet med hårddisken i det här fallet, hoppas jag.
Och läs vad jag skrev, en eller kanske fem gånger till.

Varför inte, om nu tanken är att det inte gör någonting om sådant man inte använder själv används till annat. Då går det att tillämpa på alla möjliga saker, inkl hårddiskutrymme.

Men visst förstår jag poängen med det, jag motsätter mig bara idén om att användaren skall behöva be systemet om saker som redan borde fria, bara för att ens OS fått för sig att det är synskt och vet vad jag vill använda innan jag gör.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Varför inte, om nu tanken är att det inte gör någonting om sådant man inte använder själv används till annat. Då går det att tillämpa på alla möjliga saker, inkl hårddiskutrymme.

Men visst förstår jag poängen med det, jag motsätter mig bara idén om att användaren skall behöva be systemet om saker som redan borde fria, bara för att ens OS fått för sig att det är synskt och vet vad jag vill använda innan jag gör.

Startar du samma program flera gånger om dagen, säg Photoshop, eller Eclipse eller vad som, så är det väl ganska smidigt att stora delar av det redan ligger i internminnet så att det startar mycket snabbare?

Sen arbetar du lite med din bildfil, som vid flitigt arbete kräver 2-3 GB RAM, då kör Vista ut allt den har cachat sedan innan, och säkert delar av sig själv, ut ur minnet och ger full plats åt Ps. Nackdelen är ju att du slipper swappa, om man tycker det är en nackdel

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Se där. Bara bra. Spelar iofs liten roll eftersom jag lär sitta på XP tills vistas servicepack 2 eller längre. XP var IMO moget först då så jag har ingen anledning att tro att det skulle vara skillnad på vista. Hade för min del varit kul att njuta av crysis på DX10 men det är inte värt att sabba resten av användarnyttan i burken för det.

Rätt. Det brukar ta tid för nya windowsversioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW

Vi köpte en ny dator till våran "växelhäxa" på jobbet för att hon skulle göra lite katalogmaterial. Den gamla XP datorn var helt enkelt inte kraftfull nog för DTP.
Så nu har hon sin dator och kör allt med, inklusive 2 st virituella sessioner på servern, en för telefonen och en för affärssystemet. Detta gör servern långsammare och behöver mer minne, men 2k3 SBE tar bara 4gig minne. Byte till enterprise 20K plus komplett ominstallation.

Så vista är nog bra, men inte än.

Rätt. Det är precis därför som MS kommer att förlänga XP:s livstid ännu er, tror vi snackar om år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Startar du samma program flera gånger om dagen, säg Photoshop, eller Eclipse eller vad som, så är det väl ganska smidigt att stora delar av det redan ligger i internminnet så att det startar mycket snabbare?

Sen arbetar du lite med din bildfil, som vid flitigt arbete kräver 2-3 GB RAM, då kör Vista ut allt den har cachat sedan innan, och säkert delar av sig själv, ut ur minnet och ger full plats åt Ps. Nackdelen är ju att du slipper swappa, om man tycker det är en nackdel

Det är som jag sade, en princip/smak-sak, inte en fråga om funktionalitet. Jag personligen tar gärna några sekunder extra starttid i utbyte mot att slippa be om att få använda resurser som redan borde vara fria.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är som jag sade, en princip/smak-sak, inte en fråga om funktionalitet. Jag personligen tar gärna några sekunder extra starttid i utbyte mot att slippa be om att få använda resurser som redan borde vara fria.

Fortfarande blir minnet fritt när du behöver det.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Fortfarande blir minnet fritt när du behöver det.

För tredje gången, det är inte en funktionsfråga, utan en gällande smak och/eller princip. Att minnet blir fritt när jag behöver det är inte frågan, eftersom jag är av åsikten att det skall vara fritt även när jag inte direkt behöver det.

Med idén om att det är jättebra bara för att det blir fritt när man behöver det så går det också argumentera för att du inte skall ha något ledigt hårddiskutrymme, cpu-kraft eller annat förren du behöver det heller... för det vore ju "fiffigt" om utrymmer på dina diskar var för-allokaliserat för sådant som systemet förutspår kommer lagras, eller om din propp belastades med att bearbeta sådant som förutsätts behövas. Så länge som du får tillbaka det när du behöver det så är ju allting tipptop. Jag däremot är inte av samma åsikt, då jag inte ser något behov av att ha mitt system ätandes upp mina resurser utan att jag bett om det, men det är ju som sagt en smak/princip-fråga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Grattis MS, det här betyder ju att de kollektivt äntligen fått ihop iallafall ett halvdussin hjärnceller att tänka med. Jag undrar vilket pucko som kläckt ur sig idén om att det är lyckat att försöka tvångsmata folk ett nytt OS, speciellt när det nya ur många aspekter är halvfärdigt som bäst...

Jag själv tänker inte skaffa vista i första taget. Finns ingen anledning till det förren den dagen jag känner att jag har så mycket pengar att jag kan bygga datorer bara för att mitt OS ska ha någonting att tugga i sig...

Då börjar man ju dock fundera.
Du menar alltså att bara för att man har minne till övers så ska ens OS få äta upp det? Tillämpar du samma idé när det gäller hårddiskutrymme, att det vore "fiffigt" om du konstant hade 0 i utrymme kvar för att ditt OS reserverat utrymmet i förväg, och om du nu skulle behöva det till annat så får du be om det?

Och här trodde jag att ett OS skulle jobba för användaren och inte tvärt om, vad vimsig jag är.

Om jag inte misstar mig gör Mac OS på samma sätt.
Behövs minnet någon annastans lösgörs det helt enkelt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Läser inte folk vad jag skriver, eller är det bara jag som tycker att jag sitter och upprepar mig?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Om man spelar så finns ofta spelet i både DX9 och DX10. Det finns folk som säger att det inte skiljer så mycket mellan DX9 och DX10 i grafiken, och frågan är om nåt spelföretag har utnyttjat de olika DX versionerna till max? i alla fall inte ryska spelet pathologic, för det såg förjävligt ut. Jag själv kommer inte uppgradera(degradera) till Vista i första taget. Jag tycker XP flyter fint

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Blomqvist, du har många fina argument som hämtade direkt från MS reklamsidor. Problemet är inte att det är något fel på dina argument, de är fina i sig, problemet är att det du beskriver inte fungerar så i verkligheten.

Allla, och jag säger verkligen alla, produktivitetsbenchmarks visar på att Vista är betydligt långsammare än XP under en arbetssession med blandade uppgifter. Det som fungerar i teorin fungerar uppenbarligen inte på riktigt.

Antingen för att Vista helt enkelt inte är klart ännu: Kanske fungerar den där dunderfina minnesallokeringen såsom du avser i Sp1 eller i Sp2. Isåfall kommer jag inte att ha någonting emot den.

Eller också beror det på att Vista kör truckvis med obskyra tjänster med för användaren tveksam nytta i bakgrunden hela tiden och att det är därför allting blir långsammare. Eller en kombination av båda. Prestandan är i vilket fall de facto sämre, vare sig man kör spel eller Photoshop.

Poängen är, att det går lite långsammare kan man köpa, eftersom det kommer ny hårdvara som är snabbare hela tiden. Men att Vista behöver rätt mycket mer RAM för att komma i närheten av XPs prestanda är inte lika roligt. Vista med för lite RAM är nämligen _jättesegt_, det vet alla som provat det. Intelligent minnesallokering eller ej. Varför är det störande? Jo, för att de mängder RAM som skulle behövas för att få mer än XP-prestanda i Vista bara stöds i 64-bits versionen. Varför har man ens släppt en 32-bitars version? Bara det är störande. Då kunde folk lika gärna haft kvar XP. Och själva problemet med 64-bitars versionen är inte att den finns, det är bra, problemet är att det finns en 32-bitars version så att alla tredjepartstillverkare kan söla och förhala med att ta fram program/drivrutiner som fullt ut stöder 64 bitar och stora mängder minne. Det är för mycket som inte fungerar i 64-bitars Vista idag.

Med Vista 64(SP1/SP2) och 4GB RAM+, och drivrutiner/program som alla fungerar fullt ut, kommer man inte att sakna XP speciellt mycket. Men där är vi inte ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
För tredje gången, det är inte en funktionsfråga, utan en gällande smak och/eller princip. Att minnet blir fritt när jag behöver det är inte frågan, eftersom jag är av åsikten att det skall vara fritt även när jag inte direkt behöver det.

Med idén om att det är jättebra bara för att det blir fritt när man behöver det så går det också argumentera för att du inte skall ha något ledigt hårddiskutrymme, cpu-kraft eller annat förren du behöver det heller... för det vore ju "fiffigt" om utrymmer på dina diskar var för-allokaliserat för sådant som systemet förutspår kommer lagras, eller om din propp belastades med att bearbeta sådant som förutsätts behövas. Så länge som du får tillbaka det när du behöver det så är ju allting tipptop. Jag däremot är inte av samma åsikt, då jag inte ser något behov av att ha mitt system ätandes upp mina resurser utan att jag bett om det, men det är ju som sagt en smak/princip-fråga.

Jag accepterar, vi har helt klart olika åsikter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Blomqvist, du har många fina argument som hämtade direkt från MS reklamsidor. Problemet är inte att det är något fel på dina argument, de är fina i sig, problemet är att det du beskriver inte fungerar så i verkligheten.

Allla, och jag säger verkligen alla, produktivitetsbenchmarks visar på att Vista är betydligt långsammare än XP under en arbetssession med blandade uppgifter. Det som fungerar i teorin fungerar uppenbarligen inte på riktigt.

Antingen för att Vista helt enkelt inte är klart ännu: Kanske fungerar den där dunderfina minnesallokeringen såsom du avser i Sp1 eller i Sp2. Isåfall kommer jag inte att ha någonting emot den.

Eller också beror det på att Vista kör truckvis med obskyra tjänster med för användaren tveksam nytta i bakgrunden hela tiden och att det är därför allting blir långsammare. Eller en kombination av båda. Prestandan är i vilket fall de facto sämre, vare sig man kör spel eller Photoshop.

Poängen är, att det går lite långsammare kan man köpa, eftersom det kommer ny hårdvara som är snabbare hela tiden. Men att Vista behöver rätt mycket mer RAM för att komma i närheten av XPs prestanda är inte lika roligt. Vista med för lite RAM är nämligen _jättesegt_, det vet alla som provat det. Intelligent minnesallokering eller ej. Varför är det störande? Jo, för att de mängder RAM som skulle behövas för att få mer än XP-prestanda i Vista bara stöds i 64-bits versionen. Varför har man ens släppt en 32-bitars version? Bara det är störande. Då kunde folk lika gärna haft kvar XP. Och själva problemet med 64-bitars versionen är inte att den finns, det är bra, problemet är att det finns en 32-bitars version så att alla tredjepartstillverkare kan söla och förhala med att ta fram program/drivrutiner som fullt ut stöder 64 bitar och stora mängder minne. Det är för mycket som inte fungerar i 64-bitars Vista idag.

Med Vista 64(SP1/SP2) och 4GB RAM+, och drivrutiner/program som alla fungerar fullt ut, kommer man inte att sakna XP speciellt mycket. Men där är vi inte ännu.

Jag tycker Vista med 2 GB interminne fungerar flytande, men jag kan tänka mig att om man arbetar mycket i Photoshop och spelar krävande spel och liknande, att det börjar lida med allt under 4 GB. Så, ja, lite konstigt att de släpper en 32-bitarsversion.

Men XP med för lite RAM är också jättesegt

Sen kan man ju undra vad definitionen på "för lite interminne" är i detta fall.
Om du menar 512 MB så fungerar ju XP fortfarande ganska hyggligt på det, även om jag inte skulle ha många program igång samtidigt. Vista är väl skapligt tjockt att köra då, om man inte använder sig av Home Basic och Windows Classic-tema.
Men har man >= 1 GB interminne så fungerar bägge lika bra, tycker jag. (Aero avstängt).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Då kan jag informera dig om att vista 32 inte heller kan utnyttja minnet. 64 bits versionerna av xp och vista kan det. Tidigare var vista uslare än Xp då grafikkortet åt upp det lilla minne som fanns. Ska visst vara delvis fixat nu.

Jag kör xp64 och det är riktigt bra. Kör tre tunga apps samtidigt med 4 gb minne... vill ha 8 gb... Prövade vista 64 blev total chaos med ett antal olika nätverkskort som krånglade och tamej fan allt. 32 är oanvändbart för arbete.

Spel under vista börjar i vissa fall leda lite över XP och bildkvalitet ska vara bättre enligt Tomshardware som för övrigt oftast är helt inkompetenta.

Vista kommer att bli bra tillslut. Microsoft suger på det dom gör men dom har oändliga resurser så dom kan slipa ner 88% misstag.

Att vista håller program som inte är igång i minnet har ju inga fördelar. Dom sekunder de startar snabbare har ingen betydelse men frigörandet är mer problematiskt.

Kan inte annat än instämma med den förträfflige Nyarlathotep. Windows XP x64 Edition är Microsofts bästa OS hittils enligt min mening. Vista är långsamt, buggigt och inkompatibelt.

Fler och fler vill ha 4GB RAM i datorn. Då blir det problem om man har 32-bit Windows (XP el. Vista).

Läs på här innan ni kritiserar mig:
http://www.dansdata.com/askdan00015.htm
http://support.microsoft.com/kb/929605
http://support.microsoft.com/kb/888137/en-us

Permalänk
Avstängd

bra för dom som inte vill uppgradera sin hårdvara, xp kommer nog hänga med några år till!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Här antar vi saker ser jag. Jag köpte Vista när det kom ut och valde att köra 64bit-versionen. Jag fick tyvärr lite problem då och installerade sedan XP igen. I våras gick jag sedan tillbaka till Vista fast då med 32bit-versionen och då var alla problem som jag hade några månader innan borta. XP kan ju inte ens utnyttja mitt minne fullt ut.

Märkligt, hos mig är det precis tvärt om. Kör med dualboot och har XP64 parallelt med Vista32. Får 4 Gb minne med XP och 2 Gb med Vista

Sen för övrigt kan jag bara säga att jag tycker Vista ser väldigt snyggt ut jämfört med XP. Synd bara att datorn känns som den brottas i lera när den går på Vista.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Windows 3.11 är bäst för det utnyttjar nästan inte mina 4GB RAM alls. Spel spelar man i DOS då slipper man DirectX helt, vilket naturligtvis är optimalt ur FPS-synpunkt!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en del svar här som refererar till när xp kom och hur krävande detta operativsystem var då. Visst var det så, men när xp kom så fanns det ett behov av ett mer stabilt alternativ till tidigare windowsversioner. Jag vet inte om alla minns hur de tidigare verionerna var, men innan xp var exempelvis bluescreens ganska vanligt förekommande, oavsett om man plågade sitt OS eller ej, man behövde starta om datorn vid alla möjliga installationer med mera.

Sen kom XP, vilket kankse hade en del banrsjukdomar, men som senare levererade ett stabilt OS från microsoft.

Anledningen till att vista släpps handlar inte lika mycket om att leverera en produkt som är mycket bättre, utan om att få folk att köpa nya system och dra in pengar (och att gjädla folk med gulligare design). Lite som de nya gilette mach3 turbo med "vibrationer" som förenklar rakningen. Det var inte så att folk gick omkring och var lite skäggigare veckan innan den hyveln släpptes (eller?).
Det är produktutveckling baserat på att hitta saker som säljer, inte levererar det kunden efterfrågar.

Sedan är det självklart så att vista har en del funktioner som inte finns i xp, men innan XP fanns var jag iaf missnöjd med OS-utbudet från microsoft. Nu är jag inte det sedan XP kom och jag (liksom många andra) har gärna kvar ett system som faktiskt fungerar bra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Anledningen till att vista släpps handlar inte lika mycket om att leverera en produkt som är mycket bättre, utan om att få folk att köpa nya system och dra in pengar (och att gjädla folk med gulligare design). Lite som de nya gilette mach3 turbo med "vibrationer" som förenklar rakningen. Det var inte så att folk gick omkring och var lite skäggigare veckan innan den hyveln släpptes (eller?).
Det är produktutveckling baserat på att hitta saker som säljer, inte levererar det kunden efterfrågar.

Fast skillnaden är att min gamla raktvål fungerar ihop med min nya M3Turbo...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, precis. de du sa innan om växelhäxan förklarar det största problemet med övergången dessutom. Inte om det ena drar mer ram eller ej, även om det är anledninge till att jag personligen avstår från nya vista.
Och dendär sista meningen kommer jag säkert få massa skit för av er som förespråkar vista, meneee... varför slänga pengar i sjön när min gamla rakhyvel fortfarande e vass?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Blomqvist, du har många fina argument som hämtade direkt från MS reklamsidor. Problemet är inte att det är något fel på dina argument, de är fina i sig, problemet är att det du beskriver inte fungerar så i verkligheten.

Allla, och jag säger verkligen alla, produktivitetsbenchmarks visar på att Vista är betydligt långsammare än XP under en arbetssession med blandade uppgifter. Det som fungerar i teorin fungerar uppenbarligen inte på riktigt.

Du får ju jätte gärna skicka med länkar när du slänger ur dej påståenden om att "Alla produktivitetsbenchmarks visar att Vista långsammare"

Sen förstår jag inte varför det är samma gnäll varje gång?! När Windows XP kom ut och var nytt satt alla och klagade att det såg ut som en 4åring hade varit framme i paint, det var slött, inget fungerade osv osv... ingen som inser att det är samma sak med Vista?! Historien upprepar sej!

Man måste pressa ut det nya för att utvecklingen ska gå framåt. Trycker de inte ut det nu så stannar utvecklingen av 64bitars drivrutiner tex. Slipper företagen göra nya drivrutiner så är det klart att det inte gör några. Det är bara en extra utvecklingskostnad

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Näe, ja tycker det är fel att säga att historien upprepar sig. Läs mitt tidigare inlägg 3 steg upp.

Sen är det väl så att ett nytt MS OS skulle komma nu någon gång då utbudet på ramstorlek håller på att springa ifrån XPs maxgräns. Därmed är Vista 64-bits en bra utvecklingsgren, men det jag tycker är tokfel är ju att de släppt en 32bitarsversion som inte stöder mer ram.

Dett a 32bitarsvista leder ju inte vidare till någon egentlig utveckling då det inte kan hantera ramgränsen.

Visst är det fyllt med nya funktioner som xp inte har, men dessa är inte vitala för utvecklingen, då xp är stabilt och övergången till nya system ofta är väldigt dyra. Vinsten blir mindre än insatsen...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Näe, ja tycker det är fel att säga att historien upprepar sig. Läs mitt tidigare inlägg 3 steg upp.

Sen är det väl så att ett nytt MS OS skulle komma nu någon gång då utbudet på ramstorlek håller på att springa ifrån XPs maxgräns. Därmed är Vista 64-bits en bra utvecklingsgren, men det jag tycker är tokfel är ju att de släppt en 32bitarsversion som inte stöder mer ram.

Dett a 32bitarsvista leder ju inte vidare till någon egentlig utveckling då det inte kan hantera ramgränsen.

Visst är det fyllt med nya funktioner som xp inte har, men dessa är inte vitala för utvecklingen, då xp är stabilt och övergången till nya system ofta är väldigt dyra. Vinsten blir mindre än insatsen...

Det är en begränsning att inte kunna ha mer än 4gb ram på 32bitars OS inte en funktion. Som kärnan ser ut nu och mer eller mindre alltid har gjort så är begränsningen som den är.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Oki..

Vi köpte en ny dator till våran "växelhäxa" på jobbet för att hon skulle göra lite katalogmaterial. Den gamla XP datorn var helt enkelt inte kraftfull nog för DTP.

Det fanns bara datorer med Vista, så en sådan fick det bli.

/...text.../

Så nu har hon sin dator och kör allt med, inklusive 2 st virituella sessioner på servern, en för telefonen och en för affärssystemet. Detta gör servern långsammare och behöver mer minne, men 2k3 SBE tar bara 4gig minne. Byte till enterprise 20K plus komplett ominstallation.

Så vista är nog bra, men inte än.

OffTopic:
Om din historia är sann, har IT-ansvarige alldeles för mycket pengar eller så är han inte riktigt torr bakom öronen.

Att lägga så mycket pengar för att Er "växelhäxa" skall kunna "göra lite katalogmaterial" är idiotiskt.

Sedan har det gått att få tag i datorer med XP från olika OEM leverantörer, även när Vista lanserades. Om inte annat hade IT-ansvarig ett par andra alternativ att välja på. T ex begagnat, teckna OLP-avtal och nedgradera licensen till XP, eventuellt uppgradera hårdvaran.

Kan komma på fler alternativ som var både billigare och bättre.

Tipsa IT-ansvarige att han borde pröva Vista i en testmiljö innan han implemeterar den i en skarp. Men de resurserna (se: pengarna) företaget verkar ligga inne med, borde det inte vara några problem.

OnTopic:
Har själv inte börjat använda Vista. Dock har jag installerat upp det och testat det. Som vanligt behöver Microsoft OS tid på sig att mogna.

Windows 2000 blev enligt mig inte användbart förrän SP4.
Windows XP blev bra när SP2 kom.

Jag kommer nog gå över till Vista med tiden, då man inte har så mycket val.
Men saken är nog den att Microsoft gjorde XP för bra. Eller gjorde åtminstone inte Vista tillräckligt mycket bättre.

Ubuntu lockar faktiskt mer och mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
OffTopic:
Tipsa IT-ansvarige att han borde pröva Vista i en testmiljö innan han implemeterar den i en skarp. Men de resurserna (se: pengarna) företaget verkar ligga inne med, borde det inte vara några problem.

Ubuntu lockar faktiskt mer och mer.

Det är jag som är IT ansvarig...

Om du jobbar i den riktiga världen, som jag, så borde du inse att sitta och klicka runt i vista för at se om det fungerar finns det inte någon tid till.

Angårend uppgraderingar av diverse saker ser jag det som en nödvändighet då problemet inte upprepades för de nästa 2 datorerna vi köpte in.

Ubuntu är en leksak, precis som i mitt första påstående så finns inte tiden. Skulle en person ha ett OS som inte någonting fungerar på alls av de lösningar vi har. Skulle det läggas tid på att utbilda en person i hur det fungerar (jag, och när då). sedan ge support på det till personer som ska använda det i verkligheten?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Oki..

Vi köpte en ny dator till våran "växelhäxa" på jobbet för att hon skulle göra lite katalogmaterial. Den gamla XP datorn var helt enkelt inte kraftfull nog för DTP.

Det fanns bara datorer med Vista, så en sådan fick det bli.

Att installera den var lätt. Vista + office 07 var förladdat så den tuggade några timmar sen var det klart.

Problem1:
Vårt antivisrus system var inte förberet för vista. Då det är serveradministrarat fick vi uppgradera hela skiten. kostnad ~20k
(vi har fortfarande inte fått en fungerande licens då den gamla mjukvaran utgått och de inte riktigt vet hur de ska ta betalt för den nya eftersom den är en uppgradering av en "annan" mjukvara)

Problem2:
Vårt DTP system, pagemaker, fungar inte med vista. Uppgradera till Adobes senaste (inDesign). (alla måste ju ha den nyaste då det inte är bakåtkompatibelt med PM) kostnad 2500kr per station.

Problem3:
Acrobats PDF skapar program (används för att bygga kataloger från inscannade pdf dokument) fungerar inte med vista, Uppgradering behövs, ytterligare 1000 kr per licens.

Problem4:
Vårt affärssystem körs på en databas, Pervasive version 8. Inte kompatibel med vista, måste uppgraderas till vesion 9. Kostnad; Ohygglig!

Problem4: (oöverstigligt)
Det datorprogram som används för att hantera telefonsamtal är inte kopatibelt med vista, ingen fungerande version finns.

Så nu har hon sin dator och kör allt med, inklusive 2 st virituella sessioner på servern, en för telefonen och en för affärssystemet. Detta gör servern långsammare och behöver mer minne, men 2k3 SBE tar bara 4gig minne. Byte till enterprise 20K plus komplett ominstallation.

Så vista är nog bra, men inte än.

Ser problemen och förstår att det är en storkostnad iom att man måste uppgradera allt. Något jag inte riktigt förstod var varför man inte kunde köpa en ny dator med XP?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Problem 6:

Hon skulle redigera lite videofilm för en pressentation. Det gick bara att visa 1.3 sek video i windows media creator, sedan krashade den.
Lösning; senaste drivrutinen från intel för grafikkortet (en vecka gammal). den gamla saknade helt inställningar för videoöverlägg.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det är jag som är IT ansvarig...

Om du jobbar i den riktiga världen, som jag, så borde du inse att sitta och klicka runt i vista för at se om det fungerar finns det inte någon tid till.

Angårend uppgraderingar av diverse saker ser jag det som en nödvändighet då problemet inte upprepades för de nästa 2 datorerna vi köpte in.

Ubuntu är en leksak, precis som i mitt första påstående så finns inte tiden. Skulle en person ha ett OS som inte någonting fungerar på alls av de lösningar vi har. Skulle det läggas tid på att utbilda en person i hur det fungerar (jag, och när då). sedan ge support på det till personer som ska använda det i verkligheten?

Offtopic:
Aj då. Ber om ursäkt. Var lite klantigt skrivet av mig, får jag erkänna.
Jobbar också i den riktiga världen

Känner till att det inte alltid finns tid, då tid oftast betyder pengar.
Men som jag förstått kostade det en hel del. Av egen erfarenhet sparar man in en hel del pengar och tid på att testa innan man introducerar något nytt. Detta ser ju inte alltid ledningen (säkerligen i ditt fall).

Skall inte döma dig på förhand som jag gjorde tidigare. Det kan vara flera faktorer som påverkade ditt beslut.

Dessutom har jag ingen aning hur Er datorpark ser ut.

Reagerade väl mest på att Ni var tvungna att installera upp en Vista.
Har själv en kund som köpt flera XP datorer både före och efter Vista lanserades.

Permalänk

Ja beträffandw Vista 32 och XP32 kunde MSoft kokat ihop en kernel som är möjlig att köra på 64bitars maskiner med mer RAM än 4GB tex 8-16GB RAM, som utnyttjar det överstigande RAM-et till pagefile tex. Kerneln måste alltså vara en 64bitars kernel som bildar en RAM-disk av det överskjutande RAM-et, fast i allt övrigt sska den fungera som en 32bitars kernel.

Om MSoft tycker jag inte, därför att många buggar och rena dumheter från föregående versioner är inte rättade. Tex slå fram hjälpen på ett stopp-fel tex en bluescreen IRQ_NOT_LESS... elrnå annat - ja du vet, och du får fram helt idiotiska förslag om man att ska inaktivera shadow-ROM, etc etc bla bla och liknade. Många såna hjälpförslag osm finns i hjälpen är helt föråldrade, och hämtade från Pentium-II tiden elr rent av från Win 3.11, ång-windows.

Min brorson håller på med video-redigering, bla Pinnacle Studio 11 mfl, och gör det bra, fast programmen käkar fort upp en massa RAM, efter nån timme så där är hela utrymmet på 3 GB använt, o den måste swappa. Visserligen några snabba RAID-drivar, men det är ändå störande. Störande pga att det e ju inte farligt dyrt med mycket RAM nu, fast video-programmen funkar rent ut sagt urdåligt i Vista64, jämfört med XP32. Rätt som det är så skiter sej en video-codec ....

Jaghar debuggat många av MSofts program och man kan tydligen se att somliga är urdåligt gjorda. MSofts utvecklare får väl antagligen betalt per program-rad och därför inte bygger kompakt kod, utan har en massa loopar o annat krafs i onödan.

Tex kom jag för många år sen över kod för en MSoft -dll som inte var optimerad, dvs man hade på MSoft kompilerat den utan att ha optimeringen påslagen, dvs som om den var en debug-version från början. KLantigt.

Och varförska MSoft ha en så lusig defragger, den är långsam o uråldrig som tusan, utnyttjar bara en bråkdel RAM, desuttom flödar den SATA- elr IDE-interfacet med kommandon vilklet gör att disken kan inte göra nåt annat än köra defrag-kommandona. En background-defragger skulle sitta fint.

FAst jag måste faktiskt ge MSoft credit för att ha gjort datorer populära, de har också gjort ett hästjobb när det gäller att få de mesta i hårdvaruväg att funka, om än inte perfekt så iallafall acceptabelt. Det är det att MSoft tagit fram specarna för hur drivarna ska byggas för att funka, o det är inte så himla lätt att skriva en bra spec. Men de lägger in mkt onödigt krafs, tex aero-glass gillar jag inte, jaghar bättre funktioner för mina ATI-kort, blir mkt snyggare.