Byggt ny dator men kan inte installera XP?

Permalänk
Medlem

Byggt ny dator men kan inte installera XP?

Det andra problemet är nu löst, men jag fick ett nytt på en gång!

När jag ska installera Windows och ska välja hårddisk så säger den att för att citera "Opartitionerat utrymme 131 069 MB" fast jag har en hårddisk på 500GB!

Något jag måste ändra i BIOSEN eller kommer det att fixa sig när jag installerar Windows?

Tack på förhand!
William

Permalänk
Medlem

Du har försökt och inget händer? Det låter som du inte bara måste försöka stoppa in skivan utan även verkligen få in den i CD/DVD-spelaren och sedan, inte nog med att skivan ska vara inne... du ska starta datorn och en himla massa andra grejer.

Du tror inte ... jag bara chansar här... att du kan skriva lite tydligare vad som händer eller hur du gör?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ja som föregående talar så är det inlägg lite luddigt men har du inte kopplat in strömen till din cd-läsare så kan jag rekomendera dig att göra detta. Har du gjort det så är det förmodligen så att du inte har med din cd-rom på boot listan. Brukar finnas i bios under Advanced bios settings (eller något liknande)

Mvh

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det problemet är nu löst!

Nu till nästa problem, när jag ska installera Windows och ska välja hårddisk så säger den att för att citera "Opartitionerat utrymme 131 069 MB" fast jag har en hårddisk på 500GB!

Något jag måste ändra i BIOSEN eller kommer det att fixa sig när jag installerar Windows?

Tack på förhand!
William

Permalänk
Medlem

Ingen jumper som behöver bygglas på hårddisken? Vissa diskar har den möjligheten med att begränsa utrymme då vissa moderkort(?) inte klarar av den mängden.

En annan troligt problem: Använder du ett äldre Windows? Tidigare så fanns det 127GB gräns, men det löstes efterhand.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Ingen jumper som behöver bygglas på hårddisken? Vissa diskar har den möjligheten med att begränsa utrymme då vissa moderkort(?) inte klarar av den mängden.

En annan troligt problem: Använder du ett äldre Windows? Tidigare så fanns det 127GB gräns, men det löstes efterhand.

Skulle inte förvåna mig, men jag fick inte med någon sådan...vad gör jag då?

Moderkortet är lungt och det är XP som ska installeras!