Riktigt bredband åt folket

Permalänk
Melding Plague

Riktigt bredband åt folket

Trots att vi har en mycket god infrastruktur för el och vatten i Sverige saknar de flesta som bor i tätorter riktigt bredband. Den större delen av befolkningen får nöja sig med dyra adsl-uppkopplingar. Sverige är mycket väl utvecklat när det gäller bredband, så varför är det relativt få som har riktigt bredband?

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra artikel, bredband åt folket!

Permalänk
Avstängd

Själv har man bredbands via Bredbandsbolaget.
100 mbit/s ner, och 10 mbit/s upp.
Tog ner Inkscape från SourceForge.net för några veckor sen i 4 mbyte/sec.

Bredband är härligt. Men det stör mig att vissa leverantörer erbjuder <2mbit, och luras och säger att det är bredband. Inte fan är det bredband inte.

Stackars alla satar i USA som får sitta på 128 kbit/s uppkopplingar, och betala multum, haha. Uppkopplingar i USA är skit långsamma och kostar skit mycket, haha, till och med Polen har bättre bredband än USA. Polen, haha!

Japan har världens bästa bredband.

Jo, alla bör faktiskt ha en uppkoppling på minst 10 mbit/s.

Jag skulle vilja se fler gigabit Ethernet uppkopplingar.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

haha ni skulle veta hur det är här i norge, och norge är ett av de rikaste landet...

tragiskt. enda anledningen att flytta tillbaks till sverige för mig

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt!

Har velat ha fiber och dom har grävt en kabel utanför oss men inte fan skickar dom ut reklam eller erbjudanden. Enda jag vista var att det var en fiberkabel grävd utaför och att det är möjligt för mig att få det. När jag sen, 2 år senare hittade leverantörern så kan man inte beställa eftersom att linjen är "stängd".

Hatar denhär jävla ADSL tekniken. skulle ju vara okej om telia inte fick för sig att man kan leverera TV med VHS kvalité via bredbandet och p.g.a. det överbelaste hela jävla nätet så att det inte ens går att leverera 5Mbit. betalar för 8Mbit men får 4Mbit. om jag har tur 6Mbit

edit: 100Mbit fiber i båda riktningarna går att få här. Det kostar 32 000kr i månaden.

Permalänk
Geeks
Säljchef

Fint ihopplitat!

Bygg ut fibernäten.. Själv sitter jag ute på rena bonvischan och har 30 Mbit fiber medans folk i den närmsta hyffsat tätbebyggda staden inte har möjlighet till fiber över huvud taget?

Vi är över 5000 kunder som snart alla sitter på fiber, och 99% av dem är villaägare i vad man långt ifrån kan kalla tätbebyggda områden. Detta har man klarat av med hjälp av ett stort antal ekonomiska föreningar, samt en huvudorg och hjälp ifrån det lokala energibolaget. Vi äger vår fiber själva och det finns redan idag både telefoni och bredbandstv i nätet.

100 Mbit internt mellan alla samt en kommande utbyggnad till 100 Mbit mot nätet.

Tycker att vi är ett levande bevis på att en utbyggnad är och borde vara på g. Jag menar kan 5000 bönder kirra fiber borde väl tätbebyggda områden inte vara några problem?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk

Man får samtidigt se det så att de flesta i Sverige nu faktist har tillgång till bredband, antingen via telejaket eller på annat sätt. Så var det ju absolut inte för 3-5 år sedan då det var näst intill omöjligt för folk utanför de större städerna att få något bredband som hälst.
Har dessutom för mig att det gjordes en undersökning som visade att Sverige var ett utav de bättre länderna gällande uppkopplings möjligheter.

Visa signatur

Intel Core 2 E4400, Leadtek 8800GTS 640, 2x 1GB Corsair 5300, Aerocool ExtremEngine 3T, MSI P6N SLI Platinum, Western Digital 250GB S-ATA, Chieftec CFT 560 W

Permalänk
Medlem

Måste börja med o ge er creeds för att skriva en sådan artikel, helt underbart att se!
Sitter själv här hemma med 24/2,5 och som grädde på moset har ja digitaltv som går genom bredbandet, surt! då ja enbart får ut ca 12Mbit av mina 24 som ja betalar för.
Hoppas verkligen på utbyggnad inom snar framtid!

Skulle ju faktiskt va nice att kunna spela spel över internet samtidigt som någon i huset ser på tv utan att ha en bamsestor parabol. (Visst det finns boxer, men iallafall!)

Permalänk

roligt med lite kvällsnyheter.

satt senast för 290 min sen o klagade på att telias modem ska jävlas
Dock så har jag redigt fiber ca 150m från tomten dock är det militärens
Sen så kabelvägen in till huset så är det bara 15m till min NOD och jag ser stationen från mitt fönster (andra sidan gatan) Ligger bara tomma jiddrans rör där i.

suck varför kan de inte göra sig besväret och lägga in lite fiber så man kan surfa lika snabbt som alla andra kostymnissar?
inte för att man igentligen behöver 100/10X utan bara för att det ska finnas tillgänligt för tungre applicationer iframtiden osv.

Finns knappast en enda i stan som har över 24mbit. och det är väl telias skit isf som inte ens funkar tillfredställande.

Jag håller helt och hållet med dig. satt på ett modemlina i 4 år dock fick jag internet väldigt set så jag har nog bara haft det i 8 år max. Jag kommer ihåg att såfort jag han komma hem satte jag mig vid Diablo som jag spelade jämt o ständigt satt och kunde hela spelet utantill och märkte vilket mer frit o bättre spel det var online. satt hela natten lång morsan vara nere och gnälde några gånger.

Fy fan. idag kan det hända att man sitter några timmar in på småtimmarna fast det blir alldrig samma känsla igen. nej den försvann 6 månder efter man hade internet;)

Mer spindlar åt folket !

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jadu, tur att man bor en bra bit från närmaste stadsnät så man slipper den skiten

Permalänk
Avstängd

Ja, innan jag hade bredbandsbolaget, så hade jag 28,8k dial-up modem. Det var hemskt!

Bandbredden räckte bara till att IRC'a med. Skulle man browsa, så tog det tid att ladda sidor. Skulle man kolla porr, så rullade bilderna fram, från topp till botten, haha.
Typ 30 sekunder att ladda en low-res JPG bild, haha.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Sååå, vem ansvarar förr eller senare med utbyggnaden av fiberkabel till alla hushåll? Måste man gräva upp varenda gata för att få ner fiberkabeln? Vissa gator har en sådan låda men inte alla. Texempel jag har en låda utanför och ett hål i min källare. hos mig är det möjligt, men det finns ingen som anvsarar för att få något användbart i röret. Jag tror kommunen förberädde infor framtiden när de grävde ner slangen isåfall.

Vem ska man säga till för att det ska bli fiber till hushållen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

100mbit ner och 10mbit upp, känns trevligt att bo i en by/stad där BBB har sina testnät, har haft 100mbit ner i typ 2 år..

Norrbotten har faktiskt sjukt bra bredbandsnät

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Sååå, vem ansvarar förr eller senare med utbyggnaden av fiberkabel till alla hushåll? Måste man gräva upp varenda gata för att få ner fiberkabeln? Vissa gator har en sådan låda men inte alla. Texempel jag har en låda utanför och ett hål i min källare. hos mig är det möjligt, men det finns ingen som anvsarar för att få något användbart i röret. Jag tror kommunen förberädde infor framtiden när de grävde ner slangen isåfall.

Vem ska man säga till för att det ska bli fiber till hushållen?

Kan prata i nattmössan här, men jag tror...
Fastighetsägaren, du kan nog gå igenom hyresvärden. Det var tal om att lägga in det där vi bodde förrut, men ingen av de gammla ville betala 10kr extra per månad för det.
Om det inte är dom jag skrev du ska gå till så vet dom iallafall vart du ska gå tror jag. Lycka till.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
roligt med lite kvällsnyheter.

satt senast för 290 min sen o klagade på att telias modem ska jävlas
Dock så har jag redigt fiber ca 150m från tomten dock är det militärens
Sen så kabelvägen in till huset så är det bara 15m till min NOD och jag ser stationen från mitt fönster (andra sidan gatan) Ligger bara tomma jiddrans rör där i.

suck varför kan de inte göra sig besväret och lägga in lite fiber så man kan surfa lika snabbt som alla andra kostymnissar?
inte för att man igentligen behöver 100/10X utan bara för att det ska finnas tillgänligt för tungre applicationer iframtiden osv.

Finns knappast en enda i stan som har över 24mbit. och det är väl telias skit isf som inte ens funkar tillfredställande.

Jag håller helt och hållet med dig. satt på ett modemlina i 4 år dock fick jag internet väldigt set så jag har nog bara haft det i 8 år max. Jag kommer ihåg att såfort jag han komma hem satte jag mig vid Diablo som jag spelade jämt o ständigt satt och kunde hela spelet utantill och märkte vilket mer frit o bättre spel det var online. satt hela natten lång morsan vara nere och gnälde några gånger.

Fy fan. idag kan det hända att man sitter några timmar in på småtimmarna fast det blir alldrig samma känsla igen. nej den försvann 6 månder efter man hade internet;)

Mer spindlar åt folket !

Vadå inte behöver 100/10. Behöver och behöver. Allt går ju snabbare. Och jag laddar ner allt snabbare också. Klart att man behöver 100/10. jag skulle inte vilja vara utan mitt 100/10. KOmmer nog dock bli det när jag flyttar nu till vintern dock:(

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Fint ihopplitat!

Bygg ut fibernäten.. Själv sitter jag ute på rena bonvischan och har 30 Mbit fiber medans folk i den närmsta hyffsat tätbebyggda staden inte har möjlighet till fiber över huvud taget?

Vi är över 5000 kunder som snart alla sitter på fiber, och 99% av dem är villaägare i vad man långt ifrån kan kalla tätbebyggda områden. Detta har man klarat av med hjälp av ett stort antal ekonomiska föreningar, samt en huvudorg och hjälp ifrån det lokala energibolaget. Vi äger vår fiber själva och det finns redan idag både telefoni och bredbandstv i nätet.

100 Mbit internt mellan alla samt en kommande utbyggnad till 100 Mbit mot nätet.

Tycker att vi är ett levande bevis på att en utbyggnad är och borde vara på g. Jag menar kan 5000 bönder kirra fiber borde väl tätbebyggda områden inte vara några problem?

Intressant. Vad har du för leverantör?

Visa signatur

.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragwolf
Intressant. Vad har du för leverantör?

Mer finns att läsa på http://www.bikef.se samt http://www.kungalv.net

Edit: Det var ju lustigt båda siterna verkar vara nere för tillfället.. Inte varit med om tidigare. Tjänsten har dock inte varit nere mer än någon minut pga uppgraderingar. Något längre stop någon enstaka gång i början. Men under snart två års tid nästintill felfritt och bra hastigheter i nätet.

Det är iaf Kungälvs energi som står på fakturan för internetkapacitet. Har för mig att dem köper trafiken ifrån gothnet som i sin tur köper ifrån Telenor. Bra ping också trots stadsnät och inget jäkla fuskande med linorna. 30 Mbit upp och 30 Mbit ner. Inte märkt av någon shaping eller dylikt.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Där jag bor så kommer vi få fiberlan Januari 2008 (avtalet med Telia träder i kraft då) så då får jag 100 mbit ner och upp :D:D
Vi får också digitaltv via bredbandsuttaget från Telia och telefoni om vi vill ha det, men det slöar ner så vi skiter nog i att skaffa det

Permalänk
Medlem

I förra veckan så lanserades gigabit-anslutning, 1000/100 Mbit/s i ViaEuropas öppna nät i Lund. Blixtvik och Adamo kan man välja mellan än så länge, men flera andra ISPer lanserar sina tjänster inom kort. Återstår att se vem som blir först med 1000/1000 Mbit/s. http://www.viaeuropa.se

Billigast just nu är Blixtvik. Gratis året ut och sen 995 kr/mån. Jag kan ju säga att jag inte planerar fortsätta med ComHem 8/1 när min lägenhet blir ansluten i vår.

Permalänk
Medlem

Det finns ett företag i Karlstad som heter DONetworks som gräver villafiber till alla som är intresserade här. Men det kommer nog ta ett tag för dem

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

ja fiber är snabbt och stabilt och inte visste jag att lilla Åby, 2 mil norr om Växja på 200 hushåll skulle få fiber. visst det va en del grävande men man är ju nöjd med arbetet:) obs halva byns internet går genom våran trädgård:) vi har haft fiber närmare 3 år nu och det har inte ofta kronglat och jag är supernöjd med tanke att vi betalar för 5mbit och har 7mbit (vill ha 100/10 men min pappa ee snål:()

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
ja fiber är snabbt och stabilt och inte visste jag att lilla Åby, 2 mil norr om Växja på 200 hushåll skulle få fiber. visst det va en del grävande men man är ju nöjd med arbetet:) obs halva byns internet går genom våran trädgård:) vi har haft fiber närmare 3 år nu och det har inte ofta kronglat och jag är supernöjd med tanke att vi betalar för 5mbit och har 7mbit (vill ha 100/10 men min pappa ee snål:()

Är det genom kommunensnät erat fibernätverk är uppkopplat? Genom stadsnätet dvs?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Bra krönika.

Skulle inte sitta fel med fiber, fast det lär dröja ett tag i mitt område

Permalänk

Underbart bra skrivet! Innan vi flyttade så hade jag 10/10, det var underbart. Nu sitter jag på 2/0.4 :/ Älskar verkligen Felia's snabba utbyggnad av allt!

Permalänk
Medlem

Jag har ett deltidsjobb mot kund så att säga... Det som stör mig så jävla mycket är att det kommer en jävla fikus som har problem med sitt bredband säger han. När man säger bredband så menas det med 100Mbit (200mbit full dublex så klart) Vad är problemet? Ja telia säger bla bla bla... Telia har väl inte bredband, det är nog adsl du har! Nej!! nej!! jag har bredband! Står på på telias broschyr.

Alltså ska dessa företag som telia osv... hjärntvätta 90% av folket till att de har bredband hemma? Hej, jag vill ha en "royjter"! hmm! ja, router vill du ha...

Tycker att man borde göra mer för att uppmärksamma de mindre vetande om vilka alternativ som finns och hur stora krav vi kan ställa i dagsläget! Minns när jag satt på 100/100, levererades utav song networks och så klart fanns det i hyreshuset. Det var himmelriket!

För övrigt verkar det som att de börjat grävs här i vårt husområde för fiber... Ska kolla upp det. Jag blir nog den som går och gräver kvällsskift gratis!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bor i en central lägenhet i en stad med 40 000 invånare. Ändå inget "bra" bredband... Är hänvisad till Comhem (även kallade combort när man pratar med supporten) eller adsl. Är 100/10 mbit för mycket begärt?!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Problemet är väl det faktum att det är så vansinnigt dyrt att dra kablar i marken.
Jag tror att om 20 år så kommer givetvis alla ha minst 100mbit internet, men det kommer knappast att gå under marken.

Hur framtidssäkert är egentligen fiber? Om vi gör en miljardsatsning på att bygga ut fibernätverk, hur kommer vi tänka tillbaka på det om 20 år?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

heheh bara kul!. tycker själv att alla bredbandsleverantörer som gör reklam för internetanslutning med hastigheter under 10/10 är helt meningslösa, och borde hånas. Blir bara sur när dom kommer på TV:n. Missbruka inte ordet bredband!
DSL tekniken ska enligt mig vara billig! eller iaf med samma pris/kapacitet som fiber! här jag bor kostar tex 100/10 fiber mindre i månaden än 8/1 DSL.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

hatar adsl så fort man ska skicka någon filmsnutt eller något på msn..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

visst är det kul med extra snabb bredband och ja det är roligt att ha tv via bredband, varför kan inte staten fixa fiber åt folket då? kanske för att det kostar multum och att det finns VIKTIGARE saker i livet än att ha snabbare bredband.
jag är en av många nördar som gärna vill ha snabbare bredband men jag vill inte att statliga pengar ska slössas bort på onödiga saker, det får de andra göra grov jobbet. tycker jag

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف