Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Värmeutveckling - AMD vs. Intel

Hur är det egentligen, är C2D så pass mycket svalare än AMD X2?

Jag har alltid hört att C2D ska vara väldigt kalla, men nu verkar det inte längre finnas något som stödjer det påståendet?

Permalänk
Medlem

C2D är mycket svala jämfört med Pentium D och P4 prescott, men ganska likvärdiga men X2. Finns både normala och energieffektiva modeller av både X2 och C2D.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Den är inte svalare alls. Så nej. Den är inte så pass mycket svalare.

AMD har ett annat sätt att mäta TDP på. Så det är lätt att tro att de är varmare.
Visst drar deras tvåsockets FX mycket ström. Men ska man köra kallt och tyst så är det AMDs 65nm som är svalast. Men deras snabbaste processorer är inte svala. Men de borde man inte köpa heller. Man ska köpa deras tokbilliga processorer som är kalla och klockar guld.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nörd, relevans?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Efter vad jag har sett i testväg, så är AMD's Athlon 64 x2 svalare (avger mindre effekt) i idle och låglast än Intel Core2Duo, men i höglast så blir det jämnare (och om det inte är AMD's energieffektiva processorer så är C2D svalare).

Visa signatur

~Pelle~