Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En nostalgitripp i grafikkortens värld

Permalänk
Medlem

shit vad ni kommer ihåg när jag spelade quake första gången så hade jag ingen aning om vad som satt i burken, det var ju storebror som plockat ihop den

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Unreal saknar jag fortfarande ibland. Spelade med ett TNT2 ett tag men det var inte alls samma sak som med mitt gamla Voodoo2. Glide ägde på den tiden. Verkligen.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Inaktiv

Jag hade ett Banshee EvilQueen med 16 MB RAM.

Permalänk
Medlem

Ja jäklar vad kort man har haft...

Började med ett TNT -> TNT2 Ultra -> Geforce 2mx -> Geforce 3 Deluxe version från Asus med 3d glasögon -> Geforce4 mx 440 (såldes efter 3 dagar, förmodligen det största lurendrejeriet nVidia nånsin sålt) -> Geforce Ti4200 (underbart kort!!) -> Geforce 6600GT

Men nu blir det nog ett byte till ATI Måste testa något nytt nån gång!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Inaktiv

Finns ju en tråd med vilka grafikkort man haft.

Hur som helst, mitt första grafikkort som är värt att nämnas var ett Voodoo (1) på typ 4MB

Permalänk
Medlem

Hade ett Creative 3D-Blaster på 4MB om jag inte minns fel. Det var riktigt grymt, men då får man jämföra med att innan jag köpte kortet hade jag inget separat grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
8GB RAM
ATi Radeon HD 7900
Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
OpenGL slutades utvecklas? Whaaaat???? Sover du under en sten?

OpenGL utvecklas konstant hela tiden...

Du kanske tänker på Glide?

Ops.. ja jag tänker på glide.. så galet det kan bli

Permalänk

ushh ja tiden går för fort

När Doom kom var det jäkligt bra spel. spelar det faktist än idag ibland
Men mina bästa minnen är nog ifrån N64'a, Diablo och Unreal tournament. (även AOE1-2 med exp) har satt lite spår.

Några saker som verkligen satt sig. Annars så brukar ajag inte titta på grafiken utan mer gå över hur spelet är roligt att spela eller inte.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Första versionen av Unreal (singleplayerspelet) med Glide på ett 3dfx-kort var bland de bästa spelupplevelserna jag har haft. Man satt bara och gapade för att det var så snyggt.

Samma här. Efter Unreal har inget FPS kunnat imponera mig speciellt mycket grafikmässigt. Jag tycker faktiskt inte nya FPS behöver ha snyggare grafik än Unreal så länge det är bra gameplay osv. Jag är väl ingen grafikbög antar jag.

Permalänk

Minns min min gamla matrox kort med 512kb minne ojoj de va vackert på mjukvara haha, och tillsammans med min 386a med 75mhz och 8mb inbyggt ram hahaham fyyfan jag minns att jag installerade win 98 sen va disken slut, 524mb va den på.

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Ja jäklar vad kort man har haft...

Började med ett TNT -> TNT2 Ultra -> Geforce 2mx -> Geforce 3 Deluxe version från Asus med 3d glasögon -> Geforce4 mx 440 (såldes efter 3 dagar, förmodligen det största lurendrejeriet nVidia nånsin sålt) -> Geforce Ti4200 (underbart kort!!) -> Geforce 6600GT

Men nu blir det nog ett byte till ATI Måste testa något nytt nån gång!

Hehe, GF4MX440 var en budget kort som motsvarde en GF2MX

Men jävla bra att PowerWR korten inte näms, inte värda något i historien... kanske som värsta floppen. KYRO hette kretsen, tack vare det så försvann SEGA efter Dreamcast, jävla skit kort

Många som INBILDA sig att kortet skulle bli samma hit som voodoo och att KYRO4000 är mycket snabbare än GF2MX 32MB.. fan en sketen TNT2 M64 32MB PCI dundra förbi KYRO.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

De grafikkort jag har haft under mitt liv är: 2D kort från Power Color -> VooDoo 3 2000 PCI -> Radeon 9000 AGP -> Radeon 9200 AGP -> Radeon 9700 AGP -> Radeon X800 PCI-E -> GeForce 8800 GTS 640MB PCI-E

De kort jag har bästa minnen av är VooDoo 3 2000 och Radeon 9700

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

ojojoj vilken nostalgi

mitt var s3 virge 1mb -> matrox mysique 4mb -> voodoo 2 sli (bästa minnerna) -> voodoo 3 2000 - > Kyro 2 -> gforce 2 -> radeon 9700 -> radeon 9800 -> radeon x800xl -> Gforce 8800 gts 320 som jag har nu. säkert glömt en del kort men det var ju ett tag sedan

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Avstängd

Riva TNT - > Geforce 2 -> Geforce 3 TI500 -> Radeon 9500Pro -> Radeon 9800Pro -> Geforce 7800GT -> Geforce 8800GTS

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

inbyggt +voodoo2*2 -> GF 2 -> GF ti-4200 -> Radeon 9700 pro -> Geforce 6600GT -> GF8800GTS vilka minnen....voodoo2*2 + quake2...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, GF4MX440 var en budget kort som motsvarde en GF2MX

Men jävla bra att PowerWR korten inte näms, inte värda något i historien... kanske som värsta floppen. KYRO hette kretsen, tack vare det så försvann SEGA efter Dreamcast, jävla skit kort

Många som INBILDA sig att kortet skulle bli samma hit som voodoo och att KYRO4000 är mycket snabbare än GF2MX 32MB.. fan en sketen TNT2 M64 32MB PCI dundra förbi KYRO.

Ähh... Kyro2 var väl ett rätt bra kort egentligen. Har aldrig haft nåt, men kollade upp lite om det nu. Det utnyttjade fillraten väldigt effektivt pga av det aldrig ritade sånt som ändå inte syntes på skärmen. Den hade väl typ 1/4 av fillraten av ett GeForce2 ändå så var den ungefär lika snabb. Med T&L och shaders och mer fillrate (fler pipes/TMUs) och minnesbandbredd så skulle nog det blivit riktigt snabbt. Tänk, det skulle vart kul att ha en tredje, stor aktör på grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ahh det va tider det.. kommer ihåg när jag hade ett Matrox Mystique 2mb och ett orchid righteous voodoo2 .. flöt på grymt bra

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Min lista:
Voodoo 2
GeForce 256
GeForce 2 Ultra
ATI Radeon 9700 Pro
(första kortet med 8x AGP, som jag fick lämna tillbaka för att det krashade så fort man använde 8x AGP, precis som nästan alla andra som köpte det kortet i början. Fick pengarna tillbaka.)
GeForce 6800 Ultra

Dags för ny burk känner jag.