Permalänk
Medlem

Cooler Master Stacker 831

Hej.

Jag fick hem min dator idag. Chassi: Cooler master stacker 831.
Enligt kompletts "detaljerade specifikation" står det att chassit rymmer
10 st 120mm fläktar.

Jag såg till min förvåning att sidopanelen där man ska kunna fästa 4 st fläktar inte fanns.

Jag kontaktade kompletts support. De sa att de skulle återkomma "snart". Ingen ringde upp.

Det jag undrar är om någon vet hur man får tag på fläkthållaren till chassit?
Är det någon mer som blivit lurad av komplett ?

Tacksam för svar.

Permalänk

klippt från coolermasters hemsa ang stacker 831:

Side fan x 4(side tray and bracket is optional)

med andra ord är det ett tillbehör som du får köpa vid sidan om.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jaha men vart kan man köpa det då ? Det är den stora frågan. Har letat överallt men det finns inte .. =/

Permalänk

du kan skicka tillbaka chassit och köpa ett 830 eller 832 istället. verkar som om den där sidogrejen ingår på dom.

annars får du väl titta runt på lite tyska sidor. de brukar ha typ allt man kan köpa till en dator. sista chansen är väl amerikanska affärer.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Alltså jag lovar dig. Jag har letat i timmar på alla sorters sidor. De finns inte att köpa. Iaf så hittar inte jag det. =/
Kan inte skicka tillbaka chassit heller eftersom jag plockade ihop en hel dator. Tog 14 dagar att få den från komplett.
Tack för svar iaf

Permalänk

maila coolermaster och fråga hur du ska gå tillväga för att få tag på en. har du tur kan du köpa direkt från dom.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det ska jag prova.. Tack

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med Cooler Master Part Shop där har de massor av reservdelar och borde kunna fixa en.

Edit: Tog bort en mening då jag såg att det inte var aktuellt att byta till en annan modell.

Permalänk
Medlem

Om det nu inte rymmer 10 stycken fläktar, vilket jag antar sidopanelen behövs för att det ska göra - så lär ju komplett fixa fram det.

Permalänk
Medlem

Idiotfråga men du kanske skulle testa å se hur den fugnerar som den är nu? har två stacker själv och har 3st 120mm fram och en utblås bak och 2st nätag. Ena datorn kör en 2Ghz athon64 passivt kyld och båda har 15st diskar. Inga värmeproblem där inte. kan personligen inte se vad man ska med 10st 120mm till då det inte kommer gör nån märkbar skillnad mot säg 3-4st på en värsting rigg.

Lite brute force med alla dessa fläktar nuförtiden. Bättre optimera luftflödet så röcker oftast ett fåtal fläktar till dom tygsta maskinerna också.

Desutom ger alla dessa filter och stannsade galler och hål i dagens chassi betydligt sämmre ljudisolering.

Permalänk
Medlem

Fredrik:
Jag har kontaktat Cooler Master shopen. De finns inte i lager tydligen.
De skulle få in om några månade tydligen.

Nemcue.
Har pratat med komplett och de säger att det inte är deras fel utan tillverkarnas fel så de kommer inte fixa fram något åt mig.

pa1983:

Jag kör två st Geforce 8800 GTX zli klockade. Det kräver bra kylning.
Och side fan x4 Bracket på sidan av chassit skulle ju hjälpa till ganska mycket.
Tror du jag köper ett så stort chassi där man kan ha så mycket fläktar för att endast använda några stycken ?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har 2st stacker så jag vet vad dom går för.

2st 8800GTX i sli kräver inte 4st 120mm.

Permalänk
Medlem

pa1983:
Kräver och kräver. Jag vill ha bra kylning och det är precis vad jag betalat för men inte fått ?

Rätt eller fel ?

Permalänk
Medlem

DU har betalt för det som ska komma med iget annat. har du sedan läst fel på specen då jag själv vet at colmaster säljer deverse revs och versioner av sina stackers så får man kolla nogrant att just den man väljer kommer med dom tillbehörebn som passar en. Jag har köpt till synes 2st lika dana förutom att denena har 300mm filter på sdian men tillbehören som kommer med skillger ännu mer.

Läser man pdf dockumenten framgår detta snart också vad som är bundel och inte för deverse modeler.

Permalänk
Medlem

pa1983:
Jag ska börja lägga ut annonser på tradera och blocket.
Dator säljes

(all parts Optional)

Specifikationer:
Processor: Core 2 Quad 66002,4GHz,2x4MB,1066MHz,S775 (3års Garanti)
Moderkort: Asus S775 NF680IStriker Extreme (3års Garanti)
Optisk enhet: DVD±RW Optiarc 5170 Svart18x Dual Layer (1års Garanti)
Hårddisk: Samsung 400GB SATA2 7200RPM 16MB (2års Garanti)
Chassi: Thermaltake Eureka Silver Aliminium Full Tower (1års Garanti)
Nätaggregat: FSP Everest 800WATX SLi v2.2/EPS/Modulär (1års Garanti)
RAM: CORSAIR DDR2 4GB 667MHZ CL5 (Limiterad Livstidsgaranti)
Grafikkort: CLUB 3D GF8800GTX PCI-E 768MB 384-BIT

Så köper någon dator och skickar iväg endast ett chassi. Sen när den stackare som köpt "datorn" frågar varför det inte sitter några delar i den ska jag säga att det var Optional.

Bra affär för mig !

Permalänk
Medlem

Inte mitt fel att du inte kan läsa vad som verkligen ingår och inte sedan är det ju klantigt att komplett skriver 12 fläktar om det inte är det utan denna sidopanel. Man bör alltid kolla upp tillverkarens hemsida för up to date info så slipper man tryckfel som ofta händer när det kommer mellan händer så som komplett. Sedan får man tycka vad man vill om finstilta saker å dittan å dattan det kan alltid debatteras men nu verkar det ju som sagt enligt coolmaster som denna sidopanel på 831 är optional. Som sagt jag har två stycken stackers en 810 och en T01 dom är till synes lika förutom att T01 kommer med 300mm stannsat galler och dammfilter i sidopanelen med plats för 80mm fläkt och sedan kommer det ej med nån tunnel för BTX CPU kylare som det kommer med 810. 810 kom också förmonterad för BTX medans T01 var förmonterad för ATX. Går å konvertera båda som man vill ha dom men som sagt dom skillger sig i detaljerna och sånt får man kolla innan man beställer. Coolmater har väl gjort detta för att kuna leverera en prodcukt som kan passa alla smaker.

http://www.coolermaster.com/products/product.php?act=detail&t...

Står klart å tydligt max antal fläktar och det står optinal så man bör kolla vad max defualt är men det är oftast 1st fram då 1st 4 in 3 module räknas som 1x120mm och dom flesta stackers tar 3st sådana om man behåller I/O panelen villket coolmaster antar att man gör då den ej räknas som en existerande 5-1/4 bay.

Så hade du kolalt in coolmasters sida i 1 min ahde du nsart inset detta hade du spenderat 5 min till att läsa deras PDF dockument så hade du nog haft en sganska bra bild över vad du skulle få för grejor.

Jag personligen gillar inte sidopanelen på min T01 då det tillåter mer skit in och mer ljud ut. Kylningen i mitt fall är rumstep. Iskalla å ta på så jag klarar mig gött med 3st i fronten. Mitt tips är att du kör med 2-3st 120mm i fronten det räcker å blir över även för 8800GTX sedna är väl sidorna perforerade så med övertryck i lådan så kommer varmluften gå ut genom sidan ändå.

Fungerar inte det så är det välbara överväga mer kylning men har svårt å tro att det är otillräckligt.

Permalänk
Medlem

Kolla alltid produktens hemsida och de manualer som brukar finnas att ladda ner som pdf. För det andra så sök alltid fram recensioner på google till exempel:
Cooler master stacker 831 review

Då kan det inte bli fel

Permalänk
Hedersmedlem

jag letar också efter fläkthållaren till Cooler Master Stacker 831. är det någon som lyckats köpa en sån?

Permalänk
Medlem

Samma här. Kan även tänka mig att köpa en begagnat (gärna norrköping/nära). Pm om någon har en som ligger och samlar damm.

Permalänk

jag har en

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Jag har till en stacker 830, Någon som vill köpa?

Jag har till en stacker 830, Någon som vill köpa?
Pris Bud!
Bor i Linköping!

Visa signatur

Asus Commando, E6600, Kingston DDR2 HyperX PC5400 2Gb, XFX Leadtek 8800GTX 768Mb, 74 Gb Raptor, 250 Gb Seagate, Western 750 Gb, Vattenskylning

Permalänk

dom är tämligen identiska till dom olika modellerna som sagt jag har en fläkt "dörr" liggandes hemma.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Datorbutiken har ersatt 300 EVO med en 300 SE modell, vad är skillnaden förutom 150kr?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cainight
pa1983:
Kräver och kräver. Jag vill ha bra kylning och det är precis vad jag betalat för men inte fått ?

Rätt eller fel ?

Du har helt rätt. Om det står i specifikationerna på kompletts sida att det är 10 fläktplatser så skall det vara 10 fläktplatser. Om det inte är det så träder konsumentköplagen i kraft. Tillsammans med diverse förarbeten och prejudikat innebär det lite grovt att de har två chanser på sig att rätta till den felaktiga leveransen innan du har rätt att häva köpet.

Du har däremot inte rätt att få rabatt på den felaktiga leveransen, även om de flesta seriösa leverantörer brukar erbjuda det i stället för att behöva bekosta skickandet av datorer fram och tillbaks. De måste nämligen täcka "alla" direkta merkostnader du har haft pga den felaktiga leveransen. Det kan täcka t.ex. bensinkostnader till butiken/posten, ersättning för förlorad arbetsinkomst om det inte kan göras på fritiden, etc.

I ditt fall innebär det bl.a. att du har rätt att få skicka tillbaks datorn till dem och de monterar över alla komponenter i en riktig låda som uppfyller det de lovade.

Däremot får du ingen ersättning för skador på annan produkt som leveransen har åstadkomit (t.ex. om en trasig fläkt gjort att ditt moderkort brunnit upp). Du har heller ingen självklar rätt till lånedator medan din är borta.

Mer detaljer om konsumentköplagen och det skydd den ger dig finns hos konsumentvägledaren i din kommun.

Att svara som Komplett gjorde är inte bara olagligt (återförsäljaren har alltid ansvar mot slutkunden och kan inte skylla på sin leverantör) utan också omoraliskt. De är skyldiga att veta vad de säljer och är alltid ansvariga för det de skriver på sin egen hemsida; de kan aldrig kräva att du skall veta att du skall kolla på leverantörens hemsida/pdf:er; de kan inte ens kräva att du vet att de finns. Men Komplett har aldrig slagit mig som en bra leverantör heller. Webhallen (även om man kanske får tjata lite ibland) och inWarehouse känns mycket mer seriösa.

Personligen skull jag fundera på att utnyttja ångerveckan och skicka tillbaks skiten till dem om du inte är nöjd och köpa av någon annan.

Eller var glad att du inte har ett stort hål i lådan som släpper ut onödigt mycket buller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
"massa text"

Personligen skull jag fundera på att utnyttja ångerveckan och skicka tillbaks skiten till dem om du inte är nöjd och köpa av någon annan.

Eller var glad att du inte har ett stort hål i lådan som släpper ut onödigt mycket buller.

Du är medveten om att det har gått drygt två "2" månader sedan första inlägget skrevs och hålet finns där även i denna dag då båda sidorna består av sådana även om dom är små, men många små blir ett stort...:)

Permalänk
Medlem

Cainight du har PM!