Permalänk
Medlem

Imponerad - WoW i Wine

Satte mig ner och kollade lite filmer på Youtube där WoW spelas i Linux med hjälp av Wine. Jag trodde inte det var möjligt att det skulle kunna fungera så pass bra som det gjorde. Fullscreen, ljud och FPS verkar ju fungera alldeles ypperligt.

Här är en film jag blev imponerad över: http://www.youtube.com/watch?v=80jIUKIjBEM

Nu när ljudkorts-drivare finns till X-fi serien så kanske Linux på min nästa rigg inte är så avlägset ändå. Finns det någon som har spelat WoW i Wine på senaste tiden, hur fungerar det för just dig? Använder någon ett X-fi kort vid spel av WoW i Linux? Fungerar ventrilo och WoW tillsammans i Wine, ljudmässigt alltså?

Berätta gärna om dina erfarenheter gällande detta!

Tack på förhand!

//benkaboy

Permalänk

Mjo, det skall funka alltihop...
Kom bara ihag att anvanda senaste versionen av Wine.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk

Jag har spelat WoW i CrossoverOffice som bygger på Wine och har "officiellt stöd" för WoW.
Det fungerade faktiskt bättre än i Windows (mitt grafikkort buggade i Windows).
Inga som helst problem!

Detta var nog för 6 månader sen ungefär.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jag har wow på mitt ubuntu och allting fungerar bra förutom att jag har lite lägre FPS än i windows.

Hade det redan installerat på min externa hårddisk så jag kopierade bara över det och startade med wine, fast jag var tvungen att ändra lite saker i config.wtf filen.

Btw, har ett ATI Radeon X800 card.

Permalänk
Medlem

Kopierade över sa du, måste det inte installeras genom Wine till nån simulerad C:\ ?

Vissa säger att man får högre fps, vissa säger att den blir lägre. De som säger att de fått högre fps när de kört i Wine istället för Windows, har de lurat sig själva eller finns det undantag ?

Permalänk
Medlem

Finns undantag

Permalänk
Medlem

Har kört WoW med Cedega i flera år, fungerar perfekt.
Cedega har fördelen att man kan köra WoW i Direct3D istället för OpenGL läget vilket ger ännu högre fps. WoWs OpenGL motor är nämligen inte lika optimerad.

Permalänk
Medlem

Ajsing, Blizzard får lov att optimera bättre för OpenGL.

Cedega är såklart ett alternativ, dock kostar det, vet inte om de extra fps'en i Cedega är värt riksdalerna det kostar. Läste någonstan om en person som gjort ett test med crossover, wine o cedega där det visade sig att Wine endast var näst bäst i fps'en men höll en jämnare och stabilare fps. (bara vad jag läst)

Kan man köra Ventrilo genom Cedega oxå? För Wine faller sig ju ganska fint ifall man nu kan köra både WoW och Ventrilo genom det samtidigt så slipper man ha 2 program igång samtidigt som lika gärna kan köras i ett o samma, eller? =P

Är Wine och Cedega krävande "program" eller märks de knappt av minnesmässigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Kopierade över sa du, måste det inte installeras genom Wine till nån simulerad C:\ ?

Nej, WoW verkar inte ha några registernycklar, ingenting gömt så det går att kopiera rakt av. Eller installeras genom wine, antingen från orginalskivorna eller som prov-version vilket egentligen är en normal installation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy Vissa säger att man får högre fps, vissa säger att den blir lägre. De som säger att de fått högre fps när de kört i Wine istället för Windows, har de lurat sig själva eller finns det undantag ?

Jag får ungefär samma fps i linux/wine som jag hade i windows. Med de undantagen att viewdistance måste vara på minsta i linux för att det inte ska hacka för mycket, däremot kan jag ha på 4x antialiasing & anisotropic filtering utan att det påverkar märkbart.

För övrigt går det att ladda ner källkoden till Cedega & installera det gratis den vägen. Ingen support på det viset, inte heller rösträtt ang. speloptimering.

Permalänk
Medlem

hackar?! det får det inte göra!! Vad kör du med för grafikkort Axel? Det kanske avhjälps med ett som har lite mer pulver under kylflänsen, om det nu är så att det du har inte är så brutalt..?

Permalänk
Medlem

Jag har läst att Ventrilon kan bli ett bekymmer men det kan jag själv inte verifiera. Jag har testat WoW och EVE-Online i Linux och EVE fungerar om jag stänger av ljudet och wow fungera klockrent.

Jag ska ta en sub på cadega och testa i veckan.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

ventrilo fungerar utan några som helst problem för mig. Var dock tvungen att ställa in ALSA som ljud-drivrutin i winecfg, och om man vill kunna använda push to talk utanför ventrilo-fönstret måste man använda nåt program som heter i stil med "ventriloctrl-3.0" eller något

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Låter trevligt Dax, gör det och hör av dig här sen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
ventrilo fungerar utan några som helst problem för mig. Var dock tvungen att ställa in ALSA som ljud-drivrutin i winecfg, och om man vill kunna använda push to talk utanför ventrilo-fönstret måste man använda nåt program som heter i stil med "ventriloctrl-3.0" eller något

ALSA-driver? Hur går det med mig som har X-fi kort då? Creative har väl bara släppt "closed beta driver" till Linux för sina X-fi kort? Skiter det sig då tro? Funderar på att köpa ett sådant här Asus-ljudkort som man kunnat läsa om här på swec. Tror ni det är ett vinnande alternativ för mig som vill köra Linux framöver?

Permalänk
Medlem

Ah där ser man:P tackar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Någon kunnig som har lust att dela med sig av sina kunskaper och ge mig en guide till att få det att fungera?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och läst lite forum här och där angående "WoW + Linux + ljud" och försökt komma fram till hur X-fi fungerar med WoW. Vad jag förstått ska man använda ALSA inställning i winehq.conf men jag som har ett X-fi med endast "closed beta drivers" att tillgå, ska jag använda hänvisa till de drivarna i Winehq.conf eller blir det helt åt skogen tro?