Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Datorn stängst av efter X sekunder.

Hejsan. Jag har köpt en dator & byggt ihop. Men när jag startar den så tar det mellan 1-30sec sedan stängst den av. Har testat plockat ur allt förutom processorn och det forsätter iaf. Så problemet ligger väll antingen i moderkortet eller processorn.

Om jag startar med skärm isatt så kommer det fram allt som det ska, den börjar till och med att installera om den är igång så länge.

Någon som vet vart felet kan ligga?

Processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330169
Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335586

-okley

Permalänk
Avstängd

kolla ett att alla kablar o kontakter är insatta riktigt. nästa sak som du ska kolla är att nollställa bios clear cmos ,du kan gå in i bios till "PC-Healt status" o kolla om cpun går väldigt varm i bios redan, normal temp är max 35-45grader i bios

En sak till va har du för nätagregat är det nytt eller gammalt ,det kan vara så illa att det inte pallar med det du har i datorn å då clipper den då den inte orkar mera

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Kom äntligen in i bios efter många omstarter, ser inte bra ut. Current CPU temp: ~100°C. Vad beror detta på? Jag som gjort något fel vid installation eller är det fel på moderkortet/CPU?

Permalänk
Avstängd

OOOOOOOOOOOOOOJJJJJJ!!!!!

ja då har du det där nästa projet blir att kolla att du tryckt in alla fyra pinns för cpu-kylaren i moderkortet o jag säger detta det skall knaka till ,men ändå detta låter som du glömt cpu fläkten helt

citera mig jag kollar hela tiden

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
OOOOOOOOOOOOOOJJJJJJ!!!!!

ja då har du det där nästa projet blir att kolla att du tryckt in alla fyra pinns för cpu-kylaren i moderkortet o jag säger detta det skall knaka till ,men ändå detta låter som du glömt cpu fläkten helt

citera mig jag kollar hela tiden

Kollade kylarn o den satt inte helt, fick dit den men låg ändå i 85°C, stängdes inte av men för högt iaf ju.

Permalänk
Avstängd

okej hmm låter som ett fel ex på cpun i såfall va har du för dator låda?, är den instängd i ett skåp så den inte får tillräkligt med ventilation , ursäkta denna dumma fråga men har du kopplat in strömmen till cpufläkten för ändå 87grader idle är inte ens dåligt det är urkasst

låter ändå som om du inte alls fått dit den som den skall ja hade gammal kylpasta som jag använt en gång istes inte byta ,min temp idlade 50 grader ändå o det är på en 65% överklockad dator med. så det måste va antingen fel på cpun eller så eller så visar ditt moderkort fel så att spärren för avstängningen blir felaktig då är det bara biosbyte som gäller men stänger sig datorn av under ett biosupdatering så kan du krasha biosen lägg märke till kan ,jag hade inte gjort det om det vart så hög temp vi snacka om.

detta är en länk för o kolla biosen in real okej det är för P965-DS3 men det är nästan lika bios i allfall

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/ga-p965-ds...

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Jag hade fått i alla piggar men tryckte till ordentligt på fläkten en gång till och nu ligger den på ~40°C. Känns lite ostabilt, den kan ju råka hoppa bort när jag flyttar datorn eller något.

Men tackar för hjälpen iaf, nu ska man väll börja installera.

-okley

Permalänk
Avstängd

Altså opm den ligger på ca 40 grader då är det i allfall lååååååååååååååångt mycke bättre en det va innan på 85grader som du skrev.

lycka till i allfall !!!

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

ett tips om du råkar ut för det här igen, känn på kylaren, fast stick inte dit fingrarna direkt för är det 85-100 grader så bränner du dig

men om du känner att kylaren inte är direkt varm och din prolle ligger på 85-100 så sitter felet i att du inte har tillräckligt bra kontakt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K