[Chassi] Sharkoon Rebel9 [bilder]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Det är beställningsvara.

Den finns i butik. Fanns en igår i U-V. Lättast är att ringa kundtjänsten så kan de kolla om de har i lager i någon butik nära dig.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mitt Rebel9 Value Edition ..grym kylning med 250mm fläkten..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hbom
Är väldigt nöjd med mitt Rebel9 Value Edition ..grym kylning med 250mm fläkten..

Drivs medföljande fläktarna via moderkortet?

Visa signatur

Dator: Core i5 2500K - Gigabyte GTX 460 SOC - MSI P67A-C45 REV B3 - Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP - Fractal Design R3 Pearl Black - Corsair TX 650W V2 80+ Bronze - Corsair SSD Force LX 256GB 2.5 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Logitech Z-2300 - Ace Laser Mouse MLUC100 - Logitech UltraX Premium Svart/Silver

Permalänk

Beställde 2x Economy innan jag läste den här tråden, trevligt:)

Synd bara att Pccity har sån fruktansvärd leveranstid....

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Viktor84
Drivs medföljande fläktarna via moderkortet?

Nej fram&sido gick rakt på ström(stor 4 kontakt) ..(sido har 3 kontakt oxå så går ju ändra hur man vill) ..(fram bytte jag)..

Jag har en fläktkontroll (scythe)
som jag kör sido (250mm-540rpm) fram (120mm-660rpm) bak (120mm-660rpm)
cpu går på auto (Cooler Master Mars.. 500-650rpm) temp i TAT har jag ---->

core1.. 23c
core2.. 21c

på 100% ------->

core1.. 37c
core2.. 34c

har temp sensor mitt i burken 27-28c

hälften är byggt av datorbutiken & andra hälften av mig själv....
lite kassa bilder (ny kamra skulle inte skada) ----->

orkade inte öppna burken

Permalänk
Avstängd

Är dagens chassie så jäkla dåliga?

Många klaga på att sweex var dåliga men det här var ju riktigt budget cha... plåtlåda.

Har köpt 200kr lådor tidigare och dom har lite mer kvalitet fast man inte förväntar sig det, min nuvarande nocolor(noname skit låda) chassi kosta 150kr och den är faktiskt bätre.

Behövde inte ändra något alls i nocolor lådan för att få in allt, I/O plåten passar perfekt, inga glipor någonstans...

Gissa vilken av lådorna som är tyst (men samma temp) NOCOLOR.

Om sharkoon är en kioskvältare i tyskland så kan jag förstå, dom vet absolut inget om kvalitet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vet tyskar inget om kvalitet? Du måste väll skämta <.<

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno88
Vet tyskar inget om kvalitet? Du måste väll skämta <.<

Nope, jobbar inom industrin och kan säga att våran företag har expanderat lavinartat sen tyskarna tog över volvos växellådstillverkning... vi är getdrags lilla konkurent(nästan).. vi ökar dom minskar

Tyskarna har upp till 10 olika kvalitets klasser, perfekt->bra->mindre bra... inte precis så men dom sätts i klasser som namnges med en simpel bokstav.

Vi svenskar har två klasser, bra och skit... skit skrottas direkt.

Ska jag nämna att tyska Liebherr maskinerna vi har på jobbet är under konstant reparation?

Nämn gärna någon tysk bil som inte stått längst väggrenen, BMW får ju Bogseras Med Wire, folk utan hjärna kör ju gärna en bil med stjärna.

Fast Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor är inte felfria heller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra ni som varit och hängt med i tråden om ni kunde rada upp en +/- sida för båda chassina Economy och Value, vore roligt att se hur det skiljer sig åt, och vill gärna veta hur mkt 250mm fläkten+120mm brummar i value, Funderar på att köpa ett sånt chassi själv inom en snar framtid.

MVH Dooks^

EDIT, ni som valt Economy versionen, vilka fläktar har ni köpt till då som är bra ? fundera på dessa http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NOCTNFS12...

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

oki, värt att köpa då, sparar in en bra slant om man köper chassit o fläktarna än att köpa p182 behöver man köpa till ngra sladdar till nexus fläkten ? hur många rekomenderar ni att man köper ? fylla alla 120mm platserna?

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dookan
Tänkte höra ni som varit och hängt med i tråden om ni kunde rada upp en +/- sida för båda chassina Economy och Value, vore roligt att se hur det skiljer sig åt, och vill gärna veta hur mkt 250mm fläkten+120mm brummar i value, Funderar på att köpa ett sånt chassi själv inom en snar framtid.
[/url]

I och med att jag kör fläktarna i så låg hastighet så låter dom inte alls mycket..
250mm fläkten låter inte alls mycket(för att vara en orginal fläkt) och som sagt så kyler den väldigt bra oxå..
mina andra fläktar en 120mm "Sharkoon Silent Eagle led" låter inte heller mycket
och sen blev det en 120mm "Aerocool Turbine led" låter inte heller så mycket (men den låter mest av dom)
Bytte ju ut orginal 120mm frontfläkten och den lät ganska mycket..

CPU fläkten "Cooler Master Mars" har jag inte hört så tyst e den
Nätagget "Corsair" är ju oxå väldigt tyst
GPU fläkten är ju den som har mest RPM på sig men hörs inte så mycket ändå

Kan ju säga att min gammla dator en HP med en chassi fläkt 90mm "zalman"
Och CPU fläkt "Arctic Cooling Freezer 7"
Orginal Nätagg
Och GPU fläkt
lät mycket mer än det jag har nu..

Så --->
+
Stort å rymligt
Låter mindre än man tror(beroende på fläktar givet vis)
Priset
kommer inte på mer

-
kommer inte på något (kanske att allt är skruvar inga snabb fästen)-
(men jag har inga problem med det)

Permalänk
Medlem

hbom så om jag läste rätt nu (är lite trött i skallen) så har du en Sharkoon Value då men det lutar nog åt en Sharkoon Value då, för har en kompis som vill ha ett bra billigt chassi som inte låter som ett jetplan själv så har jag en beställning på en p182 kanske ändrar mig sen när jag får se på sharkoon vem vet

tack ska ni ha !:D

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dookan
hbom så om jag läste rätt nu (är lite trött i skallen) så har du en Sharkoon Value då men det lutar nog åt en Sharkoon Value då, för har en kompis som vill ha ett bra billigt chassi som inte låter som ett jetplan själv så har jag en beställning på en p182 kanske ändrar mig sen när jag får se på sharkoon vem vet

tack ska ni ha !:D

Jepp rätt

Permalänk

Någon som vet vart jag kan beställa en 120mm fläktram till fronten. Det följde med en men tänkte installera en till =). Hittade på en tysk sida men kan inte språket så det blir svårt. Tack.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Köpte Economy edition hos PCcity här i stan för 400:-. Har aldrig läst om det förut såg bara ut som ett snyggt chassi. Hel nöjd med detta! Bra för kylning och allmänt snyggt. 2 dagar senare kom denna tråd upp på forumet ;D

Men blir nästan sugen på att såga i datorn så man kan få en 250mm fläkt...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LandWarrior
Någon som vet vart jag kan beställa en 120mm fläktram till fronten. Det följde med en men tänkte installera en till =). Hittade på en tysk sida men kan inte språket så det blir svårt. Tack.

Vet att sharkoon säljer 120mm fläkt hållare ..men tyvärr inte vilka som har dom??... .sry..

Permalänk
Medlem

Har också hittat detta chassi på PCcity och är supernöjd hittills.
Dock en sak som jag inte är 100% nöjd med...
Jag kommer inte att ha någon CD/DVD eller floppy och får då en täckbricka för lite, de skickar ju bara med 8 st blanka och 1 st med uttag för floppy.

ingen som har ett par över?

//Unigas

Permalänk
Medlem

ska till pc-city om 20 min.. har bara en liten fråga jag hoppas på snabbt svar till!

Funkar det att ha ett 8800GT i detta chassit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
ska till pc-city om 20 min.. har bara en liten fråga jag hoppas på snabbt svar till!

Funkar det att ha ett 8800GT i detta chassit?

Ja.

Permalänk
Medlem

ja då har man köpt ett rebel 9 på pccity för 399;-

lita snabba + / -

+ Priset
+ utseendet är moget och stilrent, ser ut att vara mycket dyrare
+ får plats med 4st 120mm fläktar
+ får plats med långa grafik kort
+ bra med dam filter framför frontfläkten
+ går att få mycket bra luft genomströmning då chassit är mycket öppet
+ låg vikt

- tunn plåt
- vass plåt
- dåligt med tillbehör
- inga snabb fästen

Permalänk

Hum, jag som hade spanat in mig på ett P180-chassi, det kanske är smartare att köpa det här chassit (antingen Economy eller Value) och sen lägga några hundra på några riktigt sjyssta fläktar? Vad tycker panelen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av combatcannibal
Hum, jag som hade spanat in mig på ett P180-chassi, det kanske är smartare att köpa det här chassit (antingen Economy eller Value) och sen lägga några hundra på några riktigt sjyssta fläktar? Vad tycker panelen?

Beror ju på om du vill ha ett tyst chassi eller ej. Vill du ha tyst, så ta P180.
Det antec-chassi som detta chassi skulle kunna tänkas tävla med är väl snarare 900. (fast jag skulle valt 900 om inte budgeten var mycket tight)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Beror ju på om du vill ha ett tyst chassi eller ej. Vill du ha tyst, så ta P180.
Det antec-chassi som detta chassi skulle kunna tänkas tävla med är väl snarare 900. (fast jag skulle valt 900 om inte budgeten var mycket tight)

Så chassin för mer eller mindre oväsen, oberoende på vad för nätagg och fläktar och sånt man sätter in?

...

Det är nu jag vill göra en decibelmätning av datorn jag sitter vid nu, den dator jag vill köpa med P180-chassi och med Sharkoon-chassit

Men vad är det som genererar ljud? typ, vinande ljud från "vindtunnlar" och sånt? Är P180-chassit känt för att vara extremt tyst eller är sharkoon-chassit känt för att vara extremt högljutt, eller är det så att man får det man betalar för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av combatcannibal
Så chassin för mer eller mindre oväsen, oberoende på vad för nätagg och fläktar och sånt man sätter in?

...

Det är nu jag vill göra en decibelmätning av datorn jag sitter vid nu, den dator jag vill köpa med P180-chassi och med Sharkoon-chassit

Men vad är det som genererar ljud? typ, vinande ljud från "vindtunnlar" och sånt? Är P180-chassit känt för att vara extremt tyst eller är sharkoon-chassit känt för att vara extremt högljutt, eller är det så att man får det man betalar för?

P180 är ju ett täckt chasst med dörr framför 5.25" enheterna.
Detta för att minimalt med ljud fån komponenter skall läcka ut.
Sharkoon har perforerad plåt på hela framsidan och på sidan.
Så prioriterar man tyst chassi är inte Sharkoon lämplig.
Prioriterar man däremot rymlighet och ventilationsförmåga är Shakoon ett bra val.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
P180 är ju ett täckt chasst med dörr framför 5.25" enheterna.
Detta för att minimalt med ljud fån komponenter skall läcka ut.
Sharkoon har perforerad plåt på hela framsidan och på sidan.
Så prioriterar man tyst chassi är inte Sharkoon lämplig.
Prioriterar man däremot rymlighet och ventilationsförmåga är Shakoon ett bra val.

...och dessutom består chassisidorna i ett P180 av en sandwichkonstruktion av plast och plåt, allt för att få ett stumt material som inte vidarebefodrar vibrationer. Hårddiskplatser är gummidämpade och chassifläktarna går att ställa i tre olika hastigheter, där den långsammaste hastigheten är tyst.
Innandömet är indelat i olika sektioner, för att undvika att värme från komponenter i en sektion påverkar komponenters temperatur i en annan sektion.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt fel att ens försöka jämföra p180 mot rebel9!

rebel9 399:-
p180 1110:-

båda utan nätagg.

Vänd på det, rebel9 är nog det tystaste och snyggaste chassi du får för dom pengarna. lika så för p180 serien. men dom spelar i helt olika divisioner.
vill du lägga 711:- kr extra på chassit är nog en mer relevant fråga.

Jag ska själv ha mitt rebel9 i sovrummet och prioriterar ljudet, men jag tror mer på öppet chassi och mindre fläktar/varvtal än ett stäng chassi med mer fläktar/varvtal.
Vet av erfarenhet från tidigare byggen att värmen stiger snabbt i ett stängt/ljudisolerat chassi. denna gången valde jag ett öppet chassi och vi får väl se om jag lyckas hålla nere ljudnivån. jag ska skriva en mini review på mitt bygge med db mätning m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
P180 är ju ett täckt chasst med dörr framför 5.25" enheterna.
Detta för att minimalt med ljud fån komponenter skall läcka ut.
Sharkoon har perforerad plåt på hela framsidan och på sidan.
Så prioriterar man tyst chassi är inte Sharkoon lämplig.
Prioriterar man däremot rymlighet och ventilationsförmåga är Shakoon ett bra val.

Hum... Då är frågan: Bra kylning eller en tyst dator? Isf är nog nästan kylningen viktigare, om man får välja mellan en dugligt sval men riktigt tyst dator eller en riktigt sval men dugligt tyst dator... Om ni förstår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
...och dessutom består chassisidorna i ett P180 av en sandwichkonstruktion av plast och plåt, allt för att få ett stumt material som inte vidarebefodrar vibrationer. Hårddiskplatser är gummidämpade och chassifläktarna går att ställa i tre olika hastigheter, där den långsammaste hastigheten är tyst.
Innandömet är indelat i olika sektioner, för att undvika att värme från komponenter i en sektion påverkar komponenters temperatur i en annan sektion.

Fast det där blir ju lite krångligare, så för att P180'an är dyrare så är inte den bara tystare utan även svalare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
Tycker det är helt fel att ens försöka jämföra p180 mot rebel9!

rebel9 399:-
p180 1110:-

båda utan nätagg.

Vänd på det, rebel9 är nog det tystaste och snyggaste chassi du får för dom pengarna. lika så för p180 serien. men dom spelar i helt olika divisioner.
vill du lägga 711:- kr extra på chassit är nog en mer relevant fråga.

Jag ska själv ha mitt rebel9 i sovrummet och prioriterar ljudet, men jag tror mer på öppet chassi och mindre fläktar/varvtal än ett stäng chassi med mer fläktar/varvtal.
Vet av erfarenhet från tidigare byggen att värmen stiger snabbt i ett stängt/ljudisolerat chassi. denna gången valde jag ett öppet chassi och vi får väl se om jag lyckas hålla nere ljudnivån. jag ska skriva en mini review på mitt bygge med db mätning m.m.

Jag vill komma undan så billigt som möjligt, så om 711 spänn mindre i chassikostnader ger mig en lika sval men kanske några db mer högljudd dator så är jag nöjd med det! Hur många db skillnad kan det bli egentligen, vi kan ju inte snacka typ en fjärilsfis kontra en flygplansmotor? Snackar vi typ 30db kontra 40 så är ju saken biff, men snackar vi typ 30db kontra 110db...

Permalänk

Det jag är orolig över med rebel9 är perforeringen på sidan, flyger det inte in en jäkla massa damm där? Visst man kan damisolera men bli kanske inte så snyggt

Annars verkar det vara ett grymt chassi för pengarna, jag menar 400kr och med dom fläktmöjligheterna det måste vara prisvärt

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Det jag är orolig över med rebel9 är perforeringen på sidan, flyger det inte in en jäkla massa damm där? Visst man kan damisolera men bli kanske inte så snyggt

kommer nog själv sätta en asfaltmatta på sidoplåtarna då jag ändå inte kommer ha fläktar där. Då kommer det inte in dam, läcker inte ut ljud, ljudisolerar och tar bort eventuella vibrationer.