Visakorts betalning DustinHome

Permalänk
Medlem

Visakorts betalning DustinHome

Jag har varit med om mycket men detta slår det mesta när det gäller att köpa prylar online.
(Jag har inget agg mot företaget i sig...bara deras system)

Jag köpte en webkamera från dustinhome 2006-01-06 kl 23:47 (alltså runt 1 år och 9 månader sen) och betalade med mitt visakort, allt var frid och fröjd och jag fick kameran efter ett par dagar.

13 - 15 månader efteråt (under vintern/våren 2007) får jag en påminnelse på betalning från dustinhome, ringer upp dom och förklarar att jag har ju betalat med visa kortet vid beställningen, personen som svarar säger att "jo jag ser att du betalat, det måste vara nått bugg med vårt system så ignorera den där påminnelsen så tar jag bort den här."
Allt är bra igen tills idag 2007-10-17....nu får jag påminnelse nr 2 och nu kräver dom pengar igen eller att dom tar till lagliga åtgärder, t-ex ansökan om betalningsföreläggande etc etc.(vilket skulle ge mej en betalningsanmärkning)

Med denna påminnelse får jag också ett utdrag på "transaction details" där det står att 2006-01-06 kl 23:47 har 645:- gått från mitt visa till deras system med ett OK som response...men där står också att 2006-10-31 har pengarna gått tillbaka till mitt visa?! (nästan 10 månader efter köpet alltså?!?!?!)
Och det utan nån som helst information från dustinhome till mej (har inte fått nån info av dom överhuvudtaget om detta, om man bortser från påminnelse 2, den första hade inte transaction details bifogat)

Huh? (man ser ut som en fågelholk nu)

Jag kommer ihåg att runt den tiden (sep-okt 2006) fick jag in pengar på mitt visa som jag inte visste var dom kom ifrån och jag ringde banken men dom kunde inte heller se vart pengarna kom från.
Jag har använt mitt visa till en massa annat online (utomlands) så jag trodde pengarna kom från nån av dom transaktionerna av nån anledning.
Kvinnan jag talade med på banken sa att jag skulle låta dom ligga ett tag och se om nån ger sig till känna och vill ha tillbaka pengarna men ingen hörde av sig på nån månad så jag använde dom till slut.

Summan det handlar om är 645:-SEK så det är inget jag lider av att betala men jag undrar nu om jag ska betala?
Det är ju inte jag som gjort fel och kameran är ju nu nästan 2 år gammal nu, samtidigt som jag gått omkring och trott att jag har gjort rätt för mej redan när det gäller dom pengarna, vilket jag också gjort.(hade ju ingen aning om att dustinhome`s system skulle spotta tillbaka pengarna till mitt visa efter nästan 10 månader....)

Ne, Dustinhome borde kunna sköta detta ärende snyggare tycker jag.

Nån som vet om jag kan bestrida detta med konsumentköplagen om Dustinhome moraliskt inte vill avföra ärendet?

Edit = Fixade nått stavfel

Permalänk
Avstängd

Du har ej betalat, bara att göra det. Sen tror jag inte Dustin kan skyllas på utan kreditkortsföretagat dvs VISA...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokey_Bandit
Du har ej betalat, bara att göra det. Sen tror jag inte Dustin kan skyllas på utan kreditkortsföretagat dvs VISA...

Hmm jag betalade ju vid beställning vilket framgår av deras bifogade Transaction Details dokument.
Men sen att det 10 månader senare kommer en refund har nog varken jag eller visa nåt med att göra skulle jag tro....annars borde ju dustin hört av sig före om dom inte fått pengarna...och visa kan ju inte gå in på dustins konton , ta pengar och skicka dom åt mej.
Eller lagras pengarna hos visa i 10 månader kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, du vet med dig att pengarna kom tillbaka till kontot, bara betala och se glad ut, de har upp till 3 år på sig att ta betalt.

Jag hade betalat utan att bestrida, skit händer, i alla brancher

Permalänk
Hedersmedlem

Även om det nu inte är annat att göra än att slanta upp så vore det oerhört intressant att få reda på hur det här ens är möjligt att ske? Det bör ju dessutom ligga i Dustins intresse att få saken utredd så att det inte händer fler gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter
Även om det nu inte är annat att göra än att slanta upp så vore det oerhört intressant att få reda på hur det här ens är möjligt att ske? Det bör ju dessutom ligga i Dustins intresse att få saken utredd så att det inte händer fler gånger.

Yeps, därför postade jag problemet här.
Brukar "bita" bättre om det blir mer offentligt och få företagen att se över sina system och rutiner

Man kanske skulle bestrida det genom att skicka tillbaka kameran? Man får nog en bättre kamera idag för dom pengarna

Edit = Citerar Mental

Jo jag vet ju nu sen igår att dom pengarna kom från dustin men jag visste det inte då, inte ens banken kunde ta reda på var pengarna kom från. Och det får jag reda på typ 1år och 9 månader sen köpet vilket för mej borde ge nån form av kompensation

Permalänk
Medlem

Re: Visakorts betalning DustinHome

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO

Allt är bra igen tills idag 2007-10-17....nu får jag påminnelse nr 2 och nu kräver dom pengar igen eller att dom tar till lagliga åtgärder, t-ex ansökan om betalningsföreläggande etc etc.(vilket skulle ge mej en betalningsanmärkning)

Vill du få en betalningsanmärkning så struntar du i att betala.
Om du inte vill få en betalningsanmärkning, betala.

Kreditkortsföretag kan i efterhand ta tillbaka pengar från sina "kunder" (alltså Dustin i detta fall, inte du) och då har ju Dustin helt plötsligt INTE fått betalt för kameran. Du har ju till och med fått papper på att du har fått tillbaka pengarna.

Du ska nog kolla upp det här med VISA (varför dom tog tillbaka pengarna), inte Dustin.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Visakorts betalning DustinHome

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mosfet
Vill du få en betalningsanmärkning så struntar du i att betala.
Om du inte vill få en betalningsanmärkning, betala.

Kreditkortsföretag kan i efterhand ta tillbaka pengar från sina "kunder" (alltså Dustin i detta fall, inte du) och då har ju Dustin helt plötsligt INTE fått betalt för kameran. Du har ju till och med fått papper på att du har fått tillbaka pengarna.

Du ska nog kolla upp det här med VISA (varför dom tog tillbaka pengarna), inte Dustin.

Jo jag är inställd på att betala detta men det hade vart roligt om DustinHome hade visat lite godwill på nått sätt.
Och att dom ser över rutinerna så att detta inte kan hända igen

För övrigt så går det inte att kolla detta med VISA, dom hänvisar till banken

"Visa Europe har ingen information om saldo, gjorda köp eller olika tilläggstjänster som t ex reseförsäkring på ditt Visakort. Vid samtliga frågor som rör ditt Visakort ber vid dig vänligen kontakta din bank."

Så nu har jag kontakta min bankman och han skulle försöka se vem som är ansvarig för att pengarna skickats tillbaka drygt 10 månader efter köpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Yeps, därför postade jag problemet här.
Brukar "bita" bättre om det blir mer offentligt och få företagen att se över sina system och rutiner

Det börjar dock bli litet jobbigt med alla som postar sina personliga ärenden här för att en officiell representant för företagen i fråga ska känna sig pressade att lösa ärendet väldigt mycket till de postandes fördel. Ditt inlägg har dock ett visst diskussionsunderlag i.o.m. att det är mycket intressant att du har fått tillbaks pengarna efter ungefär tio månader. Det skulle vara kul att veta hur det har gått till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Man kanske skulle bestrida det genom att skicka tillbaka kameran? Man får nog en bättre kamera idag för dom pengarna

Du verkar anse att det faktum att en kamera du köpt för två år sedan idag är två år gammal är något slags argument för att du ska slippa betala den. Problemet är dock inte att kameran är gammal utan att du inte har betalat för den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Jo jag vet ju nu sen igår att dom pengarna kom från dustin men jag visste det inte då, inte ens banken kunde ta reda på var pengarna kom från. Och det får jag reda på typ 1år och 9 månader sen köpet vilket för mej borde ge nån form av kompensation

Kompensation för vadå? Du har ju inte lidit några förluster! Snarare är det väl du som ska ge DustinHome kompensation för du innehållit betalning i över ett år.

För övrigt så bör väl DustinHome vid det här laget känna till att du är medveten att du inte betalat för varan, vilket försätter dig i ett dåligt läge om du skulle bestrida deras krav. Som sagt var så har de tre år på sig att kräva betalning av dig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Phod, du tror att det är jag som är boven i dramat?

JAG HAR betalat kameran.
JAG HAR inte innehållit nåra pengar.
JAG HAR absolut ingen medverkan till att pengarna betalades tillbaka, det är deras system eller visa som gjort det.
Och detta utan info till vare sig mej eller min bank om varför pengarna kom tillbaka och vem som skickat dom.

Hade jag fått veta att det var dustinhome som pengarna kom från hade jag givetvis ringt upp dom och frågat vad det är frågan om. Inte fan får man pengar "gratis" bara sådär in på kontot men när ingen kan se vart pengarna kommer från så kan man ju inte heller kontakta vederbörande. (vid tillfället hade jag en hel del transaktioner utomlands till och från mitt visa)

Jag har gjort rätt för mej hela vägen och agerat i god tro så varför ska jag ha strul 1 år och 9 månader efter köpet?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Visakorts betalning DustinHome

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Jo jag är inställd på att betala detta men det hade vart roligt om DustinHome hade visat lite godwill på nått sätt.
Och att dom ser över rutinerna så att detta inte kan hända igen

Varför ska dom se över sina rutiner? DustinHome har ju inte gjort något fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Jag har gjort rätt för mej hela vägen och agerat i god tro så varför ska jag ha strul 1 år och 9 månader efter köpet?

Hoppas du kan få banken att se över sina rutiner och ge dig kompensation för det som har hänt, typ "visa lite godwill på nått sätt".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Phod, du tror att det är jag som är boven i dramat?

JAG HAR betalat kameran.
JAG HAR inte innehållit nåra pengar.
JAG HAR absolut ingen medverkan till att pengarna betalades tillbaka, det är deras system eller visa som gjort det.
Och detta utan info till vare sig mej eller min bank om varför pengarna kom tillbaka och vem som skickat dom.

Hade jag fått veta att det var dustinhome som pengarna kom från hade jag givetvis ringt upp dom och frågat vad det är frågan om. Inte fan får man pengar "gratis" bara sådär in på kontot men när ingen kan se vart pengarna kommer från så kan man ju inte heller kontakta vederbörande. (vid tillfället hade jag en hel del transaktioner utomlands till och från mitt visa)

Jag har gjort rätt för mej hela vägen och agerat i god tro så varför ska jag ha strul 1 år och 9 månader efter köpet?

Jag förstår inte vad ditt problem är. Den enda anledningen till att du har "strul" är dig själv. Du vet att du fått tillbaks pengarna, så det enklaste är väl att bara betala in dem till DustinHome? Det skulle ta två minuter och sedan skulle problemet vara ur världen, men instället postar du här och försöker hitta något sätt att undvika att betala. Du säger att om du vetat att det var DustinHome pengarna kom ifrån så hade du gjort något åt det. Nu vet du det och vad gör du?

Med tanke på vad du skriver om "kompensation" och grejer är det ju rätt uppenbart att din avsikt med den här posten är att smita undan från att betala kameran, vilket gör dig till en bov i det här dramat. Att sedan (troligtvis) betalningsinlösaren gjort fel när du fick pengarna tillbaka kan man ju också diskutera, men det verkar du inte vara intresserad av.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Mitt problem är väl enkelt?
Jag anser mej inte vara den som gjort fel.

Men jag pratade nyss med vår konsumentombudskvinna här i kommunen och jag är tvungen att betala.
Så vart det med det , inge mer visa betalningar online för min del, det blir postförskott hädanefter

Sen borde jag ju få kompensation för min tid det tagit att reda ut detta men det får jag nog inte.

Ha dè alla

(loggar in på internetbanken och betalar en ca: 21 månader gammal räkning, tur att det inte var dröjmåls ränta )

Edit = Hoppas nån hos dustin kan skriva i tråden och berätta hur detta kunde hända så vi får lite info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Mitt problem är väl enkelt?
Jag anser mej inte vara den som gjort fel.

Men jag pratade nyss med vår konsumentombudskvinna här i kommunen och jag är tvungen att betala.
Så vart det med det , inge mer visa betalningar online för min del, det blir postförskott hädanefter

Sen borde jag ju få kompensation för min tid det tagit att reda ut detta men det får jag nog inte.

Vad sa din bank? Hur stor kompensation kommer du kräva av dem (dom får ju i sin tur kräva VISA om det visar sig att det är där felet ligger)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO

Edit = Hoppas nån hos dustin kan skriva i tråden och berätta hur detta kunde hända så vi får lite info

Jag kan gissa vad dom skulle säga:
"Av någon anledning drogs din betalning tillbaka, vi vill gärna veta varför."
DustinHome skulle ju aldrig betala tillbaka pengarna till dig, så varför tycker du att det är DustinHome som gjort fel?

Återigen, vad sa din bank?

Permalänk
Medlem

Ehm, ska du ha kompensation för att du har lagt ner tid på att försöka smita undan en betalning? Det är ju inte som om dom kräver dig på något extra utöver det du är skyldig dom? Hade förstått dig lite om dom hade slängt på påminnelseavgifter, faktureringsavgifter osv på den ursprungliga summan, det hade jag också blivit förbannad över, men så verkar ju inte vara fallet eftersom att du inte har nämnt något om såna avgifter, utan du vill ju helt enkelt utnyttja ett fel i deras eller bankens system för att slippa betala.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Ville bara flika in en liten kommentar om "goodwill" som alla pratar om och "förväntar" sig. Tror ni att företag (banker och andra) har en sjukt stor budget för så kallad "goodwill" eller? Man kan inte direkt kräva ett företag på nåt bara för att du tycker att du förtjänar det. Ett tack eller en ursäkt tycker jag att man borde få, men att "kräva" pengar är bara fel.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Hmm låter på vissa som att det är från er egen ficka pengarna kommer ?

Fick pm från dustinkillen att skulden är krediterad nu ...så case closed.

Ha ett underbart liv

Edit = Mosfet, inte ett ljud från banken ännu...men det behövs inge mer

Edit 2 = Mosfet, dustin killen sa också "luktar som att nån tryckt på fel knapp här nånstans... " så jag skulle tro att felet låg hos dustin, VISA borde inte kunna köra refund från dustin utan medgivande efter så lång tid tycker jag. Fick även mail från banken att dom skickat det vidare till kortavdelningen för utredning.

Typiskt så hann jag betala den innan jag for till jobbet idag hehe
Nåväl allt bra, sagan slut , ha en trevlig kväll Mosfet och alla andra

Permalänk
Medlem

Det gnälls på tok för mkt i det här forumet. klart som fan att dom inte kan kräva pengar efter flera år

Permalänk
Medlem

Observera att man som privatperson inte får någon betalningsanmärkning pga ett betalningsföreläggande. Först får du brev från fogden om skulden. Du skriver på och skickar in en lapp som meddelar fogden att du tagit del av skulden. Du får då 10 dagar på dig att bestrida skulden eller betala hela beloppet inkl. ansökningsavgifter och ränta för kostnaderna sökanden har haft för att lämna in ärendet. Betalar du inom dessa 10 dagar så blir det ingen anmärkning. Betalar du inte men bestrider så blir det ingen anmärkning innan tvisten är löst. Det är vid ustlag som upplysningsbolagen reggar en "anmärkning" för privatperson. Det är lite annorlunda för skulder till staten men det är en annan histora.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag dessa fall är intressanta rent teoretiskt. Gissar att GaGoO fått ett kvitto på betalningen. Om saken då skulle gå till rätten så har han/hon ju alltid det att visa upp. Enligt mitt mycket teoretiska resonemang är ligger Dustins fordran hos banken/kortföretaget (i.o.m. att de redan fått betalt av kunden och lämnat kvitto gissningsvis) och det är sedan upp till bank/kortföretag att justera det med kortinnehavaren i sin tur.

Rena felaktigheter i banksystemens överföringar kan ju dock "makuleras/annuleras/inhiberas" eller vad det nu kan kallas.

Bara för att någon skrivit fel kontonummer på en överföring och man fått miljontals kr insatta på sitt lönekonto av misstag, har man inte rätt sätta sprätt på dessa pengar.

Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AA
klart som fan att dom inte kan kräva pengar efter flera år

Riksdagen är av en annan åsikt:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GV0...

Motionen handlar om att dagens kvitton bleknar eller förstörs för snabbt och de måste göras mer arkivbeständiga.

Även Ikanobanken skriver detta på sin sida:
Företag har tre år på sig att kräva betalning av dig så andra kvitton bör du spara i tre år.
http://www.ikanobanken.se/engines/page___778.aspx

Permalänk
Dustin

Hej!

I just detta fall har det gått snett hos oss på nåt vis, en refund har initierats från oss utan att det finns ett ärende kopplat till den. Sedan har det dröjt ett tag innan ekonomisystemet fångat upp den 'obetalda' ordern och skickat ut påminnelser.

Generellt sett är man skyldig att betala men man kan ju ha en viss förståelse för om man inte alltid lägger märke till om det kommer in ett litet belopp på ens konto 10 månader efter att man betalt samma belopp vid ett köp. Av egen erfarenhet vet jag att alla kanske inte kollar av alla transaktioner på sitt lönekonto varje månad och summerar upp för att se om allt stämmer

I detta fall har
a) refund gjorts av oklar anledning efter lång tid och
b) det dröjt alldeles för länge innan vi påtalat det för kunden.

Har för mig att om man som företag inte krävt betalning från en konsument inom två år efter leverans faller ens rätt att kräva betalt för levererad vara eller tjänst. Jag är dock inte jurist så citera mig inte på det där

Mvh
Mikael Carinci

Visa signatur

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!

Permalänk
Medlem

Tackar för den informationen och allt det övriga MikaelC.

Permalänk

Det här ärendet är ett klockrent exempel på en betalning som INTE
behöver betalas tillbaks.

Det här handlar om en s k "condictio indebiti"

Det som i god tro mottagit ett belopp och förbrukat detta är inte skyldig att
återbetala. Vad som är god tro får avgöras fall från fall.

Men om man får in 650kr på sitt lönekonto och sen får återkrav först
10 månader efteråt är det glasklart att man inte behöver betala tillbaka.

Tråkigt att det var så många ovan som tyckte att det var trådskaparens
fel och att han borde skämmas som inte ville betala tillbaka.

Sen är preskriptionstiden 3 år (finns vissa undantag som banklån som brukar stödja sig på löpande skuldebrev och då gäller 10 år) när det gäller fordran som riktas mot ev konsument av en näringsidkare.

Det var ju annars bra att det löste sig till slut.

Permalänk
Medlem

Tackar för det inlägget Alexandar, made my day

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexandar
Det här ärendet är ett klockrent exempel på en betalning som INTE
behöver betalas tillbaks.

Det här handlar om en s k "condictio indebiti"

Det som i god tro mottagit ett belopp och förbrukat detta är inte skyldig att
återbetala. Vad som är god tro får avgöras fall från fall.

Men om man får in 650kr på sitt lönekonto och sen får återkrav först
10 månader efteråt är det glasklart att man inte behöver betala tillbaka.

Tråkigt att det var så många ovan som tyckte att det var trådskaparens
fel och att han borde skämmas som inte ville betala tillbaka.

Sen är preskriptionstiden 3 år (finns vissa undantag som banklån som brukar stödja sig på löpande skuldebrev och då gäller 10 år) när det gäller fordran som riktas mot ev konsument av en näringsidkare.

Det var ju annars bra att det löste sig till slut.

"god tro" har omformerats för det mesta sist jag kollade, du blir fortfarande återbetalningsskyldig men du straffas inte osv. Nu är jag inte helt hajj på detta så någon kunnig jurist får svara

Var är headcleaner?!?!?!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
"god tro" har omformerats för det mesta sist jag kollade, du blir fortfarande återbetalningsskyldig men du straffas inte osv. Nu är jag inte helt hajj på detta så någon kunnig jurist får svara

Var är headcleaner?!?!?!

Är heller ej jurist men konsumentombudskvinnan sa att jag onekligen handlat i god tro när det gällde återbetalningen.
Hon sa att var skyldig att betala men genom god tro så tyckte hon att företaget borde möta mej nånstans på vägen....nu gick ju allt bra till slut så det behövdes inte

Var dock tvungen att goggla lite på den latinska frasen Alexandar använde och hittade lite info om det, bland annat detta =

"En betalning som genomförts av misstag skall under vissa förhållanden gå åter enligt principen om condictio indebiti. I svensk rätt är huvudregeln sedan gammalt att pengarna skall betalas åter (se bl.a. NJA 1999 s. 575), men vidsträckta undantag görs främst då den som mottagit pengarna varit i god tro och förbrukat beloppet eller annars inrättat sig efter betalningen. Då mottagarens goda tro bedöms tas hänsyn till culpan hos båda parter. En betalare kan genom sitt agerande försätta mottagaren i god tro, även om mottagaren annars bort inse att betalningen var felaktig. Härvid är betalarens respektive mottagarens identitet av stor betydelse. Lägre krav ställs på konsumenter som betalare, medan högre krav ställs på exempelvis penningstarka näringsidkare, såsom banker. Betalarens passivitet kan vidare leda till att även en ondtroende mottagare efter en längre tid får en rätt att behålla det mottagna. Ju längre betalaren dröjer med återkrav, desto större skäl har mottagaren att tro att betalningen är riktig. "

Källa = http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=2695

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
"god tro" har omformerats för det mesta sist jag kollade, du blir fortfarande återbetalningsskyldig men du straffas inte osv. Nu är jag inte helt hajj på detta så någon kunnig jurist får svara

Var är headcleaner?!?!?!

Jag är jurist.....duktig sådan.

Är du i god tro i sådant här fall behöver du inte betala tillbaka.

Med god tro betyder att man inte kände till eller boede ha känt till att
man fått pengar som man är återbetalningsskyldig för.

Det är väl knappast något att snacka om i det här fallet.