30 000 nya IT-jobb i Sverige mellan 2007 och 2011

Permalänk
Melding Plague

30 000 nya IT-jobb i Sverige mellan 2007 och 2011

Enligt en rapport som analysföretaget IDC har släppt idag på uppdrag av Microsoft kommer det att skapas 30 000 nya IT-jobb från idag till år 2011. De kommer även skapas 1200 företag under samma tid.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt ! Känns bra då man går en it inriktad linje nu

Permalänk
Medlem

Härligt! All hail the new IT-bubbla!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT!!, nu kommer jag jobba i ett par år men nu vet man åt vilket håll man ska satsa på när man börjar universitetet;)

Permalänk
Medlem

Bra att veta man har gött om jobb de kommande åren ^_^

Permalänk
Medlem

Härligt då jag går sista året på IT-skola (:

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Geeks
SweClockers

IT-jobb har blivit en så bred term att den är i princip löjlig att använda. Kan innebära allt ifrån cobol-programmerare till bilmekaniker.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
IT-jobb har blivit en så bred term att den är i princip löjlig att använda. Kan innebära allt ifrån cobol-programmerare till bilmekaniker.

Så sant! Snart också för att vara besiktningsman på bilprovningen.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Ser ut som om man går rätt utbildning

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hehe, själv hoppade jag just av IT-linjen... Aja, det blir desto roligare för mig den dagen då bubblan spricker igen Om den nu gör det denna gång.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Och med IT-jobb menar de 29.000 nya jobb som telefonförsäljare eller kundsupport, och 1.000 nya jobb i ett IT-lager

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Finns hopp för alla IT-nissar där ute!
Men It jobben är väll igentligen ingen bristvara? (är inte speciellt insatt i dom jobben även om jag har gått Dator/It relaterad linje på gymnasiet)

Permalänk

Antagligen spam-varning på allas fräcka jobb/utbildningar snart.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Nice då man lär bli färdig med Datavetenskap: S & I på högskolan nån gång nästa år eller så.

Permalänk
Medlem

Ont:
Rent BS imo. Mot slutet av 2011 kommer det komma en ny rapport med titeln "Så många företag har lagts ned eller 'Vad som hände med de 30.000 jobben' ... "

OfT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Härligt! All hail the new IT-bubbla!

Då litar vi på dig att fixa den nya versionen av Bubble bobble, fast med små it-nissar istället för bubblor... jag skulle lätt vara med och panga

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
HÄRLIGT!!, nu kommer jag jobba i ett par år men nu vet man åt vilket håll man ska satsa på när man börjar universitetet;)

Då är det ju redan för sent:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
HÄRLIGT!!, nu kommer jag jobba i ett par år men nu vet man åt vilket håll man ska satsa på när man börjar universitetet;)

Då är det ju redan för sent:P

Men detta är inget jag behöver bekymra mig om. Är inte inne i ITsvängen längre. Elektriker är mycket säkrare kort:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Woho, kanske kan lyckas släpa mig ifrån mitt jobb på "it-lagret" i höst då. Tänkte jag skulle göra ett kraftigt försök.

Permalänk
Medlem

haha skoj med alla som tror dom får värsta IT-jobbet bara för dom går på en "IT-skola"

iofs så är det samma sak med dom som går på universitet, pluggar typ 5år och sen får dom sitta i kassan på ica!

tur att man sket i gymnasiet, kom in i "IT-världen" iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Finns hopp för alla IT-nissar där ute!
Men It jobben är väll igentligen ingen bristvara? (är inte speciellt insatt i dom jobben även om jag har gått Dator/It relaterad linje på gymnasiet)

Nej, det är inte direkt någon bristvara. Det är ljusa tider för oss i IT-branshen (pratar då om Utvecklare) och har varit ett bra tag nu

Permalänk

Kul med alla som säger IT-bubbla, för enligt någon undersökning tidigare i år (kommer inte ihåg vem eller när) så är det ingen ny IT-bubbla, utan det är den riktiga utvecklingen. Eftersom hela marknaden hänger med, och inte bara vissa områden som skenar som i början på 00.

Eftersom det är Microsoft som beställt den här undersökningen så är jag inte förvånad över siffrorna, ja, kanske att de var så låga. Hade något anti-IT-företag beställt hade de varit lägre siffror.

Permalänk
Medlem

vafan, hur kommer det se ut om 7 år när jag blir klar då? Hoppas inte alla börjar gå datavetenskapliga utbildningar iaf

Permalänk

Många 'nyheter' som presenteras i media har en lobby-organisation arbetat fram på beställning av en kund.

Funderar på vilka som kan ha beställt den här ?
I mina ögon det mest sannolika,någon tankesmedja med regeringsanknytning.

D.v.s. 'XXX nya jobb i YYY-branschen' ser bra ut för regeringen.

//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ont:
Rent BS imo. Mot slutet av 2011 kommer det komma en ny rapport med titeln "Så många företag har lagts ned eller 'Vad som hände med de 30.000 jobben' ... "

OfT:

Då litar vi på dig att fixa den nya versionen av Bubble bobble, fast med små it-nissar istället för bubblor... jag skulle lätt vara med och panga

Haha absolut! På riktigt nu så har jag för några månader sedan byggt en motor som ska kunna hantera liknande spel som Bubble bobble och faktiskt byggd med Bubble bobble som förebild. Det är nästan som att du visste, läskigt. Men jag använder den just nu till ett nytt Pong.. fyfan man växer aldrig ifrån det spelet, hjälp!

Ja jag har också svårt att tro på alla de jobbtillfällen som förutspås, som någon sa, telefonförsäljare och lagerarbetare. Men man kan ju alltid hoppas på det bästa, allt följs ju åt, så om IT-jobben blir många, då behövs det i slutändan på toppen av allt grafiska formgivare, thats where I swoop in! Hehe.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Och mellan 2007 och 2011 kommer jag skita 1242 gånger.

Ungefär så intressant var den här nyheten, jag tycker det är omöjligt att förutspå nåt sånt här.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Jättefint om det blir såhär, men alla framtidsprognoser ska man ta med en stor nypa salt.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Framtiden är ljus, så länge solen går upp.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Avstängd

2012 finns det 0 jobb kvar då ?

Permalänk
Medlem

Med köttberget på väg in i pension och snerekryteringen till IT-relaterade utbildningar så är detta inte helt omöjligt vill jag påstå.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av So_it_goes
Många 'nyheter' som presenteras i media har en lobby-organisation arbetat fram på beställning av en kund.

Funderar på vilka som kan ha beställt den här ?
I mina ögon det mest sannolika,någon tankesmedja med regeringsanknytning.

D.v.s. 'XXX nya jobb i YYY-branschen' ser bra ut för regeringen.

//

Hade du läst artikeln hade du vetat att det var Microsoft Sverige som beställde rapporten. Men det är ju konspiration det med, eller? :S

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."