Permalänk

Seg dator

Hej! Ja, jag vet att frågan ställts förut, men jag hittar inte precis samma symptom eller några svar som leder mig rätt. Så jag hoppas på hjälp.

Det gäller faktiskt två liknande datorer och deras otroliga seghet. De har 5-6 år på nacken, det är 1,6GHz PC med 256Mb RAM. Inte så bra, men nog ska det ta mindre än 15 sekunder från det man trycker på startknappen tills menyerna syns? Och mindre än 30 sek - 1 min att starta Internet Explorer?

Har en annan dator, på 1,7 GHz med 512 Mb RAM, den är aningens seg, ca 1 sekund för att via startmenyn. Fyllt acceptabelt. Är det 512 jämfört med 256Mb RAM som gör det eller är det något fel på 256Mb RAM PCna?

Fick ett tips om växlingsfilen. De står som följer:
Dator 1: 1,6Ghz/256: Växlingsfil=384Mb
Dator 2: 1,6Ghz/256: Växlingsfil=384Mb
Dator 3: 1,7Ghz/512: Växlingsfil=766Mb
Rätt enligt Microsoftsrekommendationer vad jag förstått.

Dator 1 har Telia Säker Surf (F-Secure).
Dator 2 har Norton Internet Security
Dator 3 har Telia Säker Surf (F-Secure).
så det tolkar jag som att det inte är säkerhetspaketets fel.

Är det ny dator som gäller?
Mer minne?
Några andra bra tips.

/Flourtanten

Permalänk
Medlem

För det första, vilket operativsystem kör du på den? Och för det andra, när installerade du om det senast?

Permalänk

Förlåt... Windows XP Home SP2. Ominstallerat nyligen - båda två. Formatterade hårddisken, installerad om Windows. Den ena har väldigt få program installerade. Officepaket, virus/brandvägg & nått bildprogram. Den andra har en massa saker, men de är i princip lika sega.

Permalänk
Medlem

Ok, då är det inte en 5 år gammal windows-installation som spökar då. En sak du kan göra är givetvis att trycka ctrl+alt+delete och kolla om det är någon process som ligger i bakgrunden och tar alla cpukraft. Och du kan även kolla hur mycket minne den använder. 256 mb räcker inte långt, men det borde vara nog för att WinXP ska flyta på hyffsat i alla fall.