Nya Catalyst för Linux släppta

Permalänk
Melding Plague

Nya Catalyst för Linux släppta

AMD har uppdaterat sina grafikkortsdrivrutiner för Linux. Den nya versionen har fått versionsnumret 8.42.3 och finns att ladda ner för x86 och x86_64.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Även ifall jag själv bara kör Windows så är ju detta toppen

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Har nvidia, men märker på IRC om folk slutar upp med att klaga över sina kort.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Har kört den i ett par dagar på stationära, och den är dessvärre inte så bra som det låter, jag får sämre prestanda (jämfört med tidigare fglrx) med UT2004 (enda spelet jag testat med) och får ibland felaktigheter i bilden som inte försvinner förrän X startats om.

Jag har dock ett Radeon 9800 PRO, så kan ju fungera bättre med nyare kort.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN SLIPPER JAG ANVÄNDA XGL!! wohoooo!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Har kört den i ett par dagar på stationära, och den är dessvärre inte så bra som det låter, jag får sämre prestanda (jämfört med tidigare fglrx) med UT2004 (enda spelet jag testat med) och får ibland felaktigheter i bilden som inte försvinner förrän X startats om.

Jag har dock ett Radeon 9800 PRO, så kan ju fungera bättre med nyare kort.

Får hoppas att de flesta buggarna för andra users löst sig iaf.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Talavis, tror det lär funka bättre på nyare kort. Minns jag inte fel skulle de öppna drivisarna vara riktade till R500 och R600. Lär funka bättre på X1600 och uppåt. Den som har mer info får gärna rätta mig här.

Själv ska jag köpa ett 2600XT i december till Linuxriggen!

Permalänk

Quake, Open Arena och sådana spel fungerar bättre för mig nu men Compiz Fusion är ett helvete att köra. Scrollning etc segar enormt.

Men fungerar ju att köra utan alla sådana effekter också.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Inaktiv

Bra att AMD drivrutinerna sakta letar sig upp till nVidia kvalitet. Undrar om det ändå hänt, utan uppköpet? Annars är det creds till AMD!

Permalänk
Medlem

Gott mos, här skall testas! Tror visserligen inte att skillnaden för ett xpress 200M kommer vara så stor =D

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Hedersmedlem

Knappast bra nog för att göra användarna nöjda, men ATI/AMD:s nya strategi med öppna drivrutiner kan definitivt löna sig i längden. På ett flertal Linux sajter har redan snacket börjat gå om att gå över till ATI/AMD grafikkort.

Visst, marknaden är inte så stor, men alla marknadsandelar som går att få kan inte annat än vara ett plus för ATI/AMD:s ansträngda kassa. Ibland kanske brist på pengar fungerar som bra stimulans att bryta mönstret och pröva något nytt. Själv har jag Nvidia för Linux systemen, men ifall utvecklandet av drivrutiner fortsätter i samma takt så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en övergång.

Permalänk
Medlem

@KimTjik

Jag tror du har rätt när du säger att ekonomin har fått AMD att tänka i andra banor och linuxmarknaden skall inte underskattas, den växer. Det är väll dumt att sia om framtiden, men jag tror att när Linux äntligen är riktigt redo för desktop marknaden kommer många få svårt att säga nej till priset. Och då är det inte direkt fel att vara "gammal i gamet".

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Inaktiv

Enemy Territory: Quake Wars för Linux FTW!

Permalänk
Medlem

Oh yes det här ska provas!

Hoppas det finns bra stöd för mobile-kort också.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Får varken igång 3D accerationen eller compiz med Ubuntu 7.10 :/
Står enbart Mesa hela tiden

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

När jag installerat fglrx (i Synaptic) kunde jag inte längre använda visuella effekter i Ubuntu 7.10. Vad göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
När jag installerat fglrx (i Synaptic) kunde jag inte längre använda visuella effekter i Ubuntu 7.10. Vad göra?

Installerade du fglrx via synaptic så har du installerat version 8.37.6. Den har inte stöd för AIGLX. Enda sättet att få igång de visuella effekterna är att återgå till de fria drivrutinerna eller köra XGL.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Ahaaaaa! Fasen vad n00b man har blivit helt plötsligt :P. Var kan jag få hjälp med installation från filen?

Permalänk
Medlem