Leveransproblem på Komplett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoreWorm
Det gick snabbt darkhell, min PC som jag beställde 12 september är inte ens skickad än, har haft status Släppt för plock i 8 dagar nu.

Fy fan det va länge
tycker ju att dom borde fixa ihop dom ordrar som kommer in först
men alla prylar kanske inte fanns på lager?

jaja har bärt hem skiten nu
fy fan va tungt dä va

ok det vägde visserligen bara 36 kg
men det va ena bite att bära
& datanörd som man är så tränar man ju fan inte
varför svettas ihjäl på ett gym när man kan sitta framför datorskärmens underbara ljus & surfa runt

jaja nu återstår det att koppla i alla sladdar & ev köpa gå att ett tagentbord
för jag tror fan inte att dä följde med någon sådant
& något tagentbord har man ju inte här hemma
förutom det inbyggda i lappisen..

Ok har nu tagit ur datorn ur lådan & upptäckte att ljudkortet inte tycks vara det jag beställde
el så är det jäkla svårt att se skillnad på dom

beställde ett X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326870

men på skivorna som följde med så står det enbart
X-treme Fidelity
samt på listan som följde med Creative SB X-Fi

bör jag oroa mig för att jag har fått fel ljudkort
tog en titt i lådan men det stod enbart X-Fi på kortet

jaja får väl reda på vad det är för kort när jag har satt igång datorn & checkat ljudinställningarna
annars så får man väl ringa till Komplett & ta ett snack med dom

nu ska jag iallafall iväg & köpa mig ett tagentbord
för det hängde inte med något sådant till min Komplett Gamer a20

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem

Komplett verkar lite piggare nu,
mitt datorsett (a20) som jag beställde den tredje släpptes för plock igår och skickades idag. Man kan hoppas att de håller på att beta av sina ordrar nu, i vart fall är iaf den här tidiga leveransen bra mycket bättre än vad jag hade förväntat mig efter supportens meddelande om att det kunde dröja in i november.

Permalänk
Medlem

Beställde mitt datorpaket igår , skickat till posten idag.

Komplett verkar vara tillbaka i gammal god form

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Beställde mitt datorpaket igår , skickat till posten idag.

Komplett verkar vara tillbaka i gammal god form

1 dag för att sätta ihop samt testa en dator
det har jag lite svårt att tro på

men det kanske gick så snabbt förr
fn vet jag..

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Avstängd

Maximalt strul.
Först skickar de mitt moderkort, sen tar posten vid och tappar tydligen bort paketet.
Ringer, de ska skicka det senaste i morgon vilket var dagar sen, ringer igen, inget syns i deras datorer.
så efter 2 veckor efter beställning fortfarande strul inte helt kompletts fel men inte funkar det så bra.

Så, less på dem, lade en beställning på datorbutiken i stället.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkhell
1 dag för att sätta ihop samt testa en dator
det har jag lite svårt att tro på

men det kanske gick så snabbt förr
fn vet jag..

Nej , det är jag som monterar o testar - komplett skickar bara delarna till mig

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Beställde en musmatta 12.20 idag, den skickades 13.40. Helt klart godkänd..

Har aldrig haft problem med Komplett.. dom har alltid skickat mitt under samma dag när allting funnits i lager.

Permalänk
Medlem

Komplett har tydligen fått ordning på sitt lager nu :

http://www.idg.se/2.1085/1.126701

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag tillåter mig själv att tvivla...

La en order på ett konfigurerat "Klappat&Klart!"-paket den 14 september med uppskattad leverans till hämtbutik den 28:e.
Mottog sedan inte mindre än 7 ändringar av leveransdatumet om alltifrån några dagar till två veckor.
Ringde och pratade med support den 16:e oktober och fick då äntligen beskedet att det inte var deras generella strul utan ett nätagg. som inte fanns i lager (vilket det enl. hemsidan fanns när jag beställde). De rekommenderade att jag avbeställde och la en ny order med annat nätagg.

Sagt och gjort, samma dag drog de pengarna (som de lämnat tillbaka 14 dagar efter första beställningen 14/9 då perioden för "Skyddat Belopp" gått ut) och sedan dess, t o m dags dato, har ordern varit "Bekräftad" - men intet mer. Deras uppskattade leveransdatum är onsdag 24/10, men jag räknade snabbt själv ut att deras uppskattade 12 arbetsdagar ger leverans först den 1:a nov.

Jag kan tänka mig att vara så elitistisk att jag anser mig vara högre prioriterad i det här läget. Men jag vågar inte ringa och pressa dom - det leder sällan till några fördelar att vara otrevlig och osolidarisk nämligen.

Vet inte vad jag ska tycka och tänka egentligen. Det är för sällan jag beställer nya datorer som privatperson, men 15 000 är ju ändå 15 000 - oavsett om man är företag- eller privatkund. Ändå GÖRS det skillnad.
Förseningar som drar ut längre än två veckor är i vilket fall i det närmaste oacceptabelt när alla produkter finns i lager, leveransproblemen är avhjälpta, inga av produkterna är i bräschen för sin plattform och vi inte befinner i Defcon -4 och det åkallas "Force Majeur" till höger och vänster.

Även om Komplett pressar priserna är det alltid dyrt med en prisvärd dator när tekniken förnyar sig självt i exponentiell takt.
"Most bang for the buck" är en allmängiltig dagskurs som förändras i sån takt att jag kan tycka det vore förtjänstfullt att forska kring och bygga ett nytt prisindex utav.

Som sagt, jag vet inte vart jag vill komma, men jag vet hur jag vill att det ska sluta:
En dator som upprätthåller vad den lovade när jag köpte den - ett par månaders förälskelse i BioShock och OrangeBox med snabb och fin grafik - innan nästa innovation tar vid och får alla frälsta att dregla och drömma.

Vad tycker ni? Kommer cirkeln någonsin att slutas eller bara loopas om och om igen?

Permalänk

Vad betyder "Släppts för plock"?
Betyder det att Komplett har börjat bygga datorn?
Hur lång tid brukar själva byggandet ta för dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad betyder "Släppts för plock"?
Betyder det att Komplett har börjat bygga datorn?
Hur lång tid brukar själva byggandet ta för dem?

Väldigt bra fråga. Den PC jag beställde 12/9 släpptes för plock 10/10 och sen dess har det inte hänt någonting. Jag ska nog ringa dom och fråga vad dom håller på med.

Permalänk

Hmm, dem måste ha problem med just din beställning.. du har otur.
Det borde ta typ 1-2 dagar att bygga en dator.
Eller så har dem hittat ett fel på din dator när de testade om datorn funkar.
Då måste dem ju ev. felsöka och byta ut den defekta delen. En teori bara..

Permalänk

Jag tycker komplett har blivit sämre om man tittar på leveranstider. Förut kunde jag beställa ett helt gäng med prylar på en lördag och få allt på måndagen. Numera dröjer det 2-3 dagar innan man får det. Beställer man från Datorbutiken och andra liknande butiker som håller samma klass som Komplett, så har dem mycket bättre leveranstid än vad Komplett har numera. Riktigt tråkigt tycker jag då servicen är något alldeles underbart.

Jag vet inte om det nya kundsystemet har bidragit till dem längre leveranstiderna, men riktigt tråkigt tycker jag att det är då Komplett är min favorit nätbutik att handla på.

Inför nästa köp så tror jag att jag kommer välja Datorbutiken eller Dustin istället. Känns som att dem håller bättre leverenstider om jag jämför tiden det tar för mina varor från Komplett att komma hem och deras varor från Datorbutiken/Dustin.

Jag vet inte om det bara är för mig det är så här, men om det är flera som upplever samma sak så kan dem nog lika gärna ta bort deras slogan ("Sveriges snabbaste leveranser?") för det känns inte ens som frågetecknet borde få stå där för tillfället.

Permalänk
Medlem

krypton1t: tycker det är lite väl snabba beslut att ta om Komplett blivit sämre "på sistone" då deras lageruppgradering stört under hela hösten vilket jag själv märkte av vid en beställning som tog 3 veckor istället för dagar.

Nu beställde jag en ny dator i delar för 24000 , beställde på torsdag em och fick paketet på måndag vilket jag anser är precis lika snabbt som vanligt från Komplett.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail till Komplett igår och frågade när dom hade tänkt skicka min dator egentligen. Idag fick jag mail om att den kommer skickas iväg idag. Äntligen säger jag bara.

Permalänk

Min dator har också skickats idag ;P
Hoppas bara att den hinner komma fram till kompletts hämtbutik i Stockholm så jag kan hämta den på lördag.
Undrar varifrån dem skickar den till stockholm.. göteborg? ^^

Hoppas de skickar med en DVI>VGA adapter.. blir sur ifall dem inte gör det för den kostar typ 240 spänn.

Permalänk

I tisdags förmiddag skulle grafikkortet som skulle ersätta mitt grafikkort skickas. Har varken fått kolli-id eller brev om att jag kan hämta ut det dem senaste dagarna. Komplett börjar mer och mer bli ett ovettigt ställe att handla på. Skickade in det i tisdags förra veckan och det känns som att ABSOLUT inget händer. Jag vet inte om det här har med det nya systemet att göra, men det verkar isåfall uppenbarligen inte funka alls bra.

Skärpning Komplett!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Min dator har också skickats idag ;P
Hoppas bara att den hinner komma fram till kompletts hämtbutik i Stockholm så jag kan hämta den på lördag.
Undrar varifrån dem skickar den till stockholm.. göteborg? ^^

Hoppas de skickar med en DVI>VGA adapter.. blir sur ifall dem inte gör det för den kostar typ 240 spänn.

Datorerna byggs och skickas från lagret i Norge.

Är det en sån här du syftar på?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=106841
Om du inte får med en så har jag en som du kan få för en billig peng.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FraXioN
Datorerna byggs och skickas från lagret i Norge.

Är det en sån här du syftar på?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=106841
Om du inte får med en så har jag en som du kan få för en billig peng.

H*lvete!! Det var faktiskt det jag fruktade mest.. alltså fan, varför är dem så dumma i huvudet att dem bygger grejerna i Norge när det är en svensk butik och alla grejer ska ut till sverige ändå.
grrr, då kan jag inte hämta datorn på lördag..

aa det är en sån som jag menar.. men vet inte hur det är angående hane>hona grejen.
tack men jag köper nog en ny hellre alternativt kräver en gratis av komplett.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
aa det är en sån som jag menar.. men vet inte hur det är angående hane>hona grejen.
tack men jag köper nog en ny hellre alternativt kräver en gratis av komplett.
[/QUOTE

Den jag länkade till är för de som har en DVI-utgång på grafikkortet men en VGA-kabel till skärmen.

Permalänk

Ahh, fick vänta i 3 veckor tills mitt paket kom! Sen stod det att mitt paket var på posten en fredag men jag fick inte nån SMS! Jag fick bara en påminnelse dagen efter jag hämtade mitt paket.

Detta var nästan inte sant...

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Mitt paket kom fram till stockholms hämtbutik idag
Ganska snabb leverans från norge till stockholm.. den skickades igår och den kom fram idag förmiddag.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
H*lvete!! Det var faktiskt det jag fruktade mest.. alltså fan, varför är dem så dumma i huvudet att dem bygger grejerna i Norge när det är en svensk butik och alla grejer ska ut till sverige ändå.
grrr, då kan jag inte hämta datorn på lördag..

aa det är en sån som jag menar.. men vet inte hur det är angående hane>hona grejen.
tack men jag köper nog en ny hellre alternativt kräver en gratis av komplett.

Det är ett norskt företag, Komplett Norge A/S i grund och botten. Skandinavien har ett och samma lager i Norge, styrelsen etc sitter i norge.

I Sverige har komplett hämtbutiker, kundservice, web administratör (för komplett.se) och lite andra kontorsfuktioner samt returavdelningen som testar inskickade datorer och komponenter för defekter.

Ang Hane-Hona kontakten, ring in till kunddtjänst eller maila dem så hjälper de dig nog med den saken ganska lätt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Okej.
Jag fick med 2 st DVI-VGA adaptrar (1 till varje skärm om man har 2 skärmar)

Datorn funkar kanon Antec 900 är dessutom knäpptyst ;P

Permalänk
Medlem

Det har nu gått lite mer än 1 vecka sen jag fick min dator
& den har strulat en aning

Det hela började med att en strömkabel till hårddisken hade åkt ur
men detta var ju givetvis lätt fixat

sen problem nr 2
vaknade på morgonen & tänkte köra igång datorn
visst fläktarna startade men ingenting mer hände
den vägrade att tänka
skärmen sattes aldrig igång el något
ringde då Komplett & dom bad mig att felsöka
gjorde givetvis detta & efter någon timme så prövade jag att ta ut det batteri som sitter på moderkortet & satte i det igen & så fungerade det helt perfekt

nu i förrgår så satte jag igång datorn
men när den visade datumet för mig så stod det på september 2003
lyckligtvis så fanns alla progg kvar så jag ändrade om det då till dagens datum & tid & allt fungerade som vanligt efter det

men nu igår samt även var gång jag drar igång datorn
så får jag upp något medd om att ant trycka på F1 el F2
trycker iallafall på något av alternativen & jag kommer då till BIOS
för att komma vidare så räcker det med att trycka på escape för att komma till inloggningen

& detta måste jag göra var gång jag sätter igång datorn
ska filma nästa gång jag sätter igång datorn & slänga upp
så får ni se vad jag menar

tur att man har 3 års garanti
för om 2 månader så är den säkert helt död
med tanke på hur mycket den har krånglat redan

jaja jag återkommer inom kort med filmen
jag har fan inte en aning vad jag ska göra för att slippa detta
installera om VISTA kanske fan vet..

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk

darkhell, försvinner inte garantin om man öppnar chassit? de har ju förseglat chassit med en klisterlapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
darkhell, försvinner inte garantin om man öppnar chassit? de har ju förseglat chassit med en klisterlapp.

Det vet jag faktiskt inte men det hoppas jag inte på
dom får ju för fan då se till så att kablarna sitter där dom ska & inte hänger löst för jag skickar inte in datorn för en sån skitsak

däremot så kontaktar jag dom imorrn igen för att ev skicka tillbaka den
nu när jag loggade in på datorn igen så hade den ställt sig tillbaka till 2004 01 01 kl 00:00
vad kan det bero på moderkort,el fel på mitt VISTA någon som vet..

på lite mer än 1 vecka så har jag haft 5 st fel på denna dator
& det är mer än vad jag någonsin har haft på min 4 år gamla stationära dator som jag gav te morsan.

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem

Till Darkhell:

Spontant låter det som antingen defekt/glappande batteri på moderkortet eller defekt moderkort. Är det bara batteriet är det en skitsak. Är det moderkortet så ligger du tyvärr ganska brunt till. Bara att packa ihop och skicka tillbaks...