Justerar iTunes volymen på mina spår vid import eller är det bara en "tag"?

Permalänk
Medlem

Justerar iTunes volymen på mina spår vid import eller är det bara en "tag"?

Hej

Håller på och lägger över mina skivor till digitalt format och valde efter mycket om och men Apples lossless-format. När jag importerar skivan i iTunes hittar jag ingen inställning där man kan justera volymen (vilket jag heller INTE vill göra), men när jag sedan spelar låtarna via min Squeezebox ser jag i låtinformationen ett fält som kallas "Volume Adjustment" och där varje spår har ett värde... Frågan är, har Itunes bara gett spåret en "tag" om hur mycket volymen bör justeras för att hamna på "normal nivå" eller har ljudet verkligen justerats i samband med import?

Tack på förhand!

Permalänk

Itunes har en funktion som heter soundcheck som skriver en tag med hur mycket volymen ska höjas eller sänkas för att spåren ska upplevas ha samma ljudnivå, själva ljuddatan ändras ej. Det ska gå att stänga av men jag använder inte itunes själv så jag vet inte hur.

Permalänk
Medlem

Tack! Då behöver jag inte oroa mig för att helgens arbete måste göras om...

Permalänk
Medlem

Le fauv har du fått igång funktionen i din squeezebox ? Har försökt med både track gain och replay gain mm, men ändå så varierar volymen mer eller mindre. I iTunes så fungerar volymutjämningen däremot.