Permalänk

Svart skärm men fläktarna fortsätter

Hej, min bror har ett jobbigt problem med sin dator, och eftersom han själv bara är 15 så får jag gå in och felsöka så gott det går.

Allt fungerar när han kör vanliga applikationer och program i Windows såsom IE, MSN, Winamp osv.
Spelar han CS så verkar allt flyta på som det skall då med.

Problemet är när han sätter sig med WoW. Han hinner kanske spela sisådär 5-7 min (ibland mindre) när bilden på skärmen helt plötsligt fryser, musen går ej längre att röra och ljudet(musiken från Winamp) är igång några sek innan det också lägger ner. När allt detta har hänt dröjer det ytterliggare några sek innan skärmen slår av till stand-by-läge. Datorn fortsätter vara igång och fläktarna snurrar... den startar INTE om sig själv.

Har stängt av "Starta om automatiskt" i XP, blev ingen blåskärm ens och allså ingen logg...

Nu har jag provat att byta ut HDDn mot en annan med wow, samma fel där. Har även provat att byta ut 5-6 olika minnen mot varandra samt bytt skärm. Felet kvarstår.

Nu börjar jag fundera på om det inte är PSU:n som krånglar, men jag har hört att vid PSU-relaterade problem startar bara burken om.

Kan det ha med grafikdrivrutinerna? Har provat senaste och näst senaste Catalyst.

CPU: P4 2.53 GHz
Minnen: Diverse av olika faktorisat, 3 st 256MB DDR, 2 st 512MB DDR
HDD: Maxtor 6L160P0 200GB IDE
Moderkort: Asus P4S8X-X
Grafikkort: Gecube ATI Radeon 9800PRO 128MB
PSU: Q-Tec 400W

Jag och min bror tacksamma för svar!

Visa signatur

Nil desperandum!

Permalänk
Medlem

Har samma Problem.
Någon som vet vad felet kan vara?
Har provat att byta grafikkort men felet uppstår fortfarande

Visa signatur

Tja

Permalänk
Avstängd

Värme?
Släng på en 90mm mot moderkortets nordbrygga samt grafikkortet.
Och kolla om detta fixar det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

En kompis till mig hade ungefär samma fel. Då var de hans fläkt på grafikkortet som hade gått sönder. Testa med att byta fläkt eller hela kortet.

Permalänk
Hedersmedlem

behöver inte gå in och byta komponenter.. bara kolla temperaturer och se ifall de är höga.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med, prövat allt utan att byta ut hårdvara. Kommer med mer info inom kort.

Permalänk
Medlem

Q-tec nätagg är ju extremt suspekt. Bör absolut bytas ut.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Sådär gör min dator när grafikfläkten går för lite (jag har dragit ner den rätt mycket i vanligt kontorsarbetande och glömmer ibland att dra upp den när jag startar spel). Jag håller med om diagnosen överhettning med andra ord.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Q-tec nätagg är ju extremt suspekt. Bör absolut bytas ut.

Men hur kan just World of Warcraft av alla spel som körs göra så att nätagget lägger ner?

Kan väl omöjligt vara så att WoW kräver så mycket kräm till grafikkortet att nätagget inte pallar? Tycker man ju att CS och andra div spel borde medföra samma sak... mycket märkligt! Speciellt när WoW använder en ganska gammal grafikmotor...

Visa signatur

Nil desperandum!