Noob me ny processorflät, får det inte att funka!!!

Permalänk
Medlem

Noob me ny processorflät, får det inte att funka!!!

Hej alla trevliga, har ett problem som säkert inte är så svårt att fixa om man bara vet hur....

Sitter på en sunkig hp dator med p4 3.2ghz,
fick för mig o byta fläkt idag från original till en zalman 7700, bytet gick bra o så (första gången), tills ja skulle koppla in fläkten i moderkortet,

På moderkortet sitter 2 st fläktkontakter?? en 3pins och en 4 pins, den förra fläkten till processorn satt i 4pins kontakten o i den andra satt en chassifläkt, koppla den nya zalmanen där chassifläkten satt för det var bara 3 pins på den, o strunta i chassifläkten då ja kör cabbat, men datorjäveln starta ju inte, så ja koppla in den gamla fläkten i 4 pins kontakten högst provosoriskt o då starta den men zalman fläkten gick inte igång förens ja drog upp den i speedfan, men så här kan ja ju inte ha det va göra?????

Hoppas nån förstod va skrev, för det gjorde ja knappt själv....

Hittade en sån här http://www.webhallen.com/prod.php?id=20694 kan de vara lösningen tro??

Visa signatur

Henke

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att koppla ur fläktregleringsgrejjen på mitt moderkort. Har du den inkopplad?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

ja löste det precis, var inte svårare än att trycka in 3 pins kontakten i 4 pins kontakten på moderkortet!!!

Gött som fan, tråkigt bara att tempen e 4 grader varmare i idle än med originalkyl...

Har provat 2 ggr nu med olika mycket kylpasta, men ingen skillnad....

Tips någon??

Visa signatur

Henke

Permalänk
Medlem

Jaha missade att du inte testade 3pins i 4pins. Läste dom att du gjorde det, vilket är rätt självklart att man testar då det är gjort för 3pins också hehe.

Du ska ha väldit väldigt tunt med kylpasta, den är till bara för att ta bort microskåpiska ojämnheter och göra så värmen leder bättre över till kylaren.

Sitter kylaren stabilt och inte vickar när du rör på den fastskruvad?

Jag kör också med zalman 7700 och jag får ner tempen rätt mycket jämfört med orginalkylare. Jag har satt fast min så pass att den inte går att vicka fram och tillbaka när den sitter fast. Den sitter åt rätt hårt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

ja skruva så hårt ja orka utan att gänga sönder skiten kan man säga, kylaren rubbar sig inte, använde dock inte medföljande platta som man kan sätta bakom moderkortet, men som sagt den sitter som en smäck, läste nån stans att pastan behöver tid att "brännas" in stämmer det eller e det bullshit???

HAde

Visa signatur

Henke

Permalänk
Medlem

Det stämmer så bra så!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Sedan har juh fortfarande inte idle tempen så stor betydelse vad som är viktigt är vad du får för temp i load.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Nu har du redan löst det, men för framtiden: Bra moderkort startar bara om det finns en fläkt ikopplad där CPU-fläkten ska sitta.