Radeon HD 3850 siktat

Permalänk

vill man köra högre upplösning med AA på behövs mycket minne, detta är va crysis drar i graffe minne tex.

1280x1024 medium
* NoAA 184MB
* 2xAA 295MB
* 4xAA 355MB
* 8xAA 395MB

1280x1024 high
* NoAA 315MB
* 2xAA 375MB
* 4xAA 440MB
* 8xAA 470MB
-Texture medium-
* NoAA 300MB
* 2xAA 363MB
* 4xAA 423MB
* 8xAA 445MB

1680x1050 medium
* NoAA 223MB
* 2xAA 375MB
* 4xAA 455MB

1680x1050 high
* NoAA 368MB
* 2xAA 456MB
* 4xAA 535MB
-Texture medium-
* NoAA 340MB
* 2xAA 428MB
* 4xAA 505MB

1920x1200 Medium
* NoAA 240MB
* 2xAA 430MB
* 4xAA 535MB

1920x1200 High
* NoAA 400MB
* 2xAA 515MB
* 4xAA 615MB
-Texture Medium-
* NoAA 370MB
* 2xAA 475MB
* 4xAA 585MB

just o just att man klarar sig med 512mb minne, för mig låter nya GTS 1GB intressant om det kommer en ny version i 1GB formatet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Spelar wow i 1600x1200 med mitt 6600gt med 128mb minne, default grafik. +70 fps
...

Jo tjena? Med vilka drivisar då, själv fick man 20 fps i samma upplösning med samma kort.

Permalänk
Medlem

1920x1200 medium är inte så dåligt... Sen så är ju inte crysis det enda spelet som finns heller... Och vad jag har sett av tester så verkar det vara väldigt dåligt optimerat, dåligt stöd för 64-bit, dual/quad core ect.
Och det är precis som någon sa, snabba minnen kan kompensera mycket. Visst 512 är bättre än 256 men det är inte katastrofalt med 256 mb. Sluta sluta klaga innan det ens har kommit ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Skitkortet?, Du vet inte vad du pratar om. Det kan prestera mycket bättre än 8800GT likagärna. Du är bara annu en nVidia-fanboy som ser ner på allt som kommer från konkurrenterna.

nVidia-fanboy eller nVidia-hateboy, samma mynt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Egentligen handlar det inte om storleken, är grafikkortet väldigt snabbt och har snabbt minne behövs inte lika mycket minne. Det kommer att bli överflödigt istället.

Utveckla gärna.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Jag tycker de får trycka ut lite mer high-end kort så att det blir konkurrens på toppen det är alltid bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Egentligen handlar det inte om storleken, är grafikkortet väldigt snabbt och har snabbt minne behövs inte lika mycket minne. Det kommer att bli överflödigt istället.

Med mindre minne kommer grafikkortet att få swappa ut texturer och läsa in dem från disk är ju det snabbaste som finns. Eller inte...

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Vadå skitkortet? Vet du nåt som resten av oss inte vet?

- Ett skitkort kan det bara bli om någon som dig tar över tillverkningen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seadxre3rg
jag tror att amd har en plan med att lansera demma korten så sent.. dem kollar konkurenterna och vilken prestanda konkurenterna har så bygger dem en grafikprocessor som e kraftfullare än motsvarande i samma prisklass .. eller så har dem skägget i brevlådan

Språk/stavningstips:
När du är osäker på huruvida du skall skriva "de" eller "dem" (istället för "dom" då), ta och prova att sätta in "vi" eller "oss" i meningen i fråga...

..kan vara ett tips riktat till alla för den delen

Alltså:

vi = de
oss = dem

med "oss":
jag tror att amd har en plan med att lansera demma korten så sent.. "oss" kollar konkurenterna och vilken prestanda konkurenterna har så bygger "oss" en grafikprocessor som e kraftfullare än motsvarande i samma prisklass .. eller så har "oss" skägget i brevlådan

med "vi":
jag tror att amd har en plan med att lansera demma korten så sent.. "vi" kollar konkurenterna och vilken prestanda konkurenterna har så bygger "vi" en grafikprocessor som e kraftfullare än motsvarande i samma prisklass .. eller så har "vi" skägget i brevlådan

resultat:
det låter ok med "de"..(som i 90% av fallen)

Vi skriver:
jag tror att amd har en plan med att lansera demma korten så sent.. de kollar konkurenterna och vilken prestanda konkurenterna har så bygger de en grafikprocessor som e kraftfullare än motsvarande i samma prisklass .. eller så har de skägget i brevlådan

Tack för mig..;)

Permalänk
Medlem

Förutom om det gäller crysis, så räcker nog 256mb ganska långt
Jag spelar tex. Cod4 på 1680x1050 med allt på max även AA,
och det finns inte minsta tecken på att det skulle vara för lite minne.
Man kan förstås inte påstå att det är en nackdel med mera minne.
Dessutom så är knappast 1920x1200 den vanligaste upplösningen
att spela i.

Visa signatur

|Phenom X4 9850BE @ 3,0Ghz (Nexus AXM-8200) | MSI K9A2 Platinum V2 |ASUS Radeon 4850|4096mb Corsair XMS2|
2320Gb|Earthwatts 500w|Vista 32bit| A+ TwinEngine

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är det bra med mycket grafikminne, men vissa verkar överdriva en aning. Jag kör Crysis-betan (och demot), med allt på medium i 12x10 och det är fullt spelbart.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThatSammyBoy
oj, ett väl genomtänkt inlägg. Tack för det du bidrog med

Säger förresten bara hur situationen skulle vara OM ATI gjorde sina kort utifrån vad Nvidia presterar. Menar alltså att det inte är så det går till...

Oj, kände du dig träffad?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Det Grafikkortet var snyggt!

Men jag ska köpa 2 st "Radeon HD 3870" och köra crossfire^^

Permalänk
Avstängd

kostar korten 1200:- så ja varför inte ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Är det? ja, det är det! Ordentliga flänsar över voltreggarna, mycket mysigt.

Hoppas verkligen på detta kort nu, priset är klart överenskomligt iaf.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Ja, för det tar ju ungefär en månad att bygga en grafikprocessor.

Skulle tro att han menade att de kollar in konkurrensen innan de spikar t.ex. klockfrekvenser för core/mem om de ändå har ett släppbart kort. Lite dumt att sätta dem så lågt att kortet presterar sämre än konkurrerande kort i segmentet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
kostar korten 1200:- så ja varför inte ^^

1800 var d väll endå?

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sonic1337
Det verkar vara pressande med 8800GT för radeon iaf hoppas det blir jämnt eller lite sämre mot 8800GT.

Varför hoppas du det?
Det är väl bara bra om Radeon presterar lite bättre mot 8800GT?
Det gynnar ju bara oss konsumenter ännu mer.

För mig spelar det faktiskt ingen större roll vem som "vinner" prestanda-kriget.
Jag köper det kort som passar för stunden. Oavsett nVidia eller ATi.

(Har iof alltid gillat ATi)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ett skitkort kan det bara bli om någon som dig tar över tillverkningen...

Läs vad jag skrev och vem jag citerar först innan du trycker på svara knappen. Jag tror på inget sätt att det är ett skitkort. Jag tror inte heller att det är ett super kort. Det jag vet är att jag inte vet något om det. Det kan lika gärna bli bra som dåligt.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Men wtf?
Är detta skitkortet motsvarigheten till 8800GT?

Bättre du håller tyst istället när du inte vet om nånting !!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

jag tRor att kortet kommer att va bra .. eftersom Nvidia har redan 8800GTS med G92 chipen som reserv ifall ATi kortet e för bra. hehe jag tror inte att Ati kommer att göra samma mistag som med HD2000 series.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
nVidia-fanboy eller nVidia-hateboy, samma mynt.

Utveckla gärna.

Om man tittar på konsloerna så ser man.

PS3 har till exempel 256MB XDR ramminne och 256MB GDDR3 grafikminne. Och där kan man köra i Full HD-upplösning i tunga spel? Konsolerna kan hantera grafiken mycket snabbare eller vad man nu ska säga.

Men jag börjar fundera nu ja, texturerna måste ju laddas från något. Men är det inte så att spelen laddar upp det som ska komma i grafikkortet innan man ser det?

Och det är dags att sätta en ny standard ja, om 512MB grafikminne var "standard" idag skulle många tillverkare göra grafikkort med 512MB. eller mer.

Permalänk
Avstängd

skitkortet, hahaha! Det är inte utsidan som räknas när det kommer tillkomponenter lille vän

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Tyvärr tror jag inte Ati pallar trycket denna gång heller. Detta baserat på att de basunerar ut DX10.1 som stora anledningen att köpa kortet.

Dx10 används knappt alls så 10.1 för en minidel av användarna kommer bara vara intressant för dom som programmerar sina egna spel. Cirka ingen.

Ger Dx10 något alls i crysis? Jag tror Dx10 faller bort just nu för att grafikkorten helt enkelt inte orkar med det.

Hoppas som vanligt på Ati/Amd.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blitz86
Jo tjena? Med vilka drivisar då, själv fick man 20 fps i samma upplösning med samma kort.

Kör linux, har drivrutin 1.0-9639
Hade förövrigt 35 i WinXP i 1024x768 när jag inte hade fps drop, så övergången till Linux gör att jag överlever länge på min dator. Dubbla fps'n fick jag ut.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Om 8800GT-motsvarigheten är single slot, har en bra bundle, liknande prestanda och bättre pris, så blir jag glad speciellt eftersom det är crossfire som funkar på X38 och P35, och inte SLI.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Tyvärr tror jag inte Ati pallar trycket denna gång heller. Detta baserat på att de basunerar ut DX10.1 som stora anledningen att köpa kortet.
...
Hoppas som vanligt på Ati/Amd.

Kanske vore det bättre för ATI att hamra in sin överlägsenhet i HD Video (i XP är funktionen i princip som bortblåst med Nvidia kort, medan ATI håller toppkvalitet i både XP och Vista). Jag skrev om det i en annan tråd också. Några av er här på Sweclockers borde väl intressera sig för mer än FPS? Så det finns goda nyheter redan nu Nyarlathotep.

Permalänk
Medlem

I första vändan kommer 3850 i 256Mb samt en version i 512Mb. Sedan kommer också 3870. Den är 512Mb.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta och lugna ner er med pajkastningen och otrevliga stämningen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Egentligen handlar det inte om storleken, är grafikkortet väldigt snabbt och har snabbt minne behövs inte lika mycket minne. Det kommer att bli överflödigt istället.

Hastighet och minnesmängd kan inte kompensera varandra. Du kan ha hur snabbt minne som helst på grafikkortet, men om det inte räcker till så måste resten av texturerna ligga i vanliga internminnet (RAM). Detta är slöare och längre "bort" on VRAM. T.ex. i ett spel om man snurrar runt snabbt och det måste ladda in texturerna som man inte såg förut kan det dröja rycka till lite vilket inte uppskattas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Ni som gnäller om att det bara äör 256mb minne och att det inet grå att köra högre än 800x600 (går gör det väl men vissa tycks tro att det går segt då). 800x600 körde man med Voodoo2 med 12Mb grafikminne. Så 256Mb är inga problem att köra med tex 1280x1024

Texturerna har växt till sig sedan dess.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ett skitkort kan det bara bli om någon som dig tar över tillverkningen...

Lägg av med sådana otrevliga inlägg tack.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Tänk om ni kunde växa upp...

Snälla rara människor kan vi inte låta korten komma först och sen se hur dom presterar? visst nvidia har haft ett övertag ett tag osv men ja gillar både ati/nvidia kort...

Kan vi inte bara lägga ner den barnsliga omogna attityden till dom 2 företagen va? hålla den tråd på en hög nivå med trevlig attityd och proffsig attityd?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ja om åldersnivån hade höjts så hade nivån på inläggen med det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt