Lenovo dumpar märket IBM

Permalänk
Melding Plague

Lenovo dumpar märket IBM

Den asiatiska tillverkaren Lenovo köpte för ett par år sedan upp IBM:s persondatoravdelning och har sedan dess sålt IBM-datorer. Men i samband med räkenskapsrapporten för andra kvartalet detta år tillkännagiver de att de avser att sluta använda IBM-märket på sina datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Lenovo låter Italienskt så lite mer jobb så fastnar märket i våra sinnen. Nu förodar jag inte märkesdatorer på något sätt men inte alla bygger själva...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Trist att höra även om IBM har vart rätt så dött senaste åren så är de ju endå lite kult över det hela...
Imo så skulle de dumpat Lenovo istället, IBM har som sagt lite kultstatus och med rätt marknadsföring och bra produkter så skulle de lätt kunna göra det stort igen, kolla bara på hur Apple lyckades dra sig upp ifrån graven till toppen på bara några år.

Men men... ännu en era som går i en tidig grav...
Sorgligt värre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Trist att höra även om IBM har vart rätt så dött senaste åren så är de ju endå lite kult över det hela...
Imo så skulle de dumpat Lenovo istället, IBM har som sagt lite kultstatus och med rätt marknadsföring och bra produkter så skulle de lätt kunna göra det stort igen, kolla bara på hur Apple lyckades dra sig upp ifrån graven till toppen på bara några år.

Men men... ännu en era som går i en tidig grav...
Sorgligt värre :/

IBM dött Oo.. vad är det du tänker på då.. persondatorer

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Trist att höra även om IBM har vart rätt så dött senaste åren så är de ju endå lite kult över det hela...
Imo så skulle de dumpat Lenovo istället, IBM har som sagt lite kultstatus och med rätt marknadsföring och bra produkter så skulle de lätt kunna göra det stort igen, kolla bara på hur Apple lyckades dra sig upp ifrån graven till toppen på bara några år.

Men men... ännu en era som går i en tidig grav...
Sorgligt värre :/

Håller med, trist. =/
Jaja, IBM är ju ganska långt ifrån att gå under för det om man säger så... De fortsätter väl på det som de är bäst på, alltså forskning och liknande
För att inte nämna processorer och high-end-prylar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

och servrar som dom är störst på..
för att inte tala om superdatorerna

Omsättning 91,424 miljarder dollar
Antal anställda 355 766
/wiki swe/

dött var det ja..

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem

Sånt jag syftade på med high-end. Mega-high-end alltså.
Och ja, de är rätt sjukt stora.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

hehe ok. high-end i detta forum brukar var quad etc ..
IBM har ju alltid varit noga med kvaliten, tror det är därför dom inte lyckades så bra med persondatorer "kvaliten före priset"

om ni minns 90tals mössen som ibm gjorde så vet ni vad kvalite är

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, de där var ju riktigt hemska.
Model M-keyboard är väl trevligare isåfall. Blir tokig på ljudet, speciellt om man är ensam uppe och ska vara tyst, men det går fan inte att neka: de är grymt sköna att skriva på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

hehe mjo... min mus höll i 8år med någorlunda andvändning
vet folk som andvänder "model-m" tbordet ännu

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Väldigt konstigt att de dumpar IBM till förmån för Lenovo. Jag undrar verkligen hur de tänker.

Permalänk
Medlem

Deras ps/2 bord håller lätt 20år med daglig användning, det är kvalité det

Synd att lenovo dumpar IBM Thinkpad som varumärke bara, måste vara det starkaste varumärket när det gäller laptops med kvalité.
(syftar på Thinkpads genom tiderna outstanding byggkvalité)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Väldigt konstigt att de dumpar IBM till förmån för Lenovo. Jag undrar verkligen hur de tänker.

Inte direkt. Företaget heter Lenovo. IBM är ett helt annat företag...

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men jag använder IBM tangentbord fortfarande och inget slår den än. Lite tung men stabil grymt bra kvalitet. Den har överlevt allt möjligt och fungerar utmärkt.
Sen så har jag en gammal IBM Aptiva som var välbyggd. Mycket bra dator på den tiden.
IBM Thinkpad är väl nr1 på laptopsmarknaden.
Jag förstår Lenovo men det störde mig inte det minsta att det stog IBM på deras datorer. Man känner så varmt för IBM på nåt sätt.

Permalänk
Medlem

Lenovo är/var väl den tredje största datortillverkaren?
Dvs. de måste vara betydligt mer välkända i sina hemmakretsar än här. IBM loggan hade gärna fått leva kvar ett tag till (i symbios med lenovo loggan) här känns det som, inte så många som vet vad lenovo är för något och IBM + Thinkpad klingar fortfarande ljuvt hos många.

Sen känns det å andra sidan konstigt att IBM låter dem leka så mycket med deras logga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Deras ps/2 bord håller lätt 20år med daglig användning, det är kvalité det

Synd att lenovo dumpar IBM Thinkpad som varumärke bara, måste vara det starkaste varumärket när det gäller laptops med kvalité.
(syftar på Thinkpads genom tiderna outstanding byggkvalité)

Du bör kanske notera att de inte dumpar varumärket "Thinkpad" utan endast "IBM". Någon nämnde att det lät italienskt, och det är nästan rätt. Lenovo hette från början Legend med bytte senare namn till Lenovo (nya legend kan man tolka det som; där novo är låtsaslatin för "ny".)

Jag tycker det är naturligt att de fasar ut IBM även om det förstås är lite sorgligt. Vi får hoppas att de behåller kvaliteten och den trevliga designen. Jag skulle helst inte se en Thinkpad som ser ut som en acer snälla

Permalänk
Medlem

vem andvänder inte ett ibm t-bord ratade alla nya för det och det är bäst fortfarande

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

jo men avtalet, när lenovo köpte IBM:s persondatoravdelning, innefattade att de fick använda sig av IBM loggan i ett antal år.. (kanske 3 ungefär om jag minns rätt?) innan de var tvungna att släppa det.

Jag kan ju förstå att lenovo använde sig av IBMs logga eftersom de vill att konsumenterna ska veta att de tänker fortsätta med IBMs kvalitetsstandard som gör IBM datorer så speciella. I dagens prispressade persondatormarknad så behöver man nog nicha sig för att överleva.
Apple med sitt Mac OS.. lenovo med kvalitet.. sony med design. osv...

Permalänk
Medlem

Bara de fortsätter med samma stilrena design så är det lugnt.

Permalänk

IBM är legendariskt

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Eh inte så farligt.

Lenovo thinkpad T61 är hur nice som helst.

http://uk.youtube.com/watch?v=Iw78gcU713g

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket gnäll här tycker jag. Lenovo tog över tillverkningen redan 2004 så detta är ju inget nytt direkt. Helt naturligt att de börjar använda enbart sin egen logga. Som bonus slipper man de fula färgerna i IBM-loggan och datorn blir än mer stilren.

Köpte en Lenovo Thinkpad i april, utan IBM-märkning. Den är toppen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
hehe mjo... min mus höll i 8år med någorlunda andvändning
vet folk som andvänder "model-m" tbordet ännu

har några gammla IBM servrar med sånt tangentbord till här hemma nån stans

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Lite väl mycket gnäll här tycker jag. Lenovo tog över tillverkningen redan 2004 så detta är ju inget nytt direkt. Helt naturligt att de börjar använda enbart sin egen logga. Som bonus slipper man de fula färgerna i IBM-loggan och datorn blir än mer stilren.

Köpte en Lenovo Thinkpad i april, utan IBM-märkning. Den är toppen!

Är väl ingen som påstått?
Köpte en thinkpad för drygt ett år sen och diggar IBMs logga bra mer än lenovo. Lenevo bygger ju bara vidare på IBMs design å allt så känns naturligt att det står IBM på den.

Sen förstår jag att de tar bort den, har sen uppköpet bara varigt en tidsfråga. Men jag anser att det är för tidigt, lenovo är inte så välkända här.

Permalänk
Medlem

jag tycker då IBM-loggan är snygg. men usch för branding, det är fan det värsta jag vet.

fast om de vill marknadsföra genom förvirring kan de ju använda VD:ns namn också. för vad var det han hette?:

Citat:

William J. Amelio

(förklaring för de segare kopplarna)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ganska intressant ur ett varumärkesperspektiv... Lenovo har (som några ovan har konstaterat) inte rätt att använda namnet IBM längre. Jag tänkte vid köpet att det skulle bli katastrof för Lenovo, men nu känner jag att man ändå mentalt på något sätt har kopplat ihop namnet Lenovo med IBMs gamla kvalitet och stil. Lenovo har gjort ett bra jobb med övergången och kommer nog att klara sig bra, särskilt eftersom man får behålla alla produktnamn, t.ex. ThinkPad.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Haha, de där var ju riktigt hemska.
Model M-keyboard är väl trevligare isåfall. Blir tokig på ljudet, speciellt om man är ensam uppe och ska vara tyst, men det går fan inte att neka: de är grymt sköna att skriva på.

Hade nåt liknande till 286:an. det va helt omöjligt att sitta o smygspela på den om nätterna.. knapparna hördes i hela huset nästan :d..

EDIT: Va precis ett sånt ser jag nu..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lite off-topic iofs men postar ändå...
http://uk.youtube.com/watch?v=VgXXCSlt7uI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
lite off-topic iofs men postar ändå...
http://uk.youtube.com/watch?v=VgXXCSlt7uI

hahaha.. ja det skulle ju vara nått det dära

Visa signatur

Jag hatar Ånge.