Macbook-utmanare från Asus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang Sen är val Mac-datorerna de enda tillsammans med Dell-skiten som inte har minneskortsläsare? Fruktansvärt pissdåligt. Men aja, båda två tycker jag är skräp.

Du får gärna tycka att det är skräp men din fakta är inte mycket bättre.

Min Dell XPS har i alla fall en 8-1 minneskortläsare. Titta t.ex. på Dell XPS M1330

Permalänk
Avstängd

Så bara för att Asus släpper en vit notebook så är det genast en apple-utmanare? Intressant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
man skaffar ju ingen mac bara ör att den ser bra ut utan för operativsystemet.

Nja, de flesta köper nog en Mac för designen, det är ju dessutom modernt och true i vissa kretsar också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
Den får vara designad av självaste picasso och snygg som en fotomodell, men så länge den inte lirar OS X så har den inte nått och komma med mot macbook

Designar picasso den så blir den nog inte snygg, och än mindre funktionell.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Så bara för att Asus släpper en vit notebook så är det genast en apple-utmanare? Intressant.

Nja, de flesta köper nog en Mac för designen, det är ju dessutom modernt och true i vissa kretsar också.

Javisst, så är de!
Jag köpte min G5a för att den är så jävla snygg.

Kanske inte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
Javisst, så är de!
Jag köpte min G5a för att den är så jävla snygg.

Kanske inte

Har jag sagt det?
Sweclockers är knappast representativt. Jag ser människor i min omgivning som inte är nördar, och de som köpte apples grejer är oftast de som inte kan så mycket men antingen köpt det för att det är snyggt, eller för att det är coolast.
En tjej jag känner tycker att en Apple-dator är mycket mer status hos en kille. I hennes värld är det ju dock mycket märkesgrejer som gäller som converse, och skumma "true" indieband och coola intressanta estetkillar med gitarr och poesihäfte.
Hon är en sån som inte skulle tveka en sekund att köpa en apple bara för designen och "true"-faktorn. Och den coola "true"-faktorn i sig är bara en bieffekt av designen . Självklart har hon en iPod som hon förbannar varje gång den krånglar.
Jag tycker det är rubbat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Ubuntu? börjar bli grymt populärt för bärbara datorer.

Sen är val Mac-datorerna de enda tillsammans med Dell-skiten som inte har minneskortsläsare? Fruktansvärt pissdåligt. Men aja, båda två tycker jag är skräp.

Fortsätt drömma.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Har jag sagt det?
Sweclockers är knappast representativt. Jag ser människor i min omgivning som inte är nördar, och de som köpte apples grejer är oftast de som inte kan så mycket men antingen köpt det för att det är snyggt, eller för att det är coolast.
En tjej jag känner tycker att en Apple-dator är mycket mer status hos en kille. I hennes värld är det ju dock mycket märkesgrejer som gäller som converse, och skumma "true" indieband och coola intressanta estetkillar med gitarr och poesihäfte.
Hon är en sån som inte skulle tveka en sekund att köpa en apple bara för designen och "true"-faktorn. Och den coola "true"-faktorn i sig är bara en bieffekt av designen . Självklart har hon en iPod som hon förbannar varje gång den krånglar.
Jag tycker det är rubbat.

"Nja, de flesta köper nog en Mac för designen, det är ju dessutom modernt och true i vissa kretsar också."

Jag tog mig själv som exempel, köpte min mac för OS X och inte för att den är snygg. Ska jag vara ärlig tycker jag inte min burk är snygg heller.

Du får de att låta som att du baserar din upplevelse av macanvändare på din tjejkompis "sätt".

Nu börjar dock dehär låta som Macusers vs. pc så jag drar mig ur denhär diskutionen nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
"Nja, de flesta köper nog en Mac för designen, det är ju dessutom modernt och true i vissa kretsar också."

Jag tog mig själv som exempel, köpte min mac för OS X och inte för att den är snygg. Ska jag vara ärlig tycker jag inte min burk är snygg heller.

Du får de att låta som att du baserar din upplevelse av macanvändare på din tjejkompis "sätt".

Nu börjar dock dehär låta som Macusers vs. pc så jag drar mig ur denhär diskutionen nu

Jag sa de flesta, som jag redan sagt är inte sweclockers representativt för den gruppen människor. Och jag baserar inte allt på henne.
Men ingen jag känner som har apple är speciellt djupt insatt i datorer utan tycker de är snygga och fräna. En enda av dem pratar om att han gillar OS X. Men han skulle ändå aldrig få för sig att köra OS X på en vanlig PC. Det måste ju va mac.

Jag tänker inte starta en mac vs. PC diskussion. Men Apple säljer väldigt mycket på design, deras iPhone och iPod är ju bra exempel på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rancor
Du får gärna tycka att det är skräp men din fakta är inte mycket bättre.

Min Dell XPS har i alla fall en 8-1 minneskortläsare. Titta t.ex. på Dell XPS M1330

Inte en enda jävla dator på farsans jobb som är ifrån Dell i alla storlekar och utformande och modeller har minneskortsläsare. Var lagom glad när vi var ute och reste med företaget och Dell användarna kunde inte på något sätt få tillgång till bilderna pga saknandet av minnesläsaren.

Min upplevelse var att Dell och Mac användarna satt på det billigaste möjligaste skräpet av alla datoranvändarna. Hur många sketna Apple och Dell-datorer har jag inte varit med om?? (Apple är det framför allt saknandet av minnesläsare som får kritik och idiotin med slot-in spelare)

Permalänk
Avstängd

Låter ju inte så smart att lägga bilderna på ett minneskort då

Vitt har väl blivit lite synonymt med Apples produkter, på gott och ont. De flesta kommer ofrånkomligen nämna Apple åtminstone en gång när de ser en vit mp3- spelare eller en vit laptop. Personligen, och jag har sagt det många gånger, skulle jag välja funktion framför form hundra gånger om dagen, varje dag. På något vis finner jag Lenovodatorerna som tjusiga på sitt vis och de levererar vad jag erfarit på ett helt annat vis än nästan valfritt annat märke.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Inte en enda jävla dator på farsans jobb som är ifrån Dell i alla storlekar och utformande och modeller har minneskortsläsare. Var lagom glad när vi var ute och reste med företaget och Dell användarna kunde inte på något sätt få tillgång till bilderna pga saknandet av minnesläsaren.

Min upplevelse var att Dell och Mac användarna satt på det billigaste möjligaste skräpet av alla datoranvändarna. Hur många sketna Apple och Dell-datorer har jag inte varit med om?? (Apple är det framför allt saknandet av minnesläsare som får kritik och idiotin med slot-in spelare)

Bluetooth? WLAN? USB-Minne? Det finns många alternativ till minneskort. Minneskort tycker jag bara är stora och klumpiga egentligen, mycket smidigare med USB-minne.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Bluetooth? WLAN? USB-Minne? Det finns många alternativ till minneskort. Minneskort tycker jag bara är stora och klumpiga egentligen, mycket smidigare med USB-minne.

Blir dock svårt att stoppa in USB-minnet i sin digitalkamera

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Bluetooth? WLAN? USB-Minne? Det finns många alternativ till minneskort. Minneskort tycker jag bara är stora och klumpiga egentligen, mycket smidigare med USB-minne.

Jag har dock aldrig stött på en digitalkamera med Wlan, Bluetoothen är på tok för slö samt ingen kamera med bluetooth och def ingen kamera med USB-minne.

Och det är intressant att du tycker minneskorten är stora och klumpiga jämfört med USBminnen. Du kan ju inte använda dig av teknik ifrån 2000-talet om din situation är sådan.

Minneskorten har enorma fördelar jämfört med alla sina konkurrenter. Tar ingen plats pluss är en standard ibland kameror. Man MÅSTE ha i åtanke att en bärbar dator är tänkt att förflyttas och resa med. Den är ju som sagt "bärbar".
Det kommer uppstå massvis med situationer när du är på resande fot där du möter folk med kameror och vill ta del av deras bilder, eller föra över filer mellan datorer med kameraminnet. Under mitt år i Kina använde vi oss kontenuerligt av minnesläsarna då ALLA pc-datorerna förutom Dell hade minneskortsläsare. Jag har använt min minneskortsläsare mer än resterande kontakter, uttag och DVD-brännaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Men ingen jag känner som har apple är speciellt djupt insatt i datorer utan tycker de är snygga och fräna. En enda av dem pratar om att han gillar OS X. Men han skulle ändå aldrig få för sig att köra OS X på en vanlig PC. Det måste ju va mac.

Man umgås med olika typer av människor, alla jag umgås med som är rätt kunnig inom datorer, med rätt kunnig menar jag folk som kompilerat sin första linuxkärna för över 10 år sedan och jobbar med programmering eller andra områden. Alla dessa kör mac idag.
Det är ingen slump att så otroligt många *nixnördar kör macar idag heller. Macar drar inte bara till sig folk via design. Jag själv började inte med macar för design, jag började med osx server 10.1 och blev fast.

De jag umgås med som inte har något intresse för datorer osv. äger heller ingen mac. De äger HP, Dell, Acer osv. och alla klagar mest på hur dåliga deras maskiner är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Man umgås med olika typer av människor, alla jag umgås med som är rätt kunnig inom datorer, med rätt kunnig menar jag folk som kompilerat sin första linuxkärna för över 10 år sedan och jobbar med programmering eller andra områden. Alla dessa kör mac idag.
Det är ingen slump att så otroligt många *nixnördar kör macar idag heller. Macar drar inte bara till sig folk via design. Jag själv började inte med macar för design, jag började med osx server 10.1 och blev fast.

De jag umgås med som inte har något intresse för datorer osv. äger heller ingen mac. De äger HP, Dell, Acer osv. och alla klagar mest på hur dåliga deras maskiner är.

Det är mitt intryck också, även fast inte tvunget alla datorkunniga jag känner är så. Flera vänner som brukade vara involverade i demoscenen kör dock numera Macar.

En av de största anledningarna till att jag gick över till Mac var att den Unixbaserade kärnan i operativsystemet verkade så mycket schysstare, snyggare och stabilare än det hopkok som Windows är uppbyggt på (skit, ska de aldrig förnya kärnan och satsa på emulering för gammal mjukvara istället för att stödja den i native?).

Permalänk

Ajdå, dubbelpost... Konstigt. Radera det här inlägget tack.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
och jäkligt mycket färre svenska tecken på tangentbordet

Äh, så svårt ska det väl inte vara att lära sig att hitta rätt knapp?
Dessutom förstår jag inte vad du får svenska tecken ifrån, den svenska layouten är väl i princip identisk med väldigt många andra layouter? Alltså, positionen för specialsymbolerna (ex. shift-+ ger ? men i den engelska layouten ger det _).

Jag tycker den känns lite stor, 14,1 tum. Hur kommer det sig att 13,3-tumsskärmar är så pass ovanliga?
Riktigt synd på tv-kortet också, tv är sååå 1900-tal.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men ingen jag känner som har apple är speciellt djupt insatt i datorer utan tycker de är snygga och fräna. En enda av dem pratar om att han gillar OS X. Men han skulle ändå aldrig få för sig att köra OS X på en vanlig PC. Det måste ju va mac.

Är som Sidde säger. Man umgås med olika människor. Jag satt med Unix innan, och det som fick mig att köpa Macen var OS X. Arbetet framför datorn har varit en fröjd sedan dess. Jag ser mig själv som relativt insatt i datorer.

Designmässigt var denna laptop från Asus ingenting att komma med dock. Macbooken är snyggare på alla sätt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Jag har dock aldrig stött på en digitalkamera med Wlan, Bluetoothen är på tok för slö samt ingen kamera med bluetooth och def ingen kamera med USB-minne.

Och det är intressant att du tycker minneskorten är stora och klumpiga jämfört med USBminnen. Du kan ju inte använda dig av teknik ifrån 2000-talet om din situation är sådan.

Minneskorten har enorma fördelar jämfört med alla sina konkurrenter. Tar ingen plats pluss är en standard ibland kameror. Man MÅSTE ha i åtanke att en bärbar dator är tänkt att förflyttas och resa med. Den är ju som sagt "bärbar".
Det kommer uppstå massvis med situationer när du är på resande fot där du möter folk med kameror och vill ta del av deras bilder, eller föra över filer mellan datorer med kameraminnet. Under mitt år i Kina använde vi oss kontenuerligt av minnesläsarna då ALLA pc-datorerna förutom Dell hade minneskortsläsare. Jag har använt min minneskortsläsare mer än resterande kontakter, uttag och DVD-brännaren.

Visst, har man ingen kabel till kameran så finns det inga alternativ. Men när du väl har fått in bilderna på den första datorn så är det betydligt smidigare att dela dem med de andra datorerna via trådlöst nätverk eller dylikt, istället för att var och en ska ladda bilderna ifrån kortet.

Jag har personligen aldrig användt minneskort, behöver jag överföra bilder från en kamera använder jag kabel (man har ändå med sig laddaren till datorn, då får man rum med en liten USB-kabel med).

När det gäller digitalkameror med WLAN så finns det också, Nikon Coolpix P3 är den första google hittar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
Den får vara designad av självaste picasso och snygg som en fotomodell, men så länge den inte lirar OS X så har den inte nått och komma med mot macbook

Min PC lirar X, & den är inte snygg den. Fast min skärm är snygg i svart. Har hört att man får betala extra för den färgen hos apple...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Visst, har man ingen kabel till kameran så finns det inga alternativ. Men när du väl har fått in bilderna på den första datorn så är det betydligt smidigare att dela dem med de andra datorerna via trådlöst nätverk eller dylikt, istället för att var och en ska ladda bilderna ifrån kortet.

Jag har personligen aldrig användt minneskort, behöver jag överföra bilder från en kamera använder jag kabel (man har ändå med sig laddaren till datorn, då får man rum med en liten USB-kabel med).

När det gäller digitalkameror med WLAN så finns det också, Nikon Coolpix P3 är den första google hittar.

Då vi snackar om en bärbar dator så kan du glömma begreppet router. Du sitter på en flygplats, en fabrik, hos en kompis, ett cafe eller liknande där du absolut inte har tillgång till någon form av router.
Sen så har man inte alltid en kabel med sig. Hur ofta tar du med dig en kamerakabel när du tar med dig kameran? Ungefär aldrig? Det handlar inte bara om din egna kamera, utanom andra kameror i din omgivning.
Som sagt tidigare så användes minnesläsaren kontenuerligt i Kina. Jag kunde med minnesläsaren plocka allas bilder, eller överföra filer på flygplatsen, fabriken. Den användes långt mycket mer än resterande kontakter som sagt inkl DVD-brännaren.

Det finns då en liten tumregel varför näst intill alla PC-tillverkarna väljer att medföra en minneskortsläsare då på resande fot blir denna lilla del så jävla användbar. Samt slippa sladdar är en gudagåva.
Det är bara de snålaste av tillverkare som kör på marknadens billigaste skitkomponenter aka Dell och Apple som väljer ute en sådan sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Då vi snackar om en bärbar dator så kan du glömma begreppet router. Du sitter på en flygplats, en fabrik, hos en kompis, ett cafe eller liknande där du absolut inte har tillgång till någon form av router.
Sen så har man inte alltid en kabel med sig. Hur ofta tar du med dig en kamerakabel när du tar med dig kameran? Ungefär aldrig? Det handlar inte bara om din egna kamera, utanom andra kameror i din omgivning.
Som sagt tidigare så användes minnesläsaren kontenuerligt i Kina. Jag kunde med minnesläsaren plocka allas bilder, eller överföra filer på flygplatsen, fabriken. Den användes långt mycket mer än resterande kontakter som sagt inkl DVD-brännaren.

Det finns då en liten tumregel varför näst intill alla PC-tillverkarna väljer att medföra en minneskortsläsare då på resande fot blir denna lilla del så jävla användbar. Samt slippa sladdar är en gudagåva.
Det är bara de snålaste av tillverkare som kör på marknadens billigaste skitkomponenter aka Dell och Apple som väljer ute en sådan sak.

Ja, minneskortläsare måste Apple fixa, alla professionella fotografer jag arbetat med har, hm, ingen använt sig av minneskort...

Det är knappast så att man behöver en jädra resväska för en liten kabel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Då vi snackar om en bärbar dator så kan du glömma begreppet router. Du sitter på en flygplats, en fabrik, hos en kompis, ett cafe eller liknande där du absolut inte har tillgång till någon form av router.
Sen så har man inte alltid en kabel med sig. Hur ofta tar du med dig en kamerakabel när du tar med dig kameran? Ungefär aldrig? Det handlar inte bara om din egna kamera, utanom andra kameror i din omgivning.
Som sagt tidigare så användes minnesläsaren kontenuerligt i Kina. Jag kunde med minnesläsaren plocka allas bilder, eller överföra filer på flygplatsen, fabriken. Den användes långt mycket mer än resterande kontakter som sagt inkl DVD-brännaren.

Vem har pratat om routrar? Du behöver ingen router för att köra WLAN om du trodde det.

Nej, jag har inte alltid med mig kamerakabeln, men skulle jag behöva överföra bilder så tar jag med mig den.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Ubuntu? börjar bli grymt populärt för bärbara datorer.

Sen är val Mac-datorerna de enda tillsammans med Dell-skiten som inte har minneskortsläsare? Fruktansvärt pissdåligt. Men aja, båda två tycker jag är skräp.

Många Dell-maskiner har ju minneskortläsare i dag. Det är bara Apple som är arroganta nog att skippa allt extra i sina maskiner, väl medvetna om att deras tvångsmässigt prestigeorienterade köpare inte kan hindra sig från att köpa deras sneak-varianter ändå.

Jag menar, och detta skriver jag i ren allmän irritation, en dator utan något annat än optisk drive, som dessutom bara har två USB-portar - hur snålt är inte det? Expresscard-plats? Minneskortläsare? Nejdå... Till och med Asus Eee har ju minneskortläsare och fler USB-portar än Macbook.