Permalänk
Medlem

Skoterköp

Nån som bor i norra delen av landet och har ett bra tips runt 30k som ska funka fint till lite mer ungdomaktiviteter med skotern
Alltså snabb och relativt snygg
Bränslesnål gör det inget om den är

Permalänk
Inaktiv

Det finns ingen bränslesnål skoter ^^

Permalänk
Medlem

mindre än 3 liter milen...

Permalänk
Inaktiv

finns ingen för ungdomsbruk som drar mindre än 3 liter per mil =P

Permalänk
Medlem

En mxz 600 kanske skulle vara något.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på Ski-Doo Mxz 600 -99 o framåt. Eller om du får tag i en Lynx Enduro 600 -01 eller framåt till de priset.. 01an ligger hyffsat i pris för att kunna pruta till sig för en 30lakan. Men nåon av dem skulle jag satsa på, annars en Edge kanske är att tänka på?
För de pengarna finns enligt mig ingen vettig Arctic Cat eller Yamaha iaf..

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

Har du inga krav. Tror aldrig att jag har träffat någon från norrland som inte har ett "märke". Eftersom att mitt är Yamaha så har jag inte tänkt rekommendera någon annan skoter. Men igår kom det ut en Yamaha SRX 700 på blocket för 30'. Så det borde finnas fler i samma prisklass. Det kan kanske vara nåt?

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt köra lössnö, led eller freeride? Är ju iofs bra att veta innan man börjar leta efter en maskin!

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

tittar just nu på en Polaris XC 600 sp
vad tycker du gyppo?
Nja vafan märke who gives här är det prestanda som gäller
srx är ju ganska snygga men annars är alla äldre yamaha fula som stryk

Permalänk

Skoter är ju helt ute! Nu är det 4-hjuling som gäller.....då kan man dessutom köra HELA året! Det kommer att bli mindre och mindre snö även här uppe, vilket vi redan har börjat märka av.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
tittar just nu på en Polaris XC 600 sp
vad tycker du gyppo?
Nja vafan märke who gives här är det prestanda som gäller
srx är ju ganska snygga men annars är alla äldre yamaha fula som stryk

Vad skall dom ha för den? Vad är det för årsm? Du är alltså ute efter en kort maskin?

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

kort och leka med den
och mega vafan skoter är inte ute ju
var bor du?
typ övik där finns det inge snö ju
mer norrut

Permalänk
Medlem

alltså, 600cc behövs det verkligen? jag har haft min yamaha 440 i snart 6 år och den går inte av för hackor.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vadå behövs det.. Varför köper folk bilar med 250 hästar ist för en prius med 90?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Vadå behövs det.. Varför köper folk bilar med 250 hästar ist för en prius med 90?

Jo, men man kör snabbt med en 440 också, för de flesta räcker en sån gott och väl till.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Som norrlänning har man ju lagt märke till detta halvroliga fenomen när det gäller skotermärken (familjen har aldrig haft skoter så man har som inte brytt sig). Men man tog och köpte min första skoter för några veckor och det landade på en Polaris Pro X 600 -03. Soft skoter jag rekommenderar självklart en XC
Nämen de skotrar som verkar gälla är XC eller en Edge X, SRX, Enduro samt MXZ. Har för mig att många gillar Enduron i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
tittar just nu på en Polaris XC 600 sp
vad tycker du gyppo?
Nja vafan märke who gives här är det prestanda som gäller
srx är ju ganska snygga men annars är alla äldre yamaha fula som stryk

Jaa, trodde aldrig att jag skulle rekommendera någon en Polaris... Men det är en bra skoter, går bra i lössnö (har en 32mm matta, original) och är prisvärd. Finns ju den trecylindriga varianten XCR, men då blir den lite för tung för att det ska vara kul. Om det är en -00 och kostar 30', så är den lite i överkant dyr, du borde kunna hitta någon för ~27

(En SRX 700 hittar du för ~30', då har den dryga 25hk mer (140), men en sämre (original)matta.)

Sen vad som är snyggt eller inte, den fajten orkar jag inte ta..

EDIT: Som ZitreXx säger, Lynx Enduro är också en väldigt fin skoter i den prisklassen. Har en rotaxmotor, vilket gör att den drar mindre soppa än de andra. Ca 1l mindre/mil. Lite sämre matta, 23mm. Verkar fin: http://www.blocket.se/vi/14243779.htm?ca=2_s

Permalänk
Medlem

En sak du ska tänka på är ju att ingen av skotrarna är nån lössnömaskin men srx:n är totalt katastrofal i snön om man inte höjer boggin och byter matta på den. Den hänger upp sig så jävla lätt, men men.. Den går ju å andra sidan fint efter led så.

Visa signatur

äsch...

Permalänk
Medlem

Som sagt, hade jag 30papp hade valet fallit på en Enduro 600 -01 Evo-III chassi. Helt klart de bästa du kan få för dom pengarna enligt mig, fina dämpare, går bra i lössnö och på led, reser lätt (ifall man nu tycker de är kul) iom okopplad boggi.
Du lär ha 1000 gånger roligare med en sån än en XC 600 med gen2 chassi för dom är mycke klumpiagre och har sämre fjädring. Men men, det är dina pengar!

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

mmm problemet är att enduro skjuter upp i pris så fort om dom ska vara i närheten av mig
enduro är också fula som stryk innan 03
nej men tror jag kör på Xc 600 SP om jag får det pris jag vill ha
ska skambjuda tror jag
hade chans på en kompis enduro -03 för 23
tävlingskörd men det blev inget där
nån annan hann knycka den framför näsan

Permalänk
Medlem

en lek hoj är det inte bättre att skaffa en lite tåligare maskin? tex en enduro? är det moppe skoter du är ute efter eller har du kort för båge?

EDIT: kom på att om du har bågekort kan du kika på KTM's ny 950cc super enduro, fast det kanske inte finns några beggade billiga än dock...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jaja, som sagt det är dina pengar och ifall du nu tycker att en klumpig skoter som du gillar mer till utseendet och drar minst 1l/mil mer är bättre än en som är smidigare och roligare så är de upp till dig.

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
en lek hoj är det inte bättre att skaffa en lite tåligare maskin? tex en enduro? är det moppe skoter du är ute efter eller har du kort för båge?

EDIT: kom på att om du har bågekort kan du kika på KTM's ny 950cc super enduro, fast det kanske inte finns några beggade billiga än dock...

Du tror inte att han menar en snöskoter?

(Fan vad jag hatar uttrycket snöskoter. Skoter heter det. Såna där vespaliknande fjollgrejer heter scooter.)

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Du tror inte att han menar en snöskoter?

(Fan vad jag hatar uttrycket snöskoter. Skoter heter det. Såna där vespaliknande fjollgrejer heter scooter.)

ingen aning. men så är det nog, jaha så mopparna heter lite annorlunda, stavning iallafall, är inte så inne på det.

enduro med spik däck går väll bra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ta mig inte fel spiz jag skulle gärna ta en enduro men jag har inte 35 tusen i bakfickan just nu
polarisen ska inte heller vara några fel alls på om man kollar på skoterforum och den ska ofta dra alla andra 600 skotrarna
tar hellre en mxz än en enduro då eftersom mxz är billigare och har samma saker i sig

Permalänk
Medlem

Ja upplever att Enduron har bättre fjädring. Dessutom finns som för mindre än 35^^

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

köpte en fräsh enduro för 15k, sen föll motorn så sammanlagt kan man säga 21k då.

brorsan köpte en cross för 12k, den har inte kronglat något, endast bakhjuls lagret som gått, annars har den rullat på väldigt bra. så billigt kan man komma undan om man vill.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

men helvete barf det är en snöskoter vi pratar om din jävla zombie
läs tråden och skriv inte bara skit
Zpiz dom som är billigare än 35 ser ut som skit
nej men ska kolla på xcn och en mxz 440 x
tror båda dom duger men mxz låter bra då den har rotaxmotorn som drar mindre soppa
Också bra fjädring i dom då dom är en av dom bättre crossskotrarna från åren runt 2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Skoter är ju helt ute! Nu är det 4-hjuling som gäller.....då kan man dessutom köra HELA året! Det kommer att bli mindre och mindre snö även här uppe, vilket vi redan har börjat märka av.

Hur långt kommer man med en ATV när det är djupare snö än 1dm? ..

Du får köpa såna här isf..

Kostar nog lika mkt som en snöskoter + att man ser ut som ett fån

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Alltså det snackas inte om enduro hojar, utan Lynx Enduro snöskotrar..

Visa signatur

Apple Macbook Pro