Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Bra att du kom ut och sprang!

Kom bara ihåg att de två första veckorna av träning är de jobbigaste. Det tar lite tid innan alla nervbanor och sånt fungerar optimalt.

Nervbanor? Tror det mer handlar om muskler, leder, hjärt- och lungkapaciteten.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Nervbanor? Tror det mer handlar om muskler, leder, hjärt- och lungkapaciteten.

Under två första veckorna blir inte musklerna så mycket större, lederna behöver längre träning än så (de blir rörligare iofs, men inte stabilare) och hjärt och lungkapaciteten tar längre tid än så.

Hjärnan har en "inlärningsperiod" där den lär sig vilka muskler som används vid en viss aktivitet. När en aktivitet utförs regelbundet fattar hjärnan det, vilket gör att rätt nerver aktiveras snabbare och att hjärnan hittar den smartaste lösningen för att röra en muskel tex.

Jag läste om det här på biologin i våras och jag minns inte exakt men det var nåt liknande iaf. Det jag minns säkert var iaf att nerverna är det som gör den stora skillnaden i början.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nu är det även perfekt att börja springa om det är förbränning du är ute efter i och med att löpning i kyla förbränner ca. 12-15% mer kalorier (mer energi för att hålla kroppstempen uppe).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
...

Självklart har du rätt i att kroppens nervsystem måste anpassas till kroppens nya uppgift.
Utan den så skulle, inte alla funktioner fungera. men det är viktigt att inte blanda ihop dessa två. Det tar dock inte 2 veckor att aktivera nervsystemet. Inte heller att bygga upp nervsystemet, det tar betydligt längre än så.
Det som händer i kroppen då du sätter igång med din träng är att:
# PNS (perifera nervsystemet) och CNS (centrala nervsystemet) aktiveras för dessa nya förutsättningar. Hjärnan behandlar den nya mängd data som tas imot från kroppen. Du vill förflytta dig framåt. Hjärnan säger till foten att röra sig, då skickas impulser till motoriska nerver som ser till att aktivera.
Samtidigt aktiveras symatiska nervsystemet. Som säger till icke-viljestyrda fuktioner att aktivera sig. Nu höjer sig hjärtats slagfrekvens och höjer blodtryckethöjs. Omfördelar blodflödet bort från huden mot muskler som behöver syre och näring. Man börjar svettas för att kyllas av. Det är dessa funktioner som behöver tränas upp inte nervsystemet i sig, för nervsystemet är redan utvecklats och en trasig nervbana kan kroppen själv inte bygga upp...
Nu sätter muskler och blodomloppet i gång samtidigt som vävnader bryts ner, fett och kolhydrater transporteras till de muskler som behöver näring. Så det är egentligen fel att säga att enbart nervsystemet behöver 2 veckor på sig för att tränas upp egentligen är det hela kroppen som behöver det.

Är dock inte allt förbra att förklara men har gjort ett försök.

Ursäktar för mittpåhopp tidigare. Lite oplanerat, var trött och frustrerad och vill bara utrycka mig, var inte rationell i mitt tänkande, men man blir väl det efter en dag på jobbet med massa sjuka människor som förväntar sig under som inte kan ges.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Ät ingenting. Jag är 172 cm, 19 år och väger under 50. Det går snabbast så...

VA FAN jag är 172cm, 18år å väger lite över 60 å jag tycker jag är smal VA FAN ska inte du då vara bara ben lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Jo men som jag har lärt mig så ska man hålla på i mer än en timme då kroppen först tar från kolhydratdepåerna som räcker i ca en timme.
Kolhydraterna är lättare att omvandla till energi än fett, ju längre tid man löper desto mer fett kommer kroppen att ta av istället för kolhydrater.

Nja, dubbelt sant. Kolhydratreservern räcker såvitt jag vet ca en timme, dock varvas det med fett efter 20 minuters träning. Visst kolhydrater är lättare att omvandla till energi, dock innehåller de avsevärt mindre energi. Skulle aldrig orka en timmes löpning utan fettreserver. Men det är sant att med tiden så övergår man mer och mer till fettreserverna.

Kom själv in från ett löp-pass nyss. Tog det lite lugnt med 60 minuter för milen. Kan va skönt o inleda träningsperioden med lite lugnt tempo.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Nu är det även perfekt att börja springa om det är förbränning du är ute efter i och med att löpning i kyla förbränner ca. 12-15% mer kalorier (mer energi för att hålla kroppstempen uppe).

Härligt att höra att det tillochmed förbränner extra. Jag älskar denna årstid.
Kommer nog bli skitbra det här tror jag

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
Härligt att höra att det tillochmed förbränner extra. Jag älskar denna årstid.
Kommer nog bli skitbra det här tror jag

Ännu ett plus är ju att ju mer du fettförbränner genom aktivitet desto mer förbränner du annars också. Och eftersom det är vinter kommer du förbränna ännu mer annars också eftersom en viss % av all din värmeenergi försvinner ut i luften. Så att träna på vintern ute ger dubbelt Både i spåret och utanför.

Var skönt o springa idag Får köra torsda igen!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ny har även jag börjat "viktmiska" kör med följande setup:

- 1h promonad mellan 06:00 och 07:00 varje morgon.
- 1 nutrilett drink till frukost
- Pastasallad med kyckling till lunch från resturangen vid jobbet.
- 1 nutrilett drink till kvällsmat
- 45min promonad på kvällen ~20:00 tiden

Vi får se om det gör nån skillnad, jag har nu ett BMI på 30,0 väger 98kilo. Skulle vara gött som fan o komma ner till 75kilo. Någon som vet hur många kcal en vanliga pastasallad med lite kycklig o.s.v ungefär innehåller?

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
Ny har även jag börjat "viktmiska" kör med följande setup:

- 1h promonad mellan 06:00 och 07:00 varje morgon.
- 1 nutrilett drink till frukost
- Pastasallad med kyckling till lunch från resturangen vid jobbet.
- 1 nutrilett drink till kvällsmat
- 45min promonad på kvällen ~20:00 tiden

Vi får se om det gör nån skillnad, jag har nu ett BMI på 30,0 väger 98kilo. Skulle vara gött som fan o komma ner till 75kilo. Någon som vet hur många kcal en vanliga pastasallad med lite kycklig o.s.v ungefär innehåller?

//H

Tips från coachen, skippa nutrilett, om du nu inte vill dricka dem resten av livet. Skall du viktminska, kör på en stadig diet med vanlig mat, nutrilettdrickor ger bara att kroppen vänjer sig vid sådan föda och kommer ge problem sen när du vill äta riktig mat. Visst, det kanske tar något längre tid att gå ner i vikt, men du får iaf i dig bra saker. Ät istället fettsnålt samt fiberrikt och ät inte mer än du behöver. De flesta äter tills de är mätta och lite till, jag själv gör det, detta är egentligen rätt onödigt. Så ät dig mätt men inte över-mätt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

gör av dej mer än vad du stoppar i dej,dvs ligg på kcal minus,så går du ner i vikt.
man behöver absolut inte vara ute och härda sej igenom långa motions pass för att gå ner i vikt,ligger man på kcal minus så är vikt nedgången säkrad.
dock så kan det ju vara ett bra alternativ att vara ute och motionera,för ju mer aktiv man är desto mer kcal förbränner man och kan då lättare hamna på kcal minus,istället för att behöva dra ner på maten för att hamna där.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
Härligt att höra att det tillochmed förbränner extra. Jag älskar denna årstid.
Kommer nog bli skitbra det här tror jag

innan du går in i duschen så lägg dej på golvet o pumpa armhävningar o lite sit-ups med;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Kan väl skriva min egen erfarenhet.

För ett par år sedan; genom att äta lite mindre portioner, alt. ta mindre "riktig" mat och ta mer sallad till maten, sluta med läsk / godis / alkohol och jogga 3 timmar i veckan gick jag ner 15kg på 3 månader.

I somras:
Mitt recept för joggingen var att börja med att jogga 3 x 30 min i veckan, och gå där jag kände att det behövdes. Detta gjorde jag i ca 2v. Sen ökade jag på att jogga 3 x 45 min i veckan. Efter ytterligare 2v började jag springa 3 x 60 min i veckan. Sen går det av bara farten! Efter ett tag mätte jag upp en sträcka som var ca 1 mil (tog 60 minuter i början) och började istället försöka få ner tiden det tog att springa den sträckan.

Detta slutade med att jag sprang midnattsloppet (1 mil) på 49.45 .. snabbare än jag nånsin sprungit tidigare!

Efter joggingen la jag även till att göra 4 x 25 armhävningar och 4 x 25 situps (jag började på 4 x 10 av varje och ökade gradvis).

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Allt motion är bättre än ingen motion. Det kan man ha i huvudet när man kanske inte riktigt når målet varje dag.

Börja med att promenera i några dagar. När du gjort det kan du börja jogga på flack mark. När det fungerar så promenerar du och sen joggar i uppförsbackar. Spä på uppförsbackarna med den flacka marken osv osv.
Själv ger jag fan i att jogga i nedförsbackar eftersom jag gärna undviker den påfrestningen på knän och ben. Är man inte riktigt i form så blir det lätt "klopp" effekt i nedförsbackarna och det känns i benen.

Efter ett tag kommer du känna mer och mer motivation till att springa, och senare kommer du susa runt genom landskapet.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk

Kan man utöka sin lungkapacitet? Verkar rätt konstigt eftersom det borde pratas en hel del i simning om att öka ens lungkapacitet om det gick. Det är väl ändå syreupptagnings förmågan som ändras inte volymen?