Permalänk

8gb vs 4gb

Är det värt att köpa 4 st 2048 6400 stickor till en ny burk ? eller är det bättre att köpa 4 gb 8500 ?

Permalänk
Medlem

Tjena!
Har själv funderat i samma banor och jag gick på 4gb Pc8500, dock var det ett misstag då det tydligen inte verkar finnas ett enda moderkort som kan kör 4gb Pc2-8500 stabilt.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem

Funderar på GeIL Black Dragon DDR2 PC6400/800MHz CL5 4x2GB. Sen skippa swap filen helt. Kanske prova på köra lite ramdrive och ladda in något kul spel i ramminnet.... som på gamla goda tiden med dos och win 3.10!!

Gööttt mooss!

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NossliN
Tjena!
Har själv funderat i samma banor och jag gick på 4gb Pc8500, dock var det ett misstag då det tydligen inte verkar finnas ett enda moderkort som kan kör 4gb Pc2-8500 stabilt.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Där har du fel. Jag kör mina 4x1GB Crucial Ballistix PC8500 @ PC9600 stabilt på ett ASUS Maximus Formula

1200Mhz @ 5-5-5-12 - 2.15v

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk

ok trevligt att se att det är fler än mig som går i dom tankebanorna

ingen som har någon koll på om man tjänar på det prestandamässigt? saker och ting lär väl inte kräva mindre ramminne i framtiden?

Permalänk
Avstängd

För min egen del så har jag beställt 2GB till så att totalen blir 4GB, men om man ser framåt i tiden så är det troligen inte speciellt smart att köpa DDR2 minnen nu, speciellt inte 8GB då DDR3 är det som kommer att slå framöver och när volymerna ökar så sjunker priserna.

Tills helt nyligen "Innan Crysis" så räckte det bra med 2GB ram. Nu ligger man och nosar precis på gränsen och då är det ganska naturligt att gå upp till det dubbla. Men det fyrdubbla är inte så smart speciellt inte för framtida datorbyggen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkstormz
Där har du fel. Jag kör mina 4x1GB Crucial Ballistix PC8500 @ PC9600 stabilt på ett ASUS Maximus Formula

1200Mhz @ 5-5-5-12 - 2.15v

Maximus Formula stöder upp till 1600Mhz minnen så det är ju itne så konstigt?

Visa signatur

SSG - Swedish Strategic Group - En svensk ArmA 2 klan

Antec P182 | Seasonic M12 | DELL U2410 | Asus P6T v2 Deluxe | i7 920 D0+ IFX-14 @4Ghz/1.24v | Corsair XMS3 @1603 Mhz 7-7-7-18 | Sapphire HD 5870 | G15/G25 | Sennheiser PC350 |

Permalänk
Medlem

8 Gb, behövs det verkligen??

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343039

Beställde nyss dessa. Riktigt billigt för 4 gb PC6400-ram av god kvalité. Kan rekommenderas.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thy_MyrsloK
Maximus Formula stöder upp till 1600Mhz minnen så det är ju itne så konstigt?

Njae, det är väl Extreme varianten som kör DDR3 som gör det?
Jag kör vanliga DDR2 NON-SE

Citat:

Dual channel memory architecture
4 x DIMM, support max. 8GB, DDR2-1200*/1066/800/667 MHz, ECC, non-ECC and un-buffered memory
*DDR2 1200 is O.C. speeds.

Dvs DDR2-1200 PC9600 stöds bara via OC.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vagarbonzo
ingen som har någon koll på om man tjänar på det prestandamässigt?

Det du tjänar är att du får större marginaler för tunga applikationer och multitasking.

Tänk dock på att du måste ha ett 64-bitars operativsystem (t.ex. XP Professional x64 Edition eller 64-bits version av Vista) för att kunna använda 8GB minne.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infidel
8 Gb, behövs det verkligen??

Bara om man använder riktigt minneskrävande program. Eller måste ha många program igång samtidigt.

Till en speldator så är det totalt onödigt.

Och till en server så är det lite lite...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

I XP har man ingen speciell nytta av massa extra minne (win2003 alltså som XP x64 är byggd på) om man inte råkar ha ett/några program som behöver väldigt mycket.
Vista med superfetch laddar väldigt proaktivt in data från hårddisken. Jag brukar ligga på 3 GB cachat. Det är snabbt det Det tog lite tid för Vista att komma på vad det skulle ladda in när jag smällt in 6 GiB (och innan skapat 2 GiB ramdrive)
Så visst kan man ha nytta av väldigt mycket internminne. Mitt Vista är iaf snabbt som en oljad blixt och mycket behagligare än XP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Funderar på GeIL Black Dragon DDR2 PC6400/800MHz CL5 4x2GB. Sen skippa swap filen helt. Kanske prova på köra lite ramdrive och ladda in något kul spel i ramminnet.... som på gamla goda tiden med dos och win 3.10!!

Gööttt mooss!

GeIL-minnena var väl rätt billiga? Kan nog vara värt det om man har plånboken för det. Jag kör 2x2 GiB + 2x1 GiB = 6 GiB PC2-6400.
Men stäng inte av swapfilen. Om man tittar in mer på hur virtuellt minne fungerar så inser man att det är sämre. Du tvingar att program direkt laddas in helt och hållet i minnet och behålls där hela tiden. Även när ett program vill allokera mycket utrymme så måste windows fixa det direkt.
Men en ramdrive är trevligt. Jag kör det själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
För min egen del så har jag beställt 2GB till så att totalen blir 4GB, men om man ser framåt i tiden så är det troligen inte speciellt smart att köpa DDR2 minnen nu, speciellt inte 8GB då DDR3 är det som kommer att slå framöver och när volymerna ökar så sjunker priserna.

Tills helt nyligen "Innan Crysis" så räckte det bra med 2GB ram. Nu ligger man och nosar precis på gränsen och då är det ganska naturligt att gå upp till det dubbla. Men det fyrdubbla är inte så smart speciellt inte för framtida datorbyggen.

Beror på hur ofta man uppgraderar. Är det inte så ofta utan att DDR2 stiger i pris och man börjar vilja ha mer än 4 GiB så sitter man i dålig sits. DDR2 lär bli dyrare framöver likt DDR1 är nu kontra DDR2. Sen de här ständiga varningarna för att DDR2 ska chockhöjas (men det har sagts i minst ett halvår nu).
Jag har köpt på mig DDR2-minne så jag allt ska klara mig bra tills det är dags för ny plattform. Det är mitt resonemang.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Står i recensionen att han inte kunde klocka mer än 1200 men är det minnet eller moderkortet som säger stopp? De här minnena är lika snabba eller inte?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334571
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329419

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Står i recensionen att han inte kunde klocka mer än 1200 men är det minnet eller moderkortet som säger stopp? De här minnena är lika snabba eller inte?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334571
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329419

I specad frekvens är de inte lika snabba.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
GeIL-minnena var väl rätt billiga? Kan nog vara värt det om man har plånboken för det. Jag kör 2x2 GiB + 2x1 GiB = 6 GiB PC2-6400.
Men stäng inte av swapfilen. Om man tittar in mer på hur virtuellt minne fungerar så inser man att det är sämre. Du tvingar att program direkt laddas in helt och hållet i minnet och behålls där hela tiden. Även när ett program vill allokera mycket utrymme så måste windows fixa det direkt.
Men en ramdrive är trevligt. Jag kör det själv.
[/B]

Du kan inte dela med dig lite information angående ramdrive och hur ditt Vista system är konfat? Alltid najs med mer information (och snabbare dator).

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Du kan inte dela med dig lite information angående ramdrive och hur ditt Vista system är konfat? Alltid najs med mer information (och snabbare dator).

Datorspecen står i min profil.
Det är corsair XMS2 PC2-6400 minnen. 2x2 GiB är CL5 och 2x1 GiB är CL4. De körs i CL5. Jag har inte brytt mig om att klocka dem.
Varje minneskanal är populerad med 2048+1024 så dual channel fungerar.

Jag kör med ramdrive från qsoft som heter just det, http://www.ramdisk.tk/
Kör med "system memory" (inte resident eller locked memory).
Jag kör temp-mapparna på den bl.a.

Vista business 64-bit engelskt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NossliN
bla bla bla mr.freeman!

då det tydligen inte verkar finnas ett enda moderkort som kan kör 4gb Pc2-8500 stabilt.

Mitt ds4 kör 4gb pc8500 i 1080mhz utan probs iaf..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
I specad frekvens är de inte lika snabba.

Det ser jag väll.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Kan bara intyga att det är inga som helst problem med att köra fyra stickor, dock använder jag ett Asus P5KR...;)

Permalänk
Medlem

en ramdrive. vad är det?
är det en usb-sticka man
kopplar in för att utöka
minnet? usb u3, är det
kompatibeltt?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

Ramdrive är när man allokerar en del av ramminnet så att det fungerar som en "hårddisk", dvs du får en enhet i utforskaren vars data du lägger där sparas i ramminnet. Fördelen är extrema läs/skrivhastigheter och nackdelen är att om datorn förlorar ström så tappar du informationen.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Det ser jag väll.

Ja,varför frågade du då?

Minnet satte stopp,för att svara på din andra fråga.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Datorspecen står i min profil.
Det är corsair XMS2 PC2-6400 minnen. 2x2 GiB är CL5 och 2x1 GiB är CL4. De körs i CL5. Jag har inte brytt mig om att klocka dem.
Varje minneskanal är populerad med 2048+1024 så dual channel fungerar.

Jag kör med ramdrive från qsoft som heter just det, http://www.ramdisk.tk/
Kör med "system memory" (inte resident eller locked memory).
Jag kör temp-mapparna på den bl.a.

Vista business 64-bit engelskt.

Om jag fattar detta rätt,
om jag skulle ha Vista 32bit med 4gb ram och la 1gb/1.2gb tex i en ramdisk så skulle jag kunna använda mitt minne lite mer optimalt?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Om jag fattar detta rätt,
om jag skulle ha Vista 32bit med 4gb ram och la 1gb/1.2gb tex i en ramdisk så skulle jag kunna använda mitt minne lite mer optimalt?

För det första så kan inte 32-bitars OS hantera hela 4 GiB. Det finns det många trådar om redan. Men om vi bortser från det så beror det på vad du ska använda ramdisken till.
Den snor ju så mycket minne, alltid, från dig. Så det gäller att du nyttjar det bra. Som tempmapp för redigeringsprogram som arbetar mycket mot disken osv. Där är inget som superfetch kommer upptäcka direkt att du behöver (och datan ändras så den måste skrivas ut). Då är det fint att ha det i ramdisk hela tiden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Verkade inte som de gick, om denna tråden stämmer

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

-------------
Win Xp 32bitas klara ju typ 3.5gb minne om jag nu har 8gb minne, skulle jag kunna ta typ 4.5gb minne till en ramdrive och ändå ha 3.5gb minne till windows?

Eller går inte att komma åt de sista gb minne som windows inte hittar?

Zippa

Permalänk
Avstängd

Kör man med mer än 3gb ska man köra 64bit Vista då allt annat verkar lite onödigt.
Ramdrive bra med filer man arbetar med ofta typ cache för surfning etc..

dvs 8gb ska man köra vista 64bit då man får mest nytta av datorn + ram då.
man kan köra ramdrive då också med fördelen av att ha mycket ram till os.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tycker Vista är så segt och buggit, men jag kör båda ändå. Önskar bara kunna göra nåt kul med de extra 4gb som blir över i Win xp.

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara värt att tjata lite om detta då och då.
Eftersom så pass många har problem med 4GB (eller mer) och Vista.
http://support.microsoft.com/kb/929777

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zippa
Verkade inte som de gick, om denna tråden stämmer

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

-------------
Win Xp 32bitas klara ju typ 3.5gb minne om jag nu har 8gb minne, skulle jag kunna ta typ 4.5gb minne till en ramdrive och ändå ha 3.5gb minne till windows?

Eller går inte att komma åt de sista gb minne som windows inte hittar?

Zippa

Nej du kan inte använda de missade utrymmet till något annat. Du har 3,5 GiB minne i XP 32-bit, that's it!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG