8800GTS 640MB - Dålig prestanda...

Permalänk

8800GTS 640MB - Dålig prestanda...

Hej alla datorvänner!

Har så sent som igår investerat i ett 8800GTS 640MB, tillverkare är XFX. Hade innan det ett 7950GT 256MB, tillverkare Gainward. Det jag nu är lite "sur" på är att jag trodde att jag skulle få en ganska stor ökning i prestanda. Crysis tänker jag inte gnälla på eftersom det spelet är före sin tid. Men spel som Anno 1701, Empire Earth III och andra nyare spel laggar fortfarande på relativt hög grafik.

Mitt system:

Intel Core 2 Duo 2.67GHz.
MSI P35 Neo
2GB Corsair Twin2x minne.
400W q-tec nätagg.

Jag skulle ju gissa på att den enda flaskhalsen i mitt system skulle vara mitt nätagg då eller?, så jag behöver nu lite råd om jag ska köra på ett nytt nätagg för att trimma till det sista, eller vad tror ni?

Är väldigt tacksam för svar, förbannad tur att ni finns här på sweclockers, aldrig fel med lite mer erfaret folk.

Hade kanon allihopa!

Permalänk
Medlem

Ta bort gamla drivrutinerna med drivercleaner och installera de senaste.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Din dator är väldigt lik mitt senaste bygge i innehåll.
Samma typ av processor, moderkort, minne, grafikkort.
Min PSU är något annat (Zalman 600W) men är din PSU av bra kvalite så borde det räcka med 400W för din dator.

Kör du Vista så stjäl det prestanda för dig.

Jag kör XP och problem med spel (inklusive Crysis) har jag inte och då kör jag ändå i upplösning 1680*1050...

Det borde vara drivrutiner som spökar för dig.
Du har väl bytt till de senaste drivrutinerna eller iallafall de som följde med kortet?

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Re: 8800GTS 640MB - Dålig prestanda...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic84
Hej alla datorvänner!

Har så sent som igår investerat i ett 8800GTS 640MB, tillverkare är XFX. Hade innan det ett 7950GT 256MB, tillverkare Gainward. Det jag nu är lite "sur" på är att jag trodde att jag skulle få en ganska stor ökning i prestanda. Crysis tänker jag inte gnälla på eftersom det spelet är före sin tid. Men spel som Anno 1701, Empire Earth III och andra nyare spel laggar fortfarande på relativt hög grafik.

Mitt system:

Intel Core 2 Duo 2.67GHz.
MSI P35 Neo
2GB Corsair Twin2x minne.
400W q-tec nätagg.

Jag skulle ju gissa på att den enda flaskhalsen i mitt system skulle vara mitt nätagg då eller?, så jag behöver nu lite råd om jag ska köra på ett nytt nätagg för att trimma till det sista, eller vad tror ni?

Är väldigt tacksam för svar, förbannad tur att ni finns här på sweclockers, aldrig fel med lite mer erfaret folk.

Hade kanon allihopa!

Ditt nätaggregat kan mycket väl vara för svagt till ditt system. 8800GTS drar en hel del ström. Q-tec anses kanske ha det sämsta ryktet bland nätaggregat och presterar riktigt dåligt. Kör en runda 3DMark06 och skriv vad du får för poäng så kan vi se om poängen är normala. Får du för lite är det förmodligen nätaggregatet som inte hänger med.

Permalänk
Medlem

Alltså vadå flask hals. Ett nätagg driver en dator eller ej. Du får inte mera FPS pga. watt.

Kolla att grafikkortet får den ström det behöver genom att kontrollera dina frekvenser på GPU/GDDR jämtemot angivet. Stämmer det så kvittar det om agget är 300 eller 5000watt.....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om inte grafikkortet får den ström det behöver kan grafikkortet så klart inte prestera som det borde. Som sagt Q-Tec 400W...

Permalänk

nä det är klart, men om inte nätagget orkar driva, brukar de resultera i en krash....

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

nätagget.

Permalänk
Medlem

Byt nätagget innan det pajjar din dator (har personlig erfarenhet av q-tec).

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Skulle säga fräscha upp dina drivrutiner. Är nätagget för kasst så kan du inte spela alls, men det kan du ju.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Empire Earth III kan jag säga direkt att det troligen är dagens sämsta spel, är inte roligt + att det hackar direkt när man drar upp grafik inställningarna. För mig varnar det om att minnet på kortet är fullt när man kör, trots det så ser det inte bra ut.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Tack för alla svar, ursäkta för försenat tack, men här kommer en sjuk grej till, nu har jag bytt upp mig till Vista, så sent som idag, och det sjuka är att det laggar mindre nu, jag menar va fasen?!, skulle inte vista dra ner systemet i skräpet? Körde precis en runda med spelet Anno 1701, i vilket min prestanda i XP sjönk till botten, men nu flyter det som smör med allt på högsta, men även om det nu är så, skulle ni ändå fixa ett nytt nätagg eller ska jag vänta med det?

Permalänk

Ja skulle göra de ifall de var ett Q-tec...varje gång...

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic84
men nu flyter det som smör med allt på högsta, men även om det nu är så, skulle ni ändå fixa ett nytt nätagg eller ska jag vänta med det?

Vad är det för vits med att byta nätagg om ditt nuvarande fungerar nu?
Funkar det så funkar det, ingen vits att byta bara för att det är många andra som är missnöjda med Q-tec, imo.