Permalänk

excel problem

om jag har ett exellfönster som det ska arbetas ifrån.

det ska skrivas in 2 värden

A B
1
2 adadadsa
3 dfwefew 7
4 edrfa 3

Jag har en formel som tar ut de fyra försa tecknen i varje så det blir "adad-dfwe" som något unikt.
=OM(b3="";"";LETARAD(EXTEXT(b2;1;4)&"-"&EXTEXT(b3;1;4);'C:\Documents and Settings\[kil.xls]Kil'!$A$2:$D$44;4;FALSKT))

Använder leta rad för att hitta värde 7 i en annan excel tabell
dvs siffran är en samband mellan det 2 textraderna

och nu till problemet om inte det unika vädet finns så vill jag skapa det och lägga till det i databasen. hur skall jag gå tillväga.

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk

Ärligt talat har jag ingen aning om det går, men det låter som att du försöker använda excel till något det inte är. Dvs. en databas. Kanske börjar bli dags att kika på Access eller liknande?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Va? Hur kan du säga något sånt.
Kör själv excel till många applikationer skrivna till jobb och de fungerar utmärkt. Ett enkelt sätt om man inte vill eller av någon anledning kan använda sig av en databas.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk

så hur gör man då?

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]