Permalänk
Medlem

Trackball, vad ska man välja?

Jag tänkte införskaffa en trackball till jobbet, för att slippa slita ut armbåge och handled. Frågan är dock vilken variant som är att föredra, det verkar finnas två huvudsakliga: Den där man rullar kulan med tummen och den där kulan rullas med pekfinger eller pek- och långfinger.

Vilken variant är lättast att jobba med och ger bäst ergonomi?

Edit: Jag tar gärna mot förslag på specifika trackballs också.

Permalänk
Medlem

Jag använde en Microsoft Trackball Explorer förr.
Älskade den på alla sätt, men sedan avled den. :/

Så den rekomenderar ialla fall jag.

Har även använt trackballs som man styr med tummen, men det var inte alls min grej. :/

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem

tycker att båda anstränger fingrarna, det är bättre för armen men dåligare för fingerlederna, jag skulle övervägt en tablet i ditt fall, bevisat att det lindrar musarm mm.
alltså en ritplatta på svenska, det räcker med den billigaste från wacom för navigation, kostar 500:- wacom bamboo one.
det som gör det hela bättre rent ergonomiskt är att använda en penna är vilsamt och bra för hela armen, samt att du inte vrider underarmen(det är oftast detta som gör att man kan få musarm).
ytan på plattan representerar skärmen, så om du håller pennan lite över plattan och hovrar i höger hörn kommer pekaren vara på samma plats på skärmen, tar en vecka max att hantera bra, mindre i många fall.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |