Intel köpte ett grafikkortföretag (kommer inte ihåg vad det hette) på 90-talet för att kunna konkurrera på grafikkort och att införa integrerad grafik i sina moderkkortskretsar.
När 3D-bommen började med ett extra VOODOO-kort (3dfx) 1996, hängde Intel inte med i den växande konkurrensen med Matrox, S3 (numera Via), NVidia och ATI. Intel hade resurserna men valde att inte satsa. Tillverkningen av Intels separata grafikkort lades ner för länge sedan. I slutet på 90-talet var 2D och 3D-funktionerna "alltid" integrerade i samma krets och endast NVidia och ATI kvarstod som konkurrenter om "prestandakronan". Alla andra hade i princip gett upp.
Intel har sedan dess infört mera 3D i sina integrerade moderkortskretsar bland annat via licensierade lösningar. Dessa dyger i bästa fall för "stillastående" 3D-spel utan ögongodis. De annonserade nya integrerade lösningarna är främst till för att öka 3D-funktionaliteten och att inte försöka hamna prestandamässigt allför långt efter NVidias och ATI:s integrerade lösningar.
Det är inte realistiskt att tro att något företag i dagsläget skulle satsa vad som krävs för att konkurrera med NVidia och AMD/ATI på högprestandasegmentet inom 3D-grafik. Det skulle med stor sannolikhet bli en rejäl förlustaffär. Ett uppköp av NVidia (även om det kanske skulle kräva ett 2-3 gånger för högt pris för aktierna) skulle nog bli betydligt billigare för Intel. Knappast ett realistiskt scenario.
Med tanke på den snabba utvecklingen av ögongodis i nya spel så kommer spelentusiasterna vilja ha kvar flexibiliten att byta grafikkort i sin dator med jämna mellanrun. Detta var huvudanledningen att busstandarder som VESA Local Bus, AGP, PCI-e, osv. överhuvudtaget utvecklades.
Vad som däremot blir spännande att se är vad som kan åstadkommas med en kanske 8-, 16-, 32-kärnig osv. CPU ihop med en "halvtaskig" integrerad grafiklösning på moderkortet eller i samma krets. Det är av just denna anledning AMD köpte ATI. Men för att kunna hålla effektförbrukningen under kontroll krävs en tillverkningsteknik som ligger långt framåt i tiden. Dessutom behövs en "öppen" SDK som OpenGL eller liknande, istället för DX, för generell acceptans över gränserna.
Den som lever får se...Hare/PeSi