Permalänk
Medlem

Might and magic 6 och 7 tycker jag är riktigt bra rollspel förutom många andra som redan nämnts i tråden.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Är det någon som vet någon webbutik som fortfarande säljer Arcanum? Prisjakt verkar inte känna till någon iallafall

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Medlem

Överbelastning av utrupstecken. Oblivion är ftw.

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem

Wizardry 8 var helt okej spel, kändes lite som might and magic 6, enda problemet var att fighterna var så slöa, kunde ta 1 timme för en fight om man inte hade 1-2 magiker med aoe spells i partyt. Men helt ok att lira 1 gång iaff.

Terranigma, ungefär som zelda när man springer runt i världen fast med ännu mer specialmoves till karaktären, så det är mycket action, men det är även mycket rpg aspekter som att sammla exp för levels å sånt, det är till snes.

Might and magic 6 som redan är nämnt håller jag på att spela för tillfället, det är ganska så 'hardcore' lir eller vad man ska kalla det, oldschool kanske, vilket betyder att det är väldigt lite nåd för spelaren som inte vet vad han gör. Eftersom man inte vet vad man gör när man är ny så är det helt enkelt ingen nåd för en rätt stor chans att man dör på första fienderna t ex.

Divine Divinity var ett coolt rpg enligt mig, sedan kom dom ut med Beyond Divinity, det har jag inte testat men det fick ganska bra recensioner. Det är som Diablo fast med mycket mer frihet, samt så är det sarkastiskt (roligt ^^).

Om man nämner Arcanum kan man likagärna nämna Lionheart också, det är ungefär samma kvalitet av spel enligt mig (ger dom 6/10 ungefär).

Tyckte gothic 3 var värsta pisset personligen dock. Gothic 1 och 2 var extremt mycket bättre.

Om du inte har något emot att lira spel från Sega mega drive, så kan man testa Phantasy star 4, fast det är möjligt att det bara e folk som spelade spel från den tiden som gillar sånt NU

Permalänk
Avstängd

Första-person eller inte: Morrowind är det bästa RPG:et på många år. Köp det, spela det, sen kommer du vara nöjd.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ingen som nämt Jade Empire? Det finns ju på pc med och är väldigt intressant och bra, det är ju bioware som gjort det!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha lite tips på turbaserade rpg, typ FF-serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn_J
Jag skulle vilja ha lite tips på turbaserade rpg, typ FF-serien.

För PC har enbart FF7,8 samt Grandia 2 släppts av den stilen, det finns inte fler.

För konsoll finns det grymt antal fler dock.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Ingen som nämt Jade Empire? Det finns ju på pc med och är väldigt intressant och bra, det är ju bioware som gjort det!

Det gick mig förbi det kom ju först till konsol och jag missade att det senare kom till PC, var det inte väldigt "aktions"orienterat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vampire - the masqureade Redemption (icke att förväxla med det usla Bloodlines). Tvättäkta RPG, och föregångare till NWNs storyteller-system.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Precis det är inte mängden fiender som avgör om det är ett rpg eller inte. Det som är avgörande (iaf när det kommer till västerländska rpg) är hurpass mycket inflytande i världen man har. Diablo till exempell är pågrund av att man kan gå upp i klass ett rpg men av många ansett som ett Lite rpg precis som många anser att Icewind Dale också är ett Lite rpg (men inte i närheten av Diablo eller andra hack&slash spel). Deus Ex är som redan nämnts ett rpg i första person, mycket pågrund av att man kan ta alternativa vägar men främst pågrund av att man kan bestämma vilka förmågor ens karaktär kan ha. Det är väl antagligen det som är den största faktorn i ett rpg, att man själv bestämmer hur ens karaktär går upp i level. En sak är iaf säker och det är att västerländska och japanska rpg är väldigt olika varandra då det kommer till hur mycket inflytande man har i spelet och japanska rpg är oftast väldigt linjära vilket västerländska rpg oftast inte är.

Du verkar glömma vad vad RPG står för...?
Role Playing Game.
Rollspel.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

Gothic 1 och 2 är klart mina favorit spel genom tiderna, finns inga andra spel med sån stämmning. Gothic 3 var ingen höjdare alls, det var t.o.m sämmre än Oblivion.

Two worlds var det enda roliga super fria spelet(typ oblivion) jag har spelat, synd bara att det var så kort spel, man klarade ut det för fort.

Nyligen så klarade jag ut The witcher, det var hyffsat kul oxå, extremt långa och många laddnings tider tog ner betyget mycket dock.

Sen riktigt klassiska spel så har vi förståss Baldurs gate serien, hellst 2:an det var underbart på den tiden, sen har vi Wizardry 8, det sista turbaserade rpg:t till datorn, väldigt härlig humor i det. Morrowind var kul en gång i tiden oxå, men det kändes inte som om det fanns så mycket mening i det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

har tråden dött nu?

vore kul med fler tips! keep it coming!

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Permalänk
Medlem

Har inte sett The Witcher när skummade tråden. Kan rekommenderas!

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Många har redan nämnt dom, men dom gamla är ju ändå bäst

FF Serien
Chrono Cross, Trigger
Phantasy Stars serien
Rings of Power - Enormt! - Mega drive
Baldurs Gate serien
Might&Magic Serien
Fallout Serien.

Ja allt som Blackisle gjort.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Enligt mig finns inget bättre RPG än Oblivion+mods. Frågan är finns det fler öppna RPG a la elders scroll?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Ja allt som Blackisle gjort.

Sry men jag har märkt allt för många gånger att många tror att BIS ligger bakom spel som Bioware egentligen gjort eller varit delaktiga i;).

Motorn i alla spel från Bioware och BIS (rpg som Icewind Dale som bygger på regler från D&D) spel är tillverkad av Bioware.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilzner
Enligt mig finns inget bättre RPG än Oblivion+mods. Frågan är finns det fler öppna RPG a la elders scroll?

Vet att det kan vara surt att spela ett tidigare spel i en spelserie, men har du testat morrowind? Större än Oblivion, och helt fantastiskt öppet. Otroligt bra spel.

Visa signatur

Bro!