Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Jag börjar allvarligt fundera på iflall det är något fel på min dator. Hårddisken tickar ständigt, gud vilken smärta det är, speciellt om man ska titta på film, blir så jävla irriterad! Och sen de här cpu whinet, som upphör om man scrollar med musen (?!) finner jag också väldigt irriterande.

Ingen som vet om dell släpper något som gör att hårddisken kan "softa" ner lite ?

Det är något att tänka på ni som inte har skaffat er en vostro än...

Permalänk
Medlem

För HDD tickandet kan du ändra performance mode för hårddisken i datorns bios.

Du ändrar till Quiet, eller Performance. Även fast du ställer den på Performance så brukar den tystas ner avsevärt.

Permalänk
Medlem

Hej

Funderar på en Vostro 1700 och står i valet och kvalet mellan att välja 2,2 GHz alt 2,4 GHz. Kommer att skilja nästan 3000 kr... Kommer jag egentligen att märka någon större skillnad och i så fall vid vilka tillfällen? Jag kommer främst att använda datorn till att redigera film och spela spel.

Tack, tack

Permalänk
Medlem

Personligen så tror jag inte att du kommer att märka någon skillnad... (alltså inte en skillnad som är värd 3k iaf )

Permalänk
Medlem

3k är inte värd den uppgraderingen.

Permalänk

Hm..

Man kanske skulle överväga en uppgradering..
Min kära transistormacka har problem med x264-kodning i 720p, vilket är native för min TV som används som monitor.

2,2 ghz, 4 gig ram och 8600gt räcker la ett par år?
Spelar inte alls. Däremot hade jag tänkt redigera HD-film.

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD

Permalänk
Medlem

Hur stor är egentligen skillnaden mellan 2MB och 4MB cache på processorn? Undrar om det är värt att ta en t7500 istället för en t7250.

Permalänk
Medlem

det är däremot värt tycker jag, beror på mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

är det så för er också att det tar några sek innan tgt bordet sätts igång vid uppstart/ uppstart från viloläge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
är det så för er också att det tar några sek innan tgt bordet sätts igång vid uppstart/ uppstart från viloläge?

japp, så för mig också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
är det så för er också att det tar några sek innan tgt bordet sätts igång vid uppstart/ uppstart från viloläge?

yes mig med... eller snarare att musplattan inte fungerar på ett par sekunder vid inloggningsskärmen.. om tangentbordet inte heller fungerar då vet jag inte... har bara märkt det vid uppstart från viloläge

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

en fråga till er som ringt in till dell och gjort beställning på Vostro. var ringde ni då? jag valde privatkund i telefonmenyn och tjejen jag fick prata med sa att om jag ska beställa vostro som privatkund måste jag beställa den på nätet. det är ju inte helt sant för jag har läst om många som ringt in sin beställning.

så, var ska jag ringa egentligen? är det så att jag hade otur och hamnade hos ett blåbär som inte visste nånting?

största anledningen till att jag tänkte göra beställning över telefon är för att jag hellre vill ha Vista premium än Vista business och dessutom försöka pruta lite extra.

Permalänk
Medlem

Någon som har haft problem med frysningar i samband med ur/in-koppling av el-kabeln?

Har pratat med support med dom hade inte svar förutom uppdatering av BIOS som jag inte vet om det har hjälp eller inte.

Den fryser som sagt helt, får hålla in power-knappen.

tack tack

Permalänk
Medlem

Inte märkt av det, men fick för några dagar ett konstigt meddelande ang. att det var fel sorts el eller något sånt shit. Har iaf inte märkt av något sedan dess, så det var väl någon bugg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Inte märkt av det, men fick för några dagar ett konstigt meddelande ang. att det var fel sorts el eller något sånt shit. Har iaf inte märkt av något sedan dess, så det var väl någon bugg.

Aa, just det, fått upp det med några ggr. Men har bara varit att starta om datorn utan kabeln, sen sätta in den. Men skumt problem.

Kan mina två problem ha nåt med el-dosan tror ni?

Permalänk
Medlem

Har också fått att den sagt att det är fel laddare, men var bara att starta om för mig.

Finns det någon som skulle kunna ladda upp en fin drivrutin till grafikkortet? gärna 169.01 eller senare som är stabil och har den moddade inf filen. då laptopvideo2go fortfarande är nere?

Ska göra en total återställning ikväll eftersom jag har suttit och installerat för mycket skräp för att testa vad som funkar bra i vista.
( zone alarm funkade verkligen inte bra )
Fått massor av Blue screens efter att jag hade zonealarm installerat, även fast det är borttagit och kört ccleaner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Inte i medium. Man måste sänka inställningarna, jag kommer inte ihåg exakt men jag lät Crysis rekommendera sjäv(finns en sån knapp) och om jag inte minns fel blev allt på low då. Ändrade till 1280x800, och några saker till medium men långt ifrån alla. Low är alltså utgångspunkten, så får man tweaka uppåt. AA och Vsync avstängt förstås. AF kan däremot vara bra att ha på.

169.09

edit. http://www.mediafire.com/?dbltyfz1zmj

169.09 med inbakad inf.

edit2. om man har svårt att hitta på den stökiga sidan:

http://download92.mediafire.com/jwswov5enyng/dbltyfz1zmj/NBF_...

Här plope, dem här som jag fick av squonk funkar perfekt Bara att installera, funkar utmärkt med TF2

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

edit: lite OT men någon som använt sig av något Ghost program som man inte behöver installera? vill som sagt inte ha me ghost programmet på själva återställningen.. Både norton och acronis verkar man behöva installera

Permalänk
Medlem

Någon som tycker broadcom nätverkskortet är segt? Sitter på Tele2 10mbit och går aldrig över 1mbit.. Kan det vara något med att Sata controllern delar IRQ med nätverkkortet?

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miff0
en fråga till er som ringt in till dell och gjort beställning på Vostro. var ringde ni då? jag valde privatkund i telefonmenyn och tjejen jag fick prata med sa att om jag ska beställa vostro som privatkund måste jag beställa den på nätet. det är ju inte helt sant för jag har läst om många som ringt in sin beställning.

så, var ska jag ringa egentligen? är det så att jag hade otur och hamnade hos ett blåbär som inte visste nånting?

största anledningen till att jag tänkte göra beställning över telefon är för att jag hellre vill ha Vista premium än Vista business och dessutom försöka pruta lite extra.

Jag beställde en vostro för några dagar sedan och jag fick lov att ringa in min beställning eftersom jag inte kunde välja till ett extra tillbehör jag ville ha via onlinebeställning samt att den inte ville godkänna min studentrabatt via mecenat. Jag ringde det vanliga numret och valde privatperson eftersom jag beställer som privatperson. Förklarade att jag inte kunde använda onlinebeställningen och jag fick argumentera lite för att få med studentrabatt men det var rätt smidigt. Jag talade med en annan säljare än den du talade med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som tycker broadcom nätverkskortet är segt? Sitter på Tele2 10mbit och går aldrig över 1mbit.. Kan det vara något med att Sata controllern delar IRQ med nätverkkortet?

Knappast. Jag har 100Mbit på jobbet, när jag är där tankar jag ibland i 70-80Mbit dvs 7-8MB/s! Från vanliga internetservrar.

1 minut för en full CD.

Normalt brukar det ligga på ca. 2MB/s dvs 20Mbit, för det verkar vara begränsat någonstans på vägen typ i servern jag tankar ifrån. Långt ifrån 1Mbit mao.

För övrigt är det heller inga problem att tanka i 20Mbit+ med det trådlösa.

Det är något program/inställning/brandvägg/router specifikt för din dator som bromsar.

edit. jag kan ju tillägga att vi har rekommenderat att minska ner på Vistas tjänster i den här tråden, ett råd är dock att inte minska ner för mycket. Vista fungerar fortfarande vid en minimiinställning men det blir tvärt emot vad man tror segare än med vissa viktiga tjänster kvar på. Vista är beroende av sina superfetch/search/cache-tjänster mfl för att fungera som det är tänkt. Stäng alltså INTE av för mycket, utan bara de mest irriterande/onödiga tjänsterna.

edit2. När jag ändå håller på kan jag passa på att varna för Zonealarm, det fungerar, men det segar ner rätt rejält. Komodo fungerar mycket bättre, även om det också är segt i början innan "train-mode" har lärt sig hur man vill ha det. men sen flyter det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vista är mer instabilt om man tittar på nätverkdelen. Ex så hoppar % mer när man tittar på windows egna vid överföring av filer via samba. Dessutom verkar samba väldigt dåligt i vista när jag jämför överföringar. Kan tillägga att jag bara har gjort försök mot xp-datorer.

Permalänk
Medlem

Okey. Tack för svaret. Skönt o höra att den inte är dålig iallafall.. Kan ju vara något med min lina.. eller norton 360, men det är så jävla bra tycker jag. Kanske är min switch. Har som sagt tele2 stadsnät och en CPS 200 switch. Ingen aning vilka portar den använder dock..

Jag tog bort något idag faktiskt. Något som microsoft själva sa slöade ner, autotuning.
Kopierade in detta:
netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

Men hjälpte bara lite..

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Medlem

Dessa två rader hade jag som fixade problemen i vista på min förra dator:

netsh interface tcp set global chimney=disabled
netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

och en av dem är som du nyligen sa. Jag hade förut problem med i xp på den gamla datorn med offload large send som gjorde att ex vid nerladdning och spelande så dog i princip nerladdning och onlinespelet fortsatte...

Har nu själv testat de där två raderna o ska se om det blev nån skillnad.

EDIT: För att inaktivera offload:

To disable checksum offloading:

Open the Registry and navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters.
Add a new DWORD value named DisableTaskOffload and set it to 1.
You may need to restart the system to make these changes take effect.

Permalänk
Medlem

Ska testa chimney också.. Varför ska man inaktivara offload?

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker att vista är mer instabilt om man tittar på nätverkdelen. Ex så hoppar % mer när man tittar på windows egna vid överföring av filer via samba. Dessutom verkar samba väldigt dåligt i vista när jag jämför överföringar. Kan tillägga att jag bara har gjort försök mot xp-datorer.

Det är därför Microsoft vill ha ut Server 2008 snabbt, nätverkande fungerar inte optimalt mot XP/2003-maskiner. Även om det naturligtvis fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

the squonk ok det nya fungerar inte specielt bra men varför inte vara bakåtkompatibel och göra med det gamla till gamla och det nya till de nya?

EDIT: Med offload large send påslaget gjorde det att ex vid nerladdning och spelande samtidigt så dog i princip nerladdning och onlinespelet fortsatte...

Gissar på att det har något och göra med att jag inte har en router som klarar gigabit och mtu på 9000... Det gjorde för mig alltså en väldigt stor skillnad att inaktivera då på den datorn, men tror inte vostro 1500 har offload så det gör nog ingen skillnad om du inaktiverar.

EDIT2: Testade här hemma med en xp burk på 2ghz mot en 450mhz dator med xp. Gick i hela 80mbit med det inbyggda intel kortet. Testar jag denna med vista och gör samma sak så blir det endast 15mbit och disken tuggar som bara tusan på 450mhz.
Om jag däremot säger åt att 450mhz kopiera över filerna från denna till sig går det i 55mbit. Lite konstigt va? Har testat ftp och då tuggar den på 10mb/s

Permalänk

Så har Ni alla vostrare lyckats ta bort det eländiga pipande i datorn, isåfall hur gjorde Ni det?

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Medlem

Har ej lyckats, är det hårddisken eller cpu:n?

Permalänk
Medlem

Nop.. Dell undersöker det.. Har samma problem på min Inspiron. Hoppas att dom åtgärdar problemet för alla som lider av det!

edit: det är CPU sägs det.. CPU-whine?

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium