hp t5000 tunn klient

Permalänk

hp t5000 tunn klient

Hallå go' vänner å gott folk.

Jag har en hp t5000 som jag inte vet vad jag ska göra med, jag har ingen erfarenhet av tunna clienter annat än att jag stör mig något fruktansvärt på att jag inte har acess till någonting.

Jag läste att denna ska ha 2.5" ata plats mn jag hittar absolut ingenting när jag öppnar den.

Fråga 2: kan jag installera något annat OS på den och köra den som en enklare htpc? hur installerar man isf? iom det är en flashdisk.

MVH Andreas

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

en tunn klient har ett litet (om något) inbäddat system
(WinCE, XPembedded, Linux, Citrix mm)

de kör sällan programmen lokalt utan de körs egentligen på en server

jag tror inte den är stark nog att spela mycket annat än musik/webradio

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF04a/37571-342093-34...

vilken hårdvara har du i den ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Öppna och ta en bild, så ska vi säkert kunna komma på något.

Permalänk
Medlem

exakt - det finns ett antal 5000 modeller...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

alla dom där suger, det finns ett 100 tal på min skola och fanimej vad det är drygt att arbeta mot en wts (windows terminal server)

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Det står lite specar på en etikett nära kontakterna, posta dom gärna.

Ang. hårdvara i dom där så är det inte lika lättmeckat som en del wyse-klienter. En jag öppnade hade ett fläktlöst mini-itx som var helt standard och sen en flashdisk på IDE-bussen.

Permalänk

Aha, jag trodde att t5000 var modell namnet...

ok here goes:
modell: hstnc-001L-TC
subassy, t5720 AMD NX1500/512/512 XPe w/out KB/pwrchord

Alltså en amd geode NX 1 Ghz, 512 mb ram (pc2700 / 333 Mhz), ett flashmine på 512 MB och en pci-slot.

jag provade att installera mitt sata kontrollerkort men det gick inte i, passade inte i chassit

[img="http://img407.imageshack.us/img407/4531/dsc00189nb2.th.jpg"]
[img="http://img208.imageshack.us/img208/9836/dsc00190ur1.th.jpg"]
[img="http://img527.imageshack.us/img527/9560/dsc00191tn2.th.jpg"]

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra speciellt mycket med en tunn klient. Som redan nämnts är de ämnade att köra mot en fjärrserver (vanligtvis en Citrix eller WTS-maskin, men alla lösningar är möjliga).

En tunn klient är egentligen inte mycket mer än ett grafikkort kopplat till ett nätverkskort. Nyare klienter har möjlighet att spela upp ljud och koppla in olika USB-enheter, men de är inte gjorda för att vara en "riktig" dator.

För alla praktiska definitioner kommer du inte att ha den minsta nytta av den där t5000'n.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

men att köra in ett litet linux system och köra video på bör väl fungera? eller?

Problemet då är att jag inte vet hur jag ska installera utan diskett eller cd/dvd, jag har usb-minne men jag har inte lyckats installera varken med det eller köra ett live-linux från det på denna maskinen.

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

den har bara en Geode 1000Mhz - inte mycket kräm där inte...hoppas inte för mycket på det där med video...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

menar ni seriöst att 1Ghz inte skulle vara nog för att visa film... eller att Geode processorn är så mycket "sämre" än en säg athlon?

För jag spelar film på en gammal PII 500 Mhz med 256 MB ram...

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
men att köra in ett litet linux system och köra video på bör väl fungera? eller?

Problemet då är att jag inte vet hur jag ska installera utan diskett eller cd/dvd, jag har usb-minne men jag har inte lyckats installera varken med det eller köra ett live-linux från det på denna maskinen.

Var hade du tänkt att köra in det? Tunna klienter har ingen hårddisk eller CD, de har ett litet flash-minne på varierande storlek som laddar ett system som i sin tur används för att ansluta till huvud-servern.

Såvida det inte går att ansluta en hårddisk finns det ingenstans att installera ett operativsystem. Jag har använt T5000 och mig veterligen har den inget IDE-interface och inget stöd för att ansluta hårddiskar via USB. Oavsett vilket blir det enda sättet att installera nånting på den via en netboot.

Vad gäller filmuppspelning så nej, i det här fallet räcker inte 1 Ghz. Det är helt enkelt därför att det här inte är en vanlig dator, den är inte gjord för att göra nånting själv. Den är gjord för att ansluta till en server, och det enda den är byggd för i princip är för att vara ett väldigt bra nätverkskort. Den är inte menad som en allround-dator, den är knappt menad som en dator överhuvudtaget.

Tunna klienter fyller ett väldigt specifikt syfte, och det syftet är att i första hand ge klient-funktioner för t.ex. skolor eller företag. De är inte menade för film/multimedia-bruk.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Dock kan man ju använda den som htpc tunna klient om man använder en server som strömmar video :). frågan är bara vilket protokoll man ska använda XP rdp stödjer ju inte ens ljud.

operativsystem kan han få in via USB också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Var hade du tänkt att köra in det? Tunna klienter har ingen hårddisk eller CD, de har ett litet flash-minne på varierande storlek som laddar ett system som i sin tur används för att ansluta till huvud-servern.

Såvida det inte går att ansluta en hårddisk finns det ingenstans att installera ett operativsystem. Jag har använt T5000 och mig veterligen har den inget IDE-interface och inget stöd för att ansluta hårddiskar via USB. Oavsett vilket blir det enda sättet att installera nånting på den via en netboot.

Vad gäller filmuppspelning så nej, i det här fallet räcker inte 1 Ghz. Det är helt enkelt därför att det här inte är en vanlig dator, den är inte gjord för att göra nånting själv. Den är gjord för att ansluta till en server, och det enda den är byggd för i princip är för att vara ett väldigt bra nätverkskort. Den är inte menad som en allround-dator, den är knappt menad som en dator överhuvudtaget.

Tunna klienter fyller ett väldigt specifikt syfte, och det syftet är att i första hand ge klient-funktioner för t.ex. skolor eller företag. De är inte menade för film/multimedia-bruk.

Aha... skit med

men låt oss ponera att det går att installera ett litet linux, skulle det då gå att köra den som en "vanlig" dator, till att surfa, streama film m.m?

Funkar inte det så har jag ingen aning om vad jag ska ha den till

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
men låt oss ponera att det går att installera ett litet linux, skulle det då gå att köra den som en "vanlig" dator, till att surfa, streama film m.m?

Funkar inte det så har jag ingen aning om vad jag ska ha den till

EXTREMT hypotetiskt, OM du lyckas installera nåt multipurpose-OS på den är det en kanske möjlighet att du kan göra nåt neutralt med den. Jag är ingen expert på tunna klienter, men jag har jobbat med dem och vet att de är tillverkade för mycket specifika lösningar, och är tungt beroende av en backend-server. Sen vad den servern är varierar friskt, jag har sett allt från Windows (2003 Terminal Server och liknande "roligt") till olika UNIX/Linux/BSD-varianter.

Faktum är att jag inte tror att du kommer att kunna installera ett endaste skvatt på den, förutom nån av de Linux/BSD-varianter som är gjorda för tunna klienter. Och det är endast extremt special-anpassade små lösningar gjorda för att tillåta dig att ansluta till... surprise, surprise - en backend-server.

Hade jag haft den hade jag mest troligt kopplat en skärm, tangentbord och mus och sedan låtit den koppla upp sig mot nån av mina Linux-burkar här hemma och låtit den stå i vardagsrummet som slösurfarburk för när vänner kikar in.

Men som sagt - en tunn klient är egentligen ingen dator som så, även om de kan påminna om dem. Det är i princip ett relativt avancerat nätverkskort med möjlighet att visa fjärranslutningar på skärmen samt ta emot tangentbords/muskommandon.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

aha. väldigt informativt, tackar. Även om det inte var det jag ville höra

Men när jag startar den så kommer jag in i ett VÄLDIGT begränsat XP pro (?)
Jag kan surfa men jag har inga rättigheter att installera något eller ens högerklicka. Skulle det gå att ändra rättigheter så man åtminstone får rättighet att installera på den om jag kopplar den till en server?
säg att jag slår upp en 2003 server bara för att testa. Vad behöver jag då?

Jag har aldrig nyttjat tunna klienter men det vore ju roligt att få det att fungera, då kunde man ju ha den att surfa på dass

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
Men när jag startar den så kommer jag in i ett VÄLDIGT begränsat XP pro (?)
Jag kan surfa men jag har inga rättigheter att installera något eller ens högerklicka. Skulle det gå att ändra rättigheter så man åtminstone får rättighet att installera på den om jag kopplar den till en server?
säg att jag slår upp en 2003 server bara för att testa. Vad behöver jag då?

Jag har aldrig nyttjat tunna klienter men det vore ju roligt att få det att fungera, då kunde man ju ha den att surfa på dass

De kommer som standard med en installerad version av Windows CE anpassad för tunna klienter. Den är lite snarlik Windows 2000 och tillåter lite enklare sysslor, men det är i princip en oanvändbar version iom att du inte kan ändra nånting på den. Vad HP har tänkt att man ska ha den till vet jag inte riktigt, när jag jobbade med dem flashade vi om den till våran egen lösning omedelbart vi fick apparaterna.

Teoretiskt är det väl inte så himla svårt att smälla upp en 2003-server. Jag har dock ingen erfarenhet av tunna klienter på backend-sidan så du får experimentera fritt. Jag själv hade nog kört den som en X-klient mot nån av mina existerande Linux-maskiner, men det har jag nog redan sagt

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

jag skulle testa http://damnsmalllinux.org/ på den. Borde den klara den har trots allt 512 mb ram många tunna klienter har mindre än 128 MB

Permalänk
Medlem

Nog vetja den går att använda till mycket, men kanske inget vanligt datoranvändande. X-klient torde den funka utmärkt som, har du någon terminal på dass? Nä just det

Linux i någon variant borde gå att få plats med, i värsta fall bara en kärna som mountar / över nätverk eller helt enkelt att du nätbootar (alltså plockar hela kärnan över nätverk) om den stödjer det. Mest troligt har den ett flashminne du kan komma åt på nåt sätt och då borde det rymma några meg iaf. Tror inte den är så rolig utan andra datorer som utgör surrogathårddisk eller programserver dock...

En annan sak du säkert kan göra är att trycka ett extra nätverkskort i pci-platsen och köra den som dedikerad brandvägg, då behöver den nog inte ens vara beroende av andra datorer. Installera tex thewall (http://thewall.sourceforge.net/), det ryms på en floppy så det får garanterat plats i maskinens flashminne.

Det var mina omedelbara idéer, finns säkert många fler

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Precis som förgående talare så kan man ju alltid sätta i ett till nätverkskort och sedan köra t.ex. Pfsense som låter den agera router till internet.. blir nog oehört mycket snabbare och stabilare än routern från Kjell&CO för 350kr.

Finns ju dessutom en enkel guide här på Swec om hur du konfigurerar upp det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Precis som förgående talare så kan man ju alltid sätta i ett till nätverkskort och sedan köra t.ex. Pfsense som låter den agera router till internet..

Enda problemet är att mig veterligen finns det ingen PCI-plats eller ens fysisk plats för ett extra instickskort på T5000-klienterna. De är ju som sagt gjorda för att vara just tunna klienter, inte datorer.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
[img="http://img407.imageshack.us/img407/4531/dsc00189nb2.th.jpg"]
[img="http://img208.imageshack.us/img208/9836/dsc00190ur1.th.jpg"]

Det sitter en i denna, av just den anledningen att instalera ett trådlöst kort.

Ah, my bad. De jag arbetat med har inte haft några såna utbyggnadsmöjligheter.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Okej, nä jag har själv aldrig arbetat med någon sån klient.. men antog att det var möjligt då en längre upp i tråden nämnde att det gick. Annars kanske det finns möjlighet att använda ett usb-kort? Vet dock inte hur prestandan och kompabiliteten med FreeBSD ser ut på de korten, men det går ju att kolla upp.

Till trådskaparen, hoppas du hittar något roligt att göra med din tunna klient och om du gör något roligt så får du ju gärna posta upp det här:D

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag har precis en sådan dära dator också, kör den som filserver (freenas) och den har absolut inte några problem med mina 1,4tb,
jag har även kört windows xp, windows media center på den. det är en helt "ovanlig" socket a moderkort! fixa bara en ide adapter så kan du koppla in en vanlig 3,5 tums ide disk, och en ide racer så kan du koppla in en valfri ide mojupp.

kan tilläga att jag har 4st av dom dära ena ska jag ha i bilen till sommaren

God jul å lycka till

Glömde att säga att jag även lirat CS på den

Permalänk

Hej!

Det går utmärkt att köra andra operativsystem på den där burken.

Du har en 2.5" plats att koppla på. Idag ser du att det sitter ett flashminne där. Plocka bort det och koppla på något annat.

Du kan även byta ut minnesmodulen mot en större och något som är rekommenderat.

Pci platsen klarar faktiskt även av att köra SATA kort i.

Minns inte riktigt hur det var med BIOS och dessa maskiner. Har för mig att man får köra tricket med att ta bort batteriet för att kunna ändra inställningar.

Har kört XP, DSL, Knoppix och massa annat på dessa maskiner för att testa. FREENAS osv och de klarar av bra att kasta iväg trafik i ett fint tempo.

100mbps är inga problem ifall du tex kopplar USB diskar till den.

Permalänk

Kan ju alltid köpa ett 8GB CFkort o stoppa i, så har du en tyst disk?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

Googlade mig fram till denna tråden idag, sitter själv med en T5510 tunn klient och försöker få in linux till usb minne, då jag inte för mitt liv kan hitta en passande "adapter" för att ansluta ett CF minne som hårddisk.

Någon som vet exakt vilken sladd/adapter som behövs ? på moderkortet sitter (vad jag tror) en 2,5" hane kontakt (brukar normalt vara hona väl?), och jag kan inte hitta en passande.

den ville inte starta ubuntu från usb minne (pendrivelinux varianten), klagade bara på apic resurser och saknade filer.

Permalänk
Medlem

HAHA - Oj vilken gammal tråd

Jag köpte mina adaptrar 2.5" -> CF via Ebay har jag för mig

de ser ut ungefär så här...till en laptop
http://www.addonics.com/products/flash_memory_reader/ad44mide...

mina bilder:

http://undcon.com/mods/laptop

men du skulle nog behöva en 2.5" IDE kabel om du inte kan koppla in en adapter direkt på moderkortets sockel

http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=28724

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

letade faktiskt runt igår igen, och hittade en hane->hona 2,5" kabel på ebay, dock utan molex kontakt men det klarar man sig ju utan till cf kort. så jag får hoppas på att det funkar

får nog införskaffa en sån adapter till bärbara också, den jag fick tag i är vinklad (korkat nog), men en till som du fick tag i och en 500krs bärbar så har man en nästan lika vettig webbserver/server som den tunna klienten, strömmässigt iallafall