Permalänk
Robot

BiG = Bertil i Garderoben

Har sedan flera år velat bygga mig en server av något slag, mest för att jag älskar att bygga saker men även för att lagra och dela med mig av alla semesterfoton/filmer till familj o vänner.

Så kom då dagen då jag flyttade in i den nya lägenheten, den med 100/100 stadsnätsuppkoppling.

I denna mer än rymliga lägenhet tilldelades redan under visningen en av garderoberna till att bli serverskåp. Här skall jag försöka anlägga en eller flera välkyld, tysta, effektiva, rymlig a och ”lättmekad” servrar.

Vill först poängtera att jag är långt ifrån händig eller datorkunnig)

Bertil:
Hdd: 888Gb

Big black thing:
Hdd: 3TB

Temperaturer innan ventilerna kom på plats:
Garderoben: 35C
Bertil: 40C
Hdds: 47-50C
Cpu: 57-60C
________________________

Efter.
Garderoben: ca. 25C
Bertil: ca. 30C
Hdds: ca. 38C
Cpu: ca. 47C

Big black thing går jag inte in på detaljer om.

Besök albumet: BiG = Bertil i Garderoben av ThaBaZman

Permalänk
Medlem
Citat:

lagra och dela med mig av alla semesterfoton/filmer till familj o vänner.

Ja du, Det måste vara många bilder det . Och en 100/100 lina är väl lite overkill för det endamålet .

Väntar på bilder...

Permalänk
Medlem

jaadu semesterbilder?

Permalänk
Medlem

även en butterfly på en av bilderna . lol

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
även en butterfly på en av bilderna . lol

Klart man behöver en butterfly när man modddar inget konstigt med det
Ganska bra "verktyg" för övrigt

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Sånt här är så mysigt!

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Avstängd

fyfab vad damm i cpu kylaren, 0p tills du tar bort det.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Hehe, har gjort rent hela systemet med topps o mini-dammsugare en gång i månaden sen jag ställde in prylarna för 3månader sen.

Senast var när den nya servern kom in i fredas.

Permalänk
Medlem

VAFAN?! varför står det en smockfull icakasse där?

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThaBaZman
Hehe, har gjort rent hela systemet med topps o mini-dammsugare en gång i månaden sen jag ställde in prylarna för 3månader sen.

Senast var när den nya servern kom in i fredas.

Investera i dammfilter?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hitta på vägen hem va?
Snarare stulet, o företaget är nog skit förbannad.
För såna skåp är inte billiga för dom, och sedan lämnar dom inte skåp bara sådär.
Då jag själv har jobbat hos fiber företag.
0P!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Avstängd

Haha.. Coolt.. 10p!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk

Ang skåpet så låg det slängt i en hög bråte under en bro jag passerar påväg hem från jobbet. Jag har absolut inte stulit det.

Mjo damfilter kunde va något att tänka på men d e inte d att det blir mycket dam, jag bara gillar att hålla på med grejjerna så jag gör rent d då.

Hemköpspåsen e full med reservdelar, saker som blivit över och saker som kan komma till användning. Den ska dock ner i källaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThaBaZman
Ang skåpet så låg det slängt i en hög bråte under en bro jag passerar påväg hem från jobbet. Jag har absolut inte stulit det.

Mjo damfilter kunde va något att tänka på men d e inte d att det blir mycket dam, jag bara gillar att hålla på med grejjerna så jag gör rent d då.

Hemköpspåsen e full med reservdelar, saker som blivit över och saker som kan komma till användning. Den ska dock ner i källaren.

Kanske Relacom eller Eltel eller nån annan lirare som gjort sig av med patch-skåpet. Dom har man pillat mycket med.

Fan va cleant de vart från utsidan. De gjorde du bra även om de kändes lite rörigt till en början.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Oplanerad är mitt mellan namn

Permalänk
Medlem

Eller så kan de vara någon unge som har slängt de?
När jag arbetade med eltel så försvann de mycke saker, och vi ska inte ens snacka om stora rullarna där dukt kabel fanns på.
Dom tyckte visst ungdomarna mycket om, rullade dom överallt. Eller vad sägs om att dom tar gröna markerings tejpen och drar mellan varje träd dom hittar?
Ärligt talat, snacka med dom företag som finns där du bor.
Du kommer att bli överaskad, för eltel/relacom eller vad dom nu kan heta har inte råd att slänga skåp bara sådär.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat att ha en brandvarnare i närheten av grejerna? Det skulle jag ha om grejerna står på dygnet runt.

Permalänk
Hedersmedlem

10p för att du har 3TB semesterfilmer och bilder!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThaBaZman

Mjo damfilter kunde va något att tänka på men d e inte d att det blir mycket dam, jag bara gillar att hålla på med grejjerna så jag gör rent d då.

http://www.sweclockers.com/upload/gallery/10741-full.jpg

Jo, jag ser att du gillar att hålla rent. Du har ju fasen en hel katt där inne!

Permalänk
Avstängd

Vem kom igentligen på att man skulle ha server i gaterob.......

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
även en butterfly på en av bilderna . lol

Jo, drar ner ansendet mycket att man måste vara "jätte tuff" och dra med sån skit på i ett sweclockers galleri^^ kan han inte ladda upp bild på crossmoppen och nya blingbling telefonen också?

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9
Vem kom igentligen på att man skulle ha server i gaterob.......

Jo, drar ner ansendet mycket att man måste vara "jätte tuff" och dra med sån skit på i ett sweclockers galleri^^ kan han inte ladda upp bild på crossmoppen och nya blingbling telefonen också?

Ang. att ha servern i garderoben, tycker jag det är praktiskt iom att jag slipper se o höra den om jag inte vill, tjejen skulle nog opponera sig emot att det stod datorer överallt i lägenheten också.

Ang. balisongkniven, även kallad butterfly så är det en hobby sedan många år tillbaka och dom kan vara välldigt praktiska när man ska meka hemma. Måste medge att jag en gång i tiden haft hela samlingen på väggen men att en kom med på bild inte är något jag tänkte på. Sen att det skulle dra ner anseendet på sweclockser.com kan jag inte tänka mig. Finns inget olagligt i att äga en balisongkniv sålänge man inte har för ändamål att medbringa den på offentlig plats. http://lagen.nu/1988:254

Vill även påpeka att jag tyvärr inte ägt en crossmoppe... Fick en Korrado Puch av farsan... Men om du vill kan jag se om jag hittar nån bild på gammla "Lena" (moppen)

Ang. blingblingmobil så har jag en K800i, samma som bilderna är tagna med, om du vill kan jag visa den med

Absolut inte min mening att verka prektig eller skapa konflikter jag vill bara förklara mig. Hoppas ingen tar illa upp och om så kan jag ta bort bilden med kniven på.

Inte för att någon lär tro mig men jag gör en hel del film som tar väldigt mycket plats och då skadar det inte med lite extra utrymme.

Permalänk
Medlem

brist på utrymme?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

gör rent CPU fläckten ^^

Permalänk

Bilden är gammal. har inte sett ut så sen jag satte ihop burken.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Var får man tag på dina "semesterbilder" på nätet kul och se vad du har

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Endast för den "innersta kretsen"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du får visa lite bilder på dina gamla fina svärd istället så folk fattar att du inte är någon hobbyturk som leker ball med balisonger

Vadå innersta kretsen

/M

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThaBaZman
Ang. att ha servern i garderoben, tycker jag det är praktiskt iom att jag slipper se o höra den om jag inte vill, tjejen skulle nog opponera sig emot att det stod datorer överallt i lägenheten också.

Ang. balisongkniven, även kallad butterfly så är det en hobby sedan många år tillbaka och dom kan vara välldigt praktiska när man ska meka hemma. Måste medge att jag en gång i tiden haft hela samlingen på väggen men att en kom med på bild inte är något jag tänkte på. Sen att det skulle dra ner anseendet på sweclockser.com kan jag inte tänka mig. Finns inget olagligt i att äga en balisongkniv sålänge man inte har för ändamål att medbringa den på offentlig plats. http://lagen.nu/1988:254

Vill även påpeka att jag tyvärr inte ägt en crossmoppe... Fick en Korrado Puch av farsan... Men om du vill kan jag se om jag hittar nån bild på gammla "Lena" (moppen)

Ang. blingblingmobil så har jag en K800i, samma som bilderna är tagna med, om du vill kan jag visa den med

Absolut inte min mening att verka prektig eller skapa konflikter jag vill bara förklara mig. Hoppas ingen tar illa upp och om så kan jag ta bort bilden med kniven på.

Inte för att någon lär tro mig men jag gör en hel del film som tar väldigt mycket plats och då skadar det inte med lite extra utrymme.

Tack lagen känner jag till, och visst är det trevligt att ha ett par stycken. Dock känns det lite "show off" att ladda upp det på ett forum helt orelaterat till det, dessutom är en vanlig morakniv bättre till hemfix.

Here you go bro'. riktigt bra sida. http://www.knifeforums.com/

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

3TB semesterfilmer & foton, så mycket semester vill jag också ha! får söka nytt jobb ..

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt med chassifläktarna i botten? Det såg ut att vara riktigt små hål för luften att passera genom, samt att den står på golvet? Dåligt luftflöde?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux